1401/09/19-19:16

اردوغان: برای آخرین بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شوم

اردوغان: برای آخرین بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شوم

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه امروز شنبه در حاشیه افتتاح پروژه‌هایی در استان سامسون در میان حضور مردم اعلام کرد: این برای آخرین بار است که در انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شود.

به گزارش دولت بهار به نقل از العربی الجدید، قرار است انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه در سال آتی برگزار شود؛ انتخاباتی که اپوزیسیون امیدوار است بتواند در آن به تسلط حدود 20 ساله حزب عدالت و توسعه بر دولت پایان دهد.

اردوغان در سامسون گفت: در سال 2023 میلادی با حمایتی که مردم به عمل خواهند آورد، برای بار آخر نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهم شد و ساخت یکصدسالگی ترکیه را آغاز خواهیم کرد و پس از آن، این بیرق مبارک را به دست جوانان خواهیم داد، در یکصدسالگی ترکیه مژده‌ها، پیشرفت‌ها و تحولاتی بزرگی پیش روی ماست.

وی گفت: «من از پنجاه سال پیش در عرصه سیاسی حضور دارم و فقط برای خدمت به مردم فعالیت کرده‌ام، به نام مردم حرف زده و به خاطر خشم آنها خشمگین شده‌ام، ما در این راه با مستشاران وارداتی حرکت نکرده‌ایم.

دولت ترکیه می‌گوید اردوغان (68 ساله) حق دارد طبق اصلاحات قانون اساسی مصوب سال 2017 میلادی برای آخرین بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود،بر اساس اصلاحات انجام شده در قانون اساسی، هر فرد حق دارد برای دو دوره 5 ساله بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زند البته در صورتی که پارلمان پیش از پایان دوره به سمت انتخابات زودهنگام حرکت کند، اردوغان می‌تواند دو بار دیگر نامزد انتخابات شود.

در مقابل، اپوزیسیون می‌گوید اردوغان تاکنون دو بار نامزد ریاست جمهوری شده (یکبار در سال 2014 و یکبار در سال 2018 میلادی) و دیگر حق نامزدی مجدد ندارد اما دولت معتقد است که اصلاح قانون اساسی عطف به ماسبق نمی‌شود و انتخابات ریاست جمهوری اخیر پس از اصلاح برگزار شده است.

رهبران حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، حزب خوب (İP)، حزب سعادت (SP)، حزب دموکرات ترکیه (DP)، حزب دموکراسی و پیشرفت (DEVA) و حزب آینده (Gelecek Partisi) خواستار بازگرداندن سیستم پارلمانی و لغو فردمحوری در اداره کشور از طریق تقویت «اصل تفکیک قوا» هستند.

اردوغان پس از ۱۱ سال نخست وزیری ترکیه در سال ۲۰۱۴ به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد. در آن زمان، این سمت بیشتر تشریفاتی بود، اما او موفق شد با برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه در آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی سیستم اجرایی کشور به ریاست جمهوری تغییر دهد. اردوغان در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان نخستین رئیس نظام اجرایی کشور انتخاب شد.

انتخابات بعدی ریاست جمهوری ترکیه مطابق قانون در ژوئن ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب