1401/09/16-19:23

اینستا و واتساپ برای مردم فیلتر ولی برای مسئولان باز است/ هنوز بسیاری از ابعاد فاجعه زاهدان مشخص نشده

اینستا و واتساپ برای مردم فیلتر ولی برای مسئولان باز است/ هنوز بسیاری از ابعاد فاجعه زاهدان مشخص نشده

نماینده چابهار گفت: متاسفانه روز 8 مهر 1401 روز تلخی در تاریخ استان سیستان و بلوچستان تلقی خواهد شد، چرا که در آن جمعه سیاه جنایت هولناکی اتفاق افتاده که هنوز بسیاری از دامنه‌های آن مشخص نشده است، تعدادی از سربازان حافظ امنیت جامعه شهید شدند و متأسفانه با آتش‌زدن اموال عمومی هم روبرو شدیم اما از همه این‌‌ها مهم‌تر و تکان‌دهنده‌تر کشته شدن انسان‌های بی‌گناهی است که از نماز جمعه برمی‌گشتند.

به گزارش دولت بهار، معین الدین سعیدی، نماینده چابهار گفت:

➖ استان سیستان و بلوچستان پارادوکس عجیبی از یک فرافرصت‌های تاریخی و روایت‌های بی‌بدیل است از سوی دیگر عقب‌ماندگی‌ها و نبود شاخص‌های توسعه انسانی که شگفت‌انگیز است. به لحاظ تاریخی شما هیچ وقت در سیستان و بلوچستان هیچ کنشی حاکی از واگرایی نسبت به کشور و کنشی نسبت به فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه هرگز ندیدید. عناصر هویت ملی در استان سیستان و بلوچستان از تمام نقاط ایران جدا است.

➖ در طول تاریخ کشور از هر طرف مورد تجاوز اجنبی قرار گرفته است. شما ببینید در مرزهای شرقی کشور یک زمان محمود اشرف افغان، شمال کشور لشکر چنگیز خان، مرزهای شمال روس‌ها، شمال غرب عثمانی‌ها، غرب را لشکر بعثی، جنوب غرب لشکر اعراب و بریتانیا آمده و حمله کردند و تنها نقطه‌ای که هرگز اجازه حضور اجنبی نداده، سیستان و بلوچستان است.

➖ در سیستان و بلوچستان تا این اندازه مولفه‌های هویت ملی ایرانی و اسلامی را می‌بینید که نسبت به کشور و نظام یک وفاداری عمیقی دارند. در خیلی از ناآرامی‌هایی که در کشور اتفاق افتاده بود مردم استان سیستان و بلوچستان هرگز ورود نکردند.

➖ متاسفانه روز 8 مهر 1401 روز تلخی در تاریخ استان سیستان و بلوچستان تلقی خواهد شد، چرا که در آن جمعه سیاه جنایت هولناکی اتفاق افتاده که هنوز بسیاری از دامنه‌های آن مشخص نشده است، تعدادی از سربازان حافظ امنیت جامعه شهید شدند و متأسفانه با آتش‌زدن اموال عمومی هم روبرو شدیم اما از همه این‌‌ها مهم‌تر و تکان‌دهنده‌تر کشته شدن انسان‌های بی‌گناهی است که از نماز جمعه برمی‌گشتند.

➖ روایت‌های متعددی از این داستان وجود دارد از طرفی مردم ما به خوبی می‌دانند که صرفا یک فضای امن و آرام توسعه استان را رقم می‌زند. لذا متضرر اولیه حوادث استان خود آن‌ها خواهند بود. امنیت و وحدت برای مردم ما خط قرمز است؛ اما امنیتی که مبتنی بر احترام باشد. اگر در همان موقع اقدامی قاطع صورت می‌گرفت طبیعتا دیگر فضا برای اتفاقات بعدی ایجاد نمی‌شد.

➖ ما در دوره انتخابات شعاری دادیم که نه فقر را می‌پذیریم نه فرق را! «فرق» ما را بیشتر اذیت می‌کند. مسئولان کشور را به فرمایشات مقام معظم رهبری ارجاع می‌دهم؛ ایشان در مورد مردم استان سیستان و بلوچستان تعابیری دارند و می‌گویند، «من با این مردم زندگی کرده‌ام». متاسفانه ما این نگاه را در بدنه اجرایی کشور اصلا نمی‌بینیم.

➖ 85 درصد سوخت قاچاق استان از سایر استان‌ها می‌آید. چرا از آنها گرفته نمی‌شود؟! چرا مردم باید صف‌های طولانی بنزین را داشته باشند؟! مجلس قانون جوانی جمعیت تصویب می کند، اما استان سیستان و بلوچستان مستثنی قرار می‌گیرد! مردم این‌ها را می‌بینند، به نقاط دیگر کشور مسافرت کرده و شرایط زندگی آنجا را دیده و با زندگی خودشان مقایسه می‌کنند و این احساس را دارند که به خوبی دیده نشده‌اند. دولت رئیسی از نگاه و استانداری ویژه برای استان می‌گفتند اما ما دیگر ویژه نخواستیم از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم.

➖ در آن صحبتی که آقا فرمودند که «قاچاق مثل خنجری است که از پشت اقتصاد کشور را نشانه گرفته است» و بلافاصله فرمودند که «مراد من از قاچاق کولبر بلوچی نیست»؛ من در آن جلسه حضور داشتم. اگر به همین فرمایش آقا رسیدگی می‌کردند و فوری کانون‌هایی شکل می‌گرفت و آن را اجرایی می‌کردند، امروز با این نوع مشکلات روبه رو نبودیم.

➖ در حوزه امنیت معتقد هستم که حضور مولانا عبدالحمید می‌تواند برای کشور مثمرثمر باشد. در جمعه بعد از آن اتفاق بلافاصله بیانیه‌ای دادند که بسیار جامع و کامل بود و مردم را در آن شرایط که بسیار هیجانی بودند را به آرامش تشویق کردند.

➖ اینکه زخم‌ها و سوءتدبیرهای خودمان را به دشمنانمان نسبت دهیم، یکی از ضعف‌های ما است. در دوقطبی‌سازی فضای کشور که این اتفاق رخ داد، بسیاری از مدیران و مسئولان اشتباه کردند. این چالش‌ها را موضوع گشت ارشاد ایجاد کرد؛ مبنای شرعی و قانونی‌ این گشت چیست؟ چه چیزی از ما گرفته و چه چیزی به ما داده شد؟!

➖ مردم وقتی برخی نگاه‌های دوگانه را از سوی مسئولان می‌بینند، مسلما به انسجام و اتحاد ملی آسیب وارد می شود. بسیاری از مردم معیشت‌شان از طریق فضای مجازی است که امروز دچار چالش شده است؛ آیا تعدادی از افراد که از این پلتفرم‌ها به نادرستی استفاده می‌کنند باید معیشت تمام مردم را به خاطر همان تعداد تحت الشعاع قرار بدهیم؟! به نظر من این کار درستی نیست.

➖ ما در بحث تفکیک بین اغتشاش و اعتراض نتوانستیم فضایی را ایجاد کنیم که اعتراض به صورت قانونی انجام شود. ما کجا توانسته‌ایم اصل 27 قانونی اساسی که تاکید بر آزادی تجمعات برای مشروعیت است را اجرایی کنیم؟! این ضعف به ما برمی‌گردد. وقتی قانون گذار در قانون اساسی چنین حقی را برای مردم قائل شده است، چرا راهبردهای اجرایی و ماموریتی برای اجرایی شدن این اصل دیده نشده است.

➖ مردم اعتراض دارند و خیلی از کسانی که به خیابان نیامدند در وجودشان نسبت به بسیاری از رویه‌های موجود و به دلیل آنکه صدای آنها شنیده نمی‌شود، معترض هستند آنها کشور و نظام خودشان را دوست دارند و این اعتراض نسبت به برخی از رفتار و سوءتدبیرها است، اما لزوما دشمنی با کشور ندارند.

➖ به صرف اینکه یک عده‌ای از اینستاگرام و واتس اپ سوءاستفاده می‌کنند، این دو پلتفرم کاملا فیلتر می‌شود و جالب اینجا است که برای مردم فیلتر کردند اما برای مسئولان باز است و توییت می‌زنند. این دوگانگی را که خودم هیچ وقت نداشتم و باز هم می‌گویم؛ این فرق بیشتر از فقر است و آسیب خواهد زد.

➖ صداوسیمای ما کجا توانسته تاثیر گذار باشد؟! اگر صداوسیما بخواهد تنها یک صدا و نگاه را در همه‌ی جامعه مطرح کند، اثرش همانی می‌شود که امروز می‌بینید؛ بسیاری از مردم به درست یا غلط به رسانه‌های معاند مراجعه می‌کنند اگر رسانه داخلی «رسانه ملی» می‌توانست همه نگاه‌های موجود در کشور که ملتزم به قانون هستند را پوشش دهد این اتفاق‌ها نمی‌افتاد. چه بسا این‌ها بیشتر باعث لجبازی در بین مردم می‌شود.

➖ من یک بلوچستانی هستم در بلوچستان شما اگر کلت را روی سر یک خانم بگذارید که حجابت را مقداری عقب‌تر ببر، امکان ندارد این کار را کند. شما در حال حاضر در خیابان‌های تهران راه بروید، آیا با آن روش‌هایی که یک دختر 25 ساله که 25 سال در یک خانواده و یک محیط آموزشی رشد کرده و در واقع آن گزاره‌ها و آموزه‌هایی که داده شده، آیا گشت ارشاد در دو ساعت می‌تواند آن دختر را متحول کند؟! قطعا این اتفاق هم نخواهد افتاد. آیا امروز وضعیت خوب شده است؟! چرا باید بخشی از اجتماع که دغدغه‌اش معیشت است را درگیر موضوع حجاب کنیم؟ من معتقدم که در این زمینه سوءتدبیر اتفاق افتاده است.

➖ تا وقتی که صدای مردم و مطالبات به حق و قانونی آنها شنیده نشود هر احتمالی وجود دارد البته در مورد کسانی صحبت می‌کنم که معترض هستند و دنبال ساختارشکنی نیستند. مثل کاری که با (شهید) آرمان{علی وردی} و برخوردهایی که با خانم‌های محجبه شد، قابل توجیه نیست و باید محکوم شود. تا وقتی که صدای معترضین واقعی شنیده نشود نباید انتظار داشت این موضوع خاتمه یابد و این فکر نابخردانه است.

➖ جالب است بدانید بلوچ‌های پاکستان هم خودشان را ایرانی می‌دانند. آنها هم معتقد به مولفه‌های ملی ایرانی و اسلامی هستند و این یک فرصت تاریخی برای کشور است. من یک چیزی به شما بگویم؛ هیچ جریان تجزیه‌طلبی بین مردم سیستان و بلوچستان جای نداشته و ندارد. «ما کسی به عنوان تجزیه طلب بلوچ نداریم» و کسانی که چنین انگ‌هایی را زدند باید پاسخگو باشند اما انتظار داریم کسانی که آن اتفاق را رقم زدند در هر لباس و جایگاهی که هستند باید با آن‌ها برخورد صورت بگیرد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب