1401/08/11-18:52
دکتر علی سعدوندی:

تنها کسانی که در این شرایط فرار سرمایه از کشور داشته باشند منتفع و بقیه افراد متضرر خواهند شد! + فیلم

تنها کسانی که در این شرایط فرار سرمایه از کشور داشته باشند منتفع و بقیه افراد متضرر خواهند شد! + فیلم

دکتر علی سعدوندی، اقتصاددان گفت: افرادی که به این نظام، به این کشور، به این اقتصاد و به بازار سرمایه وفادار هستند، بشدت دارند تنبیه می شوند و افرادی که کوچکترین وفاداری به این سیستم ندارند بشدت دارند تشویق می شوند. آن فردی که پشت صحنه دارد این صحنه آرایی می کند باید پاسخگو باشد و متاسفانه از مصونیت قضایی برخوردار است.

به گزارش دولت بهار، دکتر علی سعدوندی در گفتگو با برنامه فردای اقتصاد گفت:

اگر فعالان بازار سرمایه، کسانی که سهامدار هستند و متضرر شده اند، جهت گیری صحیحی نداشته باشند، این روند ادامه پیدا می کند. سیاستگذار در تخریب صنایع کشور بسیار مصمم بوده، این واقعیتی است که اتفاق افتاده.

من همین امروز داشتم مطالب دوره جامعه اقتصاد خرد را آماده می کردم. در مورد صنعت داشت صحبت می شد. اگر در صنعت های رقابتی قیمت افزایش پیدا کند، در کوتاه مدت شرکت های موجود در صنعت، یک مقدار افزایش در تولید می دهند منتهی این افزایش در تولید خیلی اندک است، قیمت بالا می رود، این قیمت سیگنال می دهد. در بلند مدت بازار که معمولا چیزی حدود 3-2 هست، وضعیت کاملا دگرگون می شود و شرکت های موجود در بازار، سرمایه گذاری جدید انجام خواهند داد، شرکت های خارج از بازار، وارد بازار می شوند و بازار به یک لول بالاتری می رود که همه خیلی منتفع می شوند. حجم سودآوری بازار می تواند بشدت افزایش پیدا کند.

این شرایط تورمی که در کشور ما بود حتی می شد این نقمت را تبدیل به نعمت کرد، حتی می شد از تهدید، فرصت ساخت. اجازه بدهیم صنایع رشد کنند ولی این اجازه داده نشده. وقتی این اجازه داده نشده، روند سودآوری شرکت ها بشدت از تورم جامانده. این واقعیت هایی است که اتفاق افتاده. ممکن است بگوییم در یکی دو صنعت روند سودآوری ادامه پیدا کرده و دارد رشد می کند یا همپای تورم است ولی در بسیاری از صنایع کشور، متاسفانه سیاستگذار صنعتی کشور در جهت تخریب اقتصادی کشور قدم های جدی برداشته و مصمم هست که این روش را ادامه بدهد و کسی نیست با اینها مقابله کند و ارائه راهکارهای رقیب هم اتفاقا این نوع سیاستگذاری را جری تر کرده، متاسفانه تشویق کرده که بله! ما مثلا در داخل بازار سرمایه یک صندوق تثبیتی داریم، شما به تثبیت قیمتی ات ادامه بده، ما چندرغاز پول اینجا  تزریق می کنیم، آن دو نفر فعالی هم که متوجه می شوند، خارج می شوند، بقیه هم دیگر نق نمی زنند.

این وضعیتی که ما بوجود آوردیم به ضرر همه خواهد بود از همه بیشتر به ضرر غیرسهامدارانی خواهد بود که در این کشور زندگی می کنند. من به عنوان یک اقتصاددان به ضرس قاطع عرض می کنم تنها و تنها کسانی که در این شرایط فرار سرمایه داشته باشند از کشور، منتفع خواهند شد بقیه افراد متضرر خواهند شد، کسانی هم که سهامدار نیستند از تورم بالاتر بشدت متضرر خواهند شد، از نرخ ارز بالاتری که به بازار منتقل نمی شود.

نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا می کند، نرخ ارز بازار نیما افزایش پیدا نمی کند. اگر روز اولی که بازار نیما تشکیل شد، وقتی تحت عنوان بازار ثانویه، این بازار مطرح شد، من با صراحت عنوان کردم که این ثانویه جاهلیه است، الان می رسیم به اینکه همین تثبیت نرخ نیما در شرایطی که نرخ بازار آزاد دارد افزایش پیدا می کند، شرایطی را در بازار سرمایه و در میان کل صنعت کشور حتی شرکت هایی که داخل بازار سرمایه نیستند ایجاد خواهد کرد که صنعت از تورم جا بماند.

افرادی که به این نظام، به این کشور، به این اقتصاد و به بازار سرمایه وفادار هستند، بشدت دارند تنبیه می شوند و افرادی که کوچکترین وفاداری به این سیستم ندارند بشدت دارند تشویق می شوند. آن فردی که پشت صحنه دارد این صحنه آرایی می کند باید پاسخگو باشد و متاسفانه از مصونیت قضایی برخوردار است. تا وقتی این شرایط ادامه پیدا کند، ما به مسیر خوبی نخواهیم رسید.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب