1401/10/04-19:39
دکتر علیرضابیگی:

وزیر کشور باید از مردم عذرخواهی می کرد/ اوضاع کشور شرایط خوبی را تجربه نمی کند/ روسیه با اذن آمریکا به اوکراین حمله کرد/ دکتر احمدی نژاد اهل موج سواری نیست، آنچه را که ایشان ذکر کردند، بخش قابل توجهی از آن دارد عینیت پیدا می کند + فیلم

وزیر کشور باید از مردم عذرخواهی می کرد/ اوضاع کشور شرایط خوبی را تجربه نمی کند/ روسیه با اذن آمریکا به اوکراین حمله کرد/ دکتر احمدی نژاد اهل موج سواری نیست، آنچه را که ایشان ذکر کردند، بخش قابل توجهی از آن دارد عینیت پیدا می کند + فیلم

دکتر علیرضابیگی گفت: دکتر احمدی نژاد اهل موج سواری نیست، آن زمانی که باید تذکر می داد و اعلام می کرد، گفت که سیل در راه است، من به مثابه بچه چوپانی هستم که از ارتفاع دارم وقوع سیل و آمدن سیل را می بینم. حتی در مکاتباتی که انجام داده و هشدارهایی که در این خصوص داده، می شود به راحتی این را استنباط کرد. آن موقع کسانی می گفتند چرا آقای احمدی نژاد حرف می زند!؟ این حرف ها چیست که ایشان بیان می کند!؟ شما اگر در فضای مجازی و اینترنت سرچ کنید، حتما اعتراضاتی که به نوع ادبیات آقای دکتر احمدی نژاد در آن زمان صورت می گرفت، می توانید براحتی ببینید ولی وقتی که الان سیل آمده و زخمی عارض شده، آیا باید به این زخم نمک پاشید؟

به گزارش دولت بهار، متن کامل گفتگوی آژانس خبری نصر با دکتر علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس بدین شرح است:

مجری: بسم الله الرحمن الرحیم. آقای دکتر بیگی؛ ممنونیم از اینکه دعوت مجموعه نصر را قبول کردید و مهمان تحریریه آژانس خبری نصر شدید. اگر اجازه بدهید با توجه به حساسیت های زمانی که در آن قرار داریم، چند سوال را در سطح ملی مطرح کنم.

اگر توصیفی از حال فعلی کشور داشته باشید، چگونه آن را توصبف می کنید؟

دکتر علیرضابیگی: بسم الله الرحمن الرحیم. اینکه این آژانس خبری خودش را در قبال موضوعات مختلف کشور مسئول می داند و تلاش دارد بازتاب دهنده نظرات مختلف باشد، برای من بسیار ارزشمند است و تشکر می کنم از این توجهی که آژانس خبری نصر دارد.

حتما بسیاری در این خصوص با بنده هم عقیده هستند که ما شرایط خوبی را در کشور تجربه نمی کنیم. حال کشور ما از ابعاد مختلف خوب نیست. حال و روز امروز کشور محصول یک فرآیند و یک نوع نگرشی است که در مصدر کار قرار گرفته و ان شاءالله که ناخودآگاه در سناریویی ایفای نقش می کند که دشمنان این کشور آن را طلب می کنند.

مجری: پس به نظر شما شرایط فعلی کشور به هیچ وجه عادی نیست و نشات گرفته از یک جریانی است که نتیجه اش این شده است؟

دکتر علیرضابیگی: بله. اگر شما حوادث مختلف را کنار هم قرار بدهید، براحتی می توانید حس کنید که دارند ایران و یا جهان را برای پذیرفتن یک حادثه درمورد ایران آماده می کنند. یعنی نوع مواجهه هایی که با رخدادهای مختلف صورت می گیرد و پیامدهای بین المللی و جهانی آن، این واقعیت را بخوبی دارد نشان می دهد و متاسفانه نوع اداره کشور هم دارد برای این سناریو فضا باز می کند، انرژی ایجاد می کند. یعنی وقتی شما با انباشت قابل توجه مطالبات در کشور مواجه هستید، هر حادثه ای بالقوه این توانایی را دارد که این انباشت و تراکم را سبب بروز یک حادثه کند و همان حادثه اگر درست مدیریت نشود، براحتی فضا و انرژی ایجاد می کند که پیامدهای بسیار ناگواری را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کند.

شما اگر موضوع خانم مهسا امینی را در نظر بگیرید؛ دقت که می کنیم یک دختر خانمی از شهرستان به تهران آمده، در ایستگاه مترو با خانواده اش، با دخترخاله هایش و با برادرش مورد ظن گشت ارشاد قرار می گیرد که اساسا وقتی در یک جمع خانوادگی، یک دختر با این شرایط شهرستانی وجود دارد، حتما نمی تواند بی عفتی در آن دیده شود. چه بسا وقتی ما آن فیلم را کنکاش می کردیم، موضوعات به مراتب پررنگ تری در خیابان های تهران دیده می شد که گشت ارشاد با آنها برخورد کند. ولی او را از جمع خانوادگی جدا می کنند و بعد هم هر چند که تحقیقات به این نکته اذعان داشته که از جانب نیروی انتظامی فعل و انفعالاتی رخ نداده که آن خانم به رحمت خدا رفته باشد ولی فضایی که وجود داشته، سبب بوجود آمدن چنین وضعیتی شده و اساسا انتظار این بود که نوع مواجهه، یک مواجهه منطقی و برای التیام آلام جامعه و آن خانواده ای که عزیز خودش را از دست داده، باشد ولی عملا آن چیزی که رخ داد در جهت موجه جلوه دادن کار نیروی انتظامی صورت پذیرفت. حتی دیدیم که اصلا زبان کسی به عذرخواهی نمی چرخد. اگر الان یک کارگری در یک کارگاه ساختمانی یا در یک ساختمان در حال کار کردن باشد، اگر در آن ساختمان برای آن کارگر اتفاقی رخ بدهد، بالاخره صاحب کار او احساس مسئولیت می کند، تلاش می کند بگونه ای این ضایعه را التیام ببخشد و مرمت کند ولی ما عملا دیدیم که این اتفاق نمی افتد و بعد هم پیامدهای بعدی که سبب شد کسانیکه مترصد فرصت هستند، علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را انجام بدهند و این حادثه و عدم برخورد صحیح با آن حادثه را دستمایه بسیاری از آشوب ها قرار دادند.

شما این حادثه را در کنار حادثه ای که در سیستان و بلوچستان رخ داد قرار بدهید. من هم در حادثه مرحومه مهسا امینی نظرات خودم را به صراحت اعلام کردم که باید عذرخواسته شود، باید وزیر کشور به مجلس فراخوانده شود، باید به این شیوه ناصحیح مواجهه با پدیده بدحجابی یا بی حجابی خاتمه داده شود. ما اینهمه خسارت تا الان پرداخت کردیم ولی خب کسی که توجه نمی کرد. در مورد زاهدان هم همینگونه است. یعنی حادثه ای که در زاهدان اتفاق افتاد شاید تا یک ماه و نیم تماما اخباری که در اختیار ما قرار می گرفت، حکایت از این می کرد که یک جماعتی داعشی بودند، ضد انقلاب بودند، تجزیه طلب بودند که به کلانتری حمله کردند و حقشان بوده که کشته شوند ولی تجربه ما و نوع نگاهی که من به موضوعات داشتم، خیلی راحت می توانستم به این نتیجه برسم که هیچ وقت مردم نمازگزار زاهدان به کلانتری حمله نمی کنند. تحقیقات هم همین را نشان داد. من هم اعلام کردم.

حالا بعد از یکماه و نیم وقتی نماینده محترم چابهار بنا داشت از حق موکلین خودش که در این حوادث جانباخته بودند دفاع بکند، فضایی در مجلس وجود داشت که آقا این صدای داعش است، صدای موساد است، اجازه ندهید صدایش پخش شود! کمااینکه رئیس جلسه هم در صحبت هایی که در پاسخ بیان کرد، باز متاثر از همان اطلاعاتی بود که به او داده شده بود ولی توجه رهبری به این موضوع باعث شد خود ایشان فارغ از شورای عالی امنیت ملی که رئیس جمهور در راس آن قرار دارد، فارغ از شورای امنیت ملی که وزیر کشور در راس آن قرار دارد، هیئتی را فرستادند و در بررسی مشخص شد که این مردم بی گناه کشته شده اند و همه آنها شهید و مجروحین، جانباز محسوب شدند و همه زندانیان آزاد شدند، از آنها دلجویی شد.

این در شرایطی اتفاق افتاد که حادثه شیراز هم جواب حادثه زاهدان بود که در واقع ما با برخورد ناصحیح مان با این حادثه، فضایی را برای داعش فراهم کردیم که داعش بیاید در شیراز، عملیات تروریستی و جنایتکارانه را علیه مردم ما انجام بدهد.

اگر ما به حوادث نگاه درست و دقیقی داشته باشیم و شناخت مناسبی وجود داشته باشد، هیچوقت نباید اجازه بدهیم کشور در معرض چنین بحران هایی قرار بگیرد ولی خب این اتفاقات می افتد. این در داخل کشور و آن اعتراضاتی که پیامدهای این موضوعات بود، به نوع مدیریت داخلی و اداره داخلی کشور بر می گردد.

مجری: آقای دکتر بواسطه اینکه جنابعالی رئیس ستاد انتخابات آقای دکتر احمدی نژاد هم بودید، یکی دو سوال هم از آن سوالاتی که برای افکار عمومی مطرح است می خواهم بپرسم. پیش از آغاز جنگ اوکراین، آقای احمدی نژاد موضوعی را رسانه ای کرد که شاید درک آن در آن برهه از زمان یک مقدار سخت بود. آن هم بحث تصمیم سه قدرت جهانی یعنی چین، آمریکا و روسیه در خصوص اوکراین، ایران و تایوان بود. در حال حاضر این سیاست هایی که بخصوص از چین و روسیه می بینیم و افزایش نقش آمریکا در اعتراضات داخلی ایران، فکر می کنید آن تعریفی که آقای دکتر احمدی نژاد آن زمان کردند، دارد محقق می شود؟

دکتر علیرضابیگی: من از این جهت متاسف هستم که کسانیکه مسئولیت عالیترین مراجع امنیتی کشور را دارند، آن زمانی که آقای دکتر احمدی نژاد در این خصوص صحبت کرد که آقا به هوش باشید، اینها با هم معامله کرده اند. آمریکا؛ اوکراین را به روسیه داده، تایوان را هم به چین و مابه‌ازایش از آنها خواسته شده است که در خصوص جمهوری اسلامی ایران اقدامی را انجام ندهند و اجازه بدهند آمریکا اهداف خودش را در ایران به پیش ببرد. آن زمان همین مراجع عالی سیاست گذاری امنیتی ما اعلام کردند که آنچه که آقای دکتر احمدی نژاد دارد بیان می کند، محصول وهم و اوهام است و مدتهاست که دکتر احمدی نژاد دسترسی اش به اطلاعات استراتژیک قطع شده و این تفسیر و تحلیل نمی تواند جامه عمل بپوشاند و صورت واقعی داشته باشد. واقعا از این جهت حتما ملت به یک قضاوتی رسیده اند که الان چه کسانی دارند عالی ترین بخش امنیتی کشور را سیاستگذاری می کنند ولی آنچه را که آقای احمدی نژاد ذکر کردند، الان بخش قابل توجهی از آن دارد عینیت پیدا می کند.

درمورد اوکراین طبق آن مقدمه ای را که خدمت شما عرض کردم، بنا نبود ارتش روسیه این مدت در اوکراین زمینگیر شود. یعنی طبق برآوردهایی که خودشان داشتند، ارتش روسیه برای یک عملیات یک هفته ای که منجر به سقوط کی‌یف خواهد شد، حرکت کرده بود. هر چند که این سناریو را آمریکا چیده بود برای اینکه بتواند روسیه را در یک باتلاقی گرفتار بکند. بنا هم این بود که با فرار زلنسکی از کاخ ریاست جمهوری، کی‌یف سقوط کند. هلیکوپتر ناتو در کی‌یف فرود می آید و منتظر می ماند تا رئیس جمهور اوکراین را از کی‌یف خارج کند ولی زلنسکی سوار هلیکوپتر نمی شود و هلیکوپتر خالی برمی گردد و این سبب می شود ارتش اوکراین که در قیاس با ارتش روسیه حتما دارای ظرفیت و استعدادی نیست که بتواند با چنین ارتشی مقابله بکند، ولی توانسته ماهها در مقابل ارتش روسیه مقاومت بکند و آنچه که الان دارد دیده می شود این است که طولانی شدن جنگ در اوکراین، دولت های اروپایی را هم که دارند هزینه این جنگ را پرداخت می کنند، نگران کرده است. کمااینکه به آقای زلنسکی دارند پیشنهاد می کنند که بالاخره صلح هزینه هایی دارد که باید پرداخت کنی، بهتر است با روسیه وارد مذاکره شوی و از آن دو استانی که از کشور شما جدا شده، فعلا از آنها صرف نظر کن که اروپا بتواند صلح را تجربه کند.

شما دیدید که سفر خانم نانسی پلوسی به تایوان، صرفا با انگیزه حساس کردن و تحریک کردن دولت چین اتفاق افتاد چون دولت چین تماما داشت رصد می کرد که سرنوشت روسیه از این طعمه ای که آمریکا در مقابلش قرار داده، به کجا رسیده تا بتواند درمورد تایوان هم اقدام کند و اینها خواستند که این تصمیم گیری دولت چین را هم جلو بیندازند یا برای تصمیم گیری تشویق کنند که البته دولت چین هم حساب شده تر از این بنا داشت عمل کند و او الان دارد بیشترین استفاده را از این جنگ و رویارویی می برد، همانطور که ظهور و حضور آن در خلیج فارس و خاورمیانه دلیلی می شود برای بردن سهمیه بیشتر از این تقسیم بندی که از هندسه قدرت جهانی می خواهد اتفاق بیفتد.

مجری: پس به نظر شما پیش بینی آقای احمدی نژاد درست بوده؟

دکتر علیرضابیگی: بله.

مجری: در این سه ماه گذشته، طیف های سیاسی مختلف اظهارنظر کردند. شخصی که همه انتظار داشتند نظر بدهد ولی نداده است، آقای دکتر احمدی نژاد است. آیا در این مدت دیداری داشتید یا صحبتی کرده اید و دلیل این سکوت ایشان چیست؟

دکتر علیرضابیگی: من با آقای دکتر احمدی نژاد دیدار داشته ام. ایشان اهل موج سواری نیست. آن زمانی که باید تذکر می داد و اعلام می کرد، گفت که سیل در راه است، من به مثابه بچه چوپانی هستم که از ارتفاع دارم وقوع سیل و آمدن سیل را می بینم. حتی در مکاتباتی که انجام داده و هشدارهایی که در این خصوص داده، می شود به راحتی این را استنباط کرد. آن موقع کسانی می گفتند چرا آقای احمدی نژاد حرف می زند!؟ این حرف ها چیست که ایشان بیان می کند!؟ شما اگر در فضای مجازی و اینترنت سرچ کنید، حتما اعتراضاتی که به نوع ادبیات آقای دکتر احمدی نژاد در آن زمان صورت می گرفت، می توانید براحتی ببینید ولی وقتی که الان سیل آمده و زخمی عارض شده، آیا باید به این زخم نمک پاشید؟

من یک مثال خدمت شما عرض می کنم. 12 سال پیش در مجلس نهم تحت عنوان سوال از رئیس جمهور که در کشور ما رخ دادن آن به این راحتی اتفاق نمی افتد، رئیس جمهور ایران را همین حضرات اصلاح طلب به مجلس می آورند. البته سوال از وزیر ممکن است ولی سوال از رئیس جمهور به این راحتی نیست کمااینکه ما از آقای روحانی سوالی که می خواستیم در مجلس دهم انجام بدهیم، بسختی انجام شد، در مجلس یازدهم با وجود اینکه انگیزه بالایی وجود داشت، اتفاق نیفتاد. رئیس جمهور ایران را به مجلس می آورند و از او سوال می کنند که چرا تو مقابل قانون ایستاده ای؟ قانون فعالیت گشت ارشاد را به تو تکلیف کرده و تو مقابل قانون ایستاده ای! اسناد اینها موجود است و ایشان با صحبت های دقیق، متقن و منطقی که امروز در جامعه ما بخوبی قابل درک و فهم است پاسخ می دهد.

آن افرادی که 10 سال پیش این سوال را از رئیس جمهور ایران انجام داده بودند، شاید فراموش کرده بودند که 10 سال پیش چنین کاری را انجام دادند، به محض اینکه از گشت ارشاد خبط و خطاها و پیامدهای اینچنینی سر می زند و دیده می شود، فقط و فقط با انگیزه موج سواری تا از این طریق بتوانند اثبات موجودیت بکنند یا به هواداران خود انرژی تزریق کنند، برخلاف موضع 10 سال قبل خود می آیند و می گویند گشت ارشاد چیست!؟ این شیوه حکمرانی درست نیست! ولی آقای احمدی نژاد موج سوار نیست. برداشت من این است. بنده صحبت مشخصی با ایشان نداشتم ولی برداشت من این است که ایشان نسبت به بسیاری از موضوعات همان مواضع خودش را دارد، معترض هست و در کنار مردمی است که بخاطر سرنوشت کشور ترجیح می دهند که نظاره گر باشند و تغییر در شیوه حکمرانی را مطالبه کنند.

مجری: و فعلا هم سکوت اختیار کرده اند.

دکتر علیرضابیگی: البته در این جریان اعتراضات، هیچکدام از جریان های سیاسی حاضر نشدند این جریان اعتراض را به عنوان یک حرکتی که برپایه یک نگاه اتفاق افتاده، تعریف و توصیف کنند. حتی اصلاح طلبان هم حاضر نشدند ولی آنچه که از جانب آقای دکتر احمدی نژاد اتفاق افتاده با همین انگیزه بوده است. در کنار مردمانی که مطالبه بسیاری در خصوص رخدادهای کشور دارند هستیم، لکن حاضر نیستیم در سناریویی که بیگانگان طراحی کردند ایفای نقش بکنیم.

مجری: آقای دکتر بیگی؛ شما به عنوان نماینده اصولگرایان مجلس از جمله معدود نمایندگانی هستید که موضوعات را به راحتی نقد می کنید و شاید نسبت به موضوعاتی که دارد اتفاق می افتد، دیدگاه های خیلی تند و تیزی دارید. آیا در این اظهارنظرهایتان گوشه چشمی هم به شورای نگهبان و تایید صلاحیت برای مجلس آینده دارید یا خیر؟

دکتر علیرضابیگی: حالا این تقسیم بندی که شما در مورد اصولگرایی و اصلاح طلبی مطرح می کنید، ملت ما از این تقسیم بندی سالهاست عبور کرده اند. آنچه که مربوط به بنده است، من به عنوان نماینده مردم و کسیکه این رسالت و مسئولیت بر دوشم قرار گرفته، سعیم بر این است که این مسئولیت را بدرستی انجام بدهم. افکار عمومی هم شاهد قضیه هستند که مواضعی که اتخاذ شده با کمترین خدشه و ایراد مواجه بوده یعنی از ابعاد مختلف، چه در دولت آقای روحانی و حوادثی که در آن زمان رخ داد و موضعگیری هایی که در آن زمان داشتم؛ از حادثه قطار تبریز، از واگذاری های خصوصی سازی، ماشین سازی، کشت و صنعت مغان، هپکوی اراک، کشت و صنعت هفت تپه، دادگاه ها و محکمه هایی که من داشتم، صرفا و صرفا با انگیزه نمایندگی ملت ایران، نه با نگرش تنگ و محدود حزبی و سیاسی، اتفاق افتاده است.

در دولت آقای رئیسی هم به همین ترتیب است یعنی با تکیه بر رسالت و مسئولیتی که وکالت ملت ایران بر دوش ما گذاشته، موضعگیری ها اتفاق افتاده و تاب نیاوردن مسئولین مربوطه در قبال بیان واقعیات و مطالبات مردم را به هر حال صحیفه تاریخ ثبت و ضبط کرده است. یعنی وقتی من در جلسه شورای عالی استان در خدمت آقای رئیس جمهور، در حالی که نمایندگی 5 نفر از نمایندگان تبریز را بر عهده داشتم و بنا بود بیان من مطالبات و خواسته های مردم آذربایجان شرقی و حوزه انتخابی ما؛ تبریز، اسکو و آذرشهر باشد و خدمت آقای رئیس جمهور بیان بکنم. بالاخره وقتی بی مهری و عدم توجه ایشان را مشاهده کردیم، چون من حس کردم که بی ادبی به ساحت ملت و نمایندگان ملت است، من هم ناچار شدم این رفتار را با بی ادبی پاسخ بدهم و با اعتراض جلسه را ترک کنم. ممکن است این نوع مواجهه دارای هزینه هم باشد، قطعا هزینه دارد، پیامدها و بازتاب هایی را دارد ولی در میثاقی که ما با مردم بستیم، بالاخره این هزینه ها هم قابل تصورو پیش بینی هست.

حالا شورای نگهبان به عنوان یک نهاد اصلی در موضوع انتخابات، چه ریاست جمهوری و چه انتخابات مجلس شورای اسلامی، حتما بایستی این ظرفیت را در خودش فراهم کند تا از زبان کسانیکه دل در گرو انقلاب و جمهوری اسلامی ایران دارند، مسائل مختلف را بشنود. ما آدم های شناخته شده ای هستیم و در عین حال کیسه ای هم برای این مسئولیت ها و عناوین ندوخته ایم. اگر کیسه ای دوخته بودیم حتما باید ملاحظه می کردیم ولی الان به فضل الهی کیسه ای ندوخته ایم و از این جهت راحت هستیم.

مجری: آقای دکتر در این 43 سال گذشته، جریان های مختلف سیاسی، ــ حالا من به اصلاح طلب و اصولگرا تقسیم بندی نکنم ــ به نوعی امتحان خودشان را پس داده اند. شما در فرمایشات خودتان اشاره کردید به موضوعی که آقای قالیباف دارد تحت عنوان "حکمرانی نو" مطرح می کند. فکر می کنید راهکار تغییر، همین تفکر است؟ که ما از یک جریانات فکری جدیدی، موضوعات سیاسی مان را آغاز کنیم؟

دکتر علیرضابیگی: فارغ از جریانات سیاسی، ما بایستی به یک اصلی که دنیا به آن گردن نهاده که همان ابتنا و اعتنا به مردم و آراء مردم است، گردن بنهیم. مشکلات ما از زمانی آغاز شد که ما خودمان را بی نیاز از پشتوانه مردمی حس کردیم. الان هم هر جریان سیاسی به غیر از این بخواهیم مطرح کنیم، حتما نمی تواند خودش را به عنوان یک جریان سیاسی معتبر و مقبول قلمداد کند. فارغ از سمتگیری های سیاسی، همه به این مطلب اذعان دارند که ما باید به مردم رجوع کنیم. بازگشت به مردم باید صورت بگیرد و از این قهر عمیق اجتماعی و سیاسی که پیش آمده و مرتب هم دارد عمیقتر می شود، بایستی از آن پرهیزکرد. هر چقدر عمق قهر اجتماعی و سیاسی بیشتر می شود، از پشتوانه قدرت و توانایی جمهوری اسلامی ایران با همه قابلیت ها و ظرفیت هایی که در عرصه های مختلف نظامی، جهانی، موقعیت استراتژیکی و سوق الجیشی که دارد ولی این پشتوانه قوی مردمی است که سبب پویایی، رجحان و برتری ما بر همه مشکلات خواهد بود و تا زمانی که به آن برنگردیم، احزاب سیاسی و جریانات سیاسی هم نمی توانند رنگ و بویی داشته باشند.

مجری: آقای دکتر موضوعی که هم اکنون در نزد افکار عمومی خیلی مطرح است، بحث فیلترینگ و محدودیت هایی است که اذعان می شود از طرف شورای امنیت ملی بر محدودسازی پلتفرم های پرطرفدار خارجی اتفاق افتاده است. می خواهم بدانم خود شما با فیلتر موافق هستید و فکر می کنید رفع فیلتری خواهیم داشت یا خیر؟

دکتر علیرضابیگی: ببینید هر اقدامی که سبب محدودیت دسترسی مردم به اطلاعات و جریان آزاد اطلاعات بشود، طبیعتا در تزاحم با حقوق شهروندی مردم است. اگر فکر کنیم با اقداماتی نظیر فیلترینگ و محدود کردن، می توانیم این دسترسی را کاهش بدهیم یا مسدود کنیم، این عملا امکانپذیر نیست. دنیا، دنیای انفجار اطلاعات است. ما برخورد سلبی و در عین حال محدودسازی را در موضوعات مختلف تجربه کردیم و بعد هم جواب نگرفتیم، دوباره داریم محدودیت دیگری را تجربه می کنیم! ضمن اینکه جنگ اوکراین یک دستاوردی هم داشت. یک قدرتنمایی تکنولوژی هم اتفاق افتاد که در واقع دسترسی مردم اوکراین را به اینترنت بدون اینکه از مجرای حکومت بگذرد، میسر کرد. آنها در واقع این را آزمایش کردند. طبیعتا محدودسازی نمی تواند جواب بدهد. ضمن اینکه هر امکانی ممکن است به ضد خودش هم تبدیل شود یعنی چاقوی جراحی در جای خودش شفابخش است، بیمار را مداوا می کند، بیماری را بیرون می آورد ولی همین چاقو ممکن است در دست یک جنایتکار، اسباب قتل و جنایت هم بشود. اینکه ما بیاییم با اینترنت و فضای مجازی با یک پیش داوری برخورد کنیم و حتی این برخورد ما تهدید محور باشد یعنی نگرش ما نگرش تهدید محور بوده باشد. اینکه آحاد جامعه خودشان را در قبال امنیت، آرامش و ثبات جامعه مسئول و متعهد حس کنند و در تامین امنیت جامعه مشارکت کنند، این به مراتب دلچسب تر است و در عین حال جامعه را در مقابل تهدیداتی که امروز اینترنت است و فردا چیز دیگری خواهد بود، واکسینه می کند.

مجری: تجربیات گذشته هم این را اثبات کرده است.

دکتر علیرضابیگی: تجربیات گذشته هم این را اثبات کرده که ما با محدودسازی و برخوردهای سلبی، حتما نمی توانیم جواب روشنی بگیریم ولی با مصون سازی و واکسینه کردن فضا، جامعه در مقابل تهدیداتی که امنیت او را هدف گرفته، خواهد توانست مستحکم و قدرتمند شود.

مجری: آقای دکتر یک سوالی هم در حوزه اقتصادی دارم. تورم فزاینده ای در اقتصاد کشورمان هست و مردم شدیدا تحت فشار هستند. سیاست های اقتصادی آقای رئیسی قطعا در این قضیه اثرگذار بوده ولی خودتان فکر می کنید گیر کار کجاست؟

دکتر علیرضابیگی: گیر اصلی کار برمی گردد به نوع نگاهی که نه تنها به حوزه اقتصاد بلکه به همه حوزه ها وجود دارد. اساسا نادیده گرفتن مردم در هر حوزه ای سبب شکست آن فعالیت ها خواهد شد. هر اقدامی که صورت می گیرد باید یک پیوستی تحت عنوان " مردم " داشته باشد. یعنی این اقدامی که من دارم انجام می دهم در زندگی مردم چه تاثیراتی خواهد داشت؟ اگر این اقدامات یکجانبه اتفاق بیفتد مثلا ما می گوییم حذف ارز ترجیحی! چرا؟ چون ما قبلا 15 میلیارد دلار صرف کالاهای اساسی می کردیم ولی الان آن 15 میلیارد را نداریم. در نتیجه این 15 میلیارد باید قطع شود تا درآمدها و هزینه های دولت با هم بخواند و تراز مالی برقرار شود. ولی وقتی این تراز مالی را در زندگی مردم محاسبه نمی کنیم، اصلا توجه نمی کنیم در زندگی مردم چه اتفاقی خواهد افتاد! آنها چگونه خواهند توانست درآمدها و هزینه هایشان را با هم انطباق بدهند، مهم هم نیست! بعد دولت برای اینکه یک دلخوش کنکی هم بدهد، از آنجایی که تجربه یارانه در دوره گذشته موفق بوده، می آیند یک مبلغی را به یارانه اضافه و به مردم پرداخت می کنند.. با وجود آنکه چند برابر آن یارانه هم پرداخت می شود ولی چون پیوست مردمی این تصمیم گیری، کامل و درست نبوده، ما فقط توپ را از میدان خودمان به میدان زندگی مردم انداخته ایم. پس آن تبعات و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی را در پی خواهد داشت.

اگر ما مردم را در تمام فعالیت های اقتصادی شریک بدانیم، این ذهنیت پیش نیاید که مردم فکر کنند که دولت مترصد این هست که نانی که من به هزار زحمت بدست آوردم و رزق و روزی زن و بچه من است، دولت مشتری این نان است و حالا می خواهد آن را از دست من بگیرد. این فضای ناامنی ایجاد می کند. اصلا مفهوم امنیت چیست؟ فراهم آوردن فضایی که دولت و مردم نسبت به همدیگر اعتماد متقابل داشته باشند. این معنای امنیت است. یکی از ارکان این ارتباط بلنگد، طبیعتا آنچه که حادث خواهد شد، ناامنی خواهد بود. این نگاه باید اصلاح شود. متاسفانه وعده ها و قول هایی هم که داده می شود بر مبنای این پیوست مردمی اتفاق نمی افتد و بعد متاسفانه گاها اینگونه قلمداد می شود که ما به وعده هایی که داده ایم عمل کرده ایم! یا ما موفق و پیروز بوده ایم! خب این با وفاقی که بین دولت و ملت باید وجود داشته باشد سازگار نیست.

مجری: آقای دکتر فکر می کنید حالا چه از لحاظ سیاسی و چه اقتصادی، برای خروج از این شرایطی که پیش آمده چه کاری باید انجام بدهیم که شاهد یک وفاق و همدلی ملی باشیم که الان آسیب دیده است؟

دکتر علیرضابیگی: ما باید برگردیم و از همان نقطه ای که خطا رخ داده، اصلاح را آغاز کنیم. همانجایی که حس کردیم برای یکپارچگی حاکمیت، اشکالی ندارد که بخش قابل توجهی از مردم را هم نادیده بگیریم! و الان که می بینیم آثار آن، آثار شوم و وحشتناکی برای کشور بوده است، باید برگردیم همانجایی که این خطا را مرتکب شدیم و این امکان را ایجاد کنیم که مردم حس کنند در کشور ما تصمیم و رای آنها دارای اعتبار و ارزش است. رای و نظر آنها در تعیین سرنوشت کشور موثر است که این میراث امام راحل(ره) هست. این ظرفیت قانون اساسی ماست. که ابتنا و تکیه اش بر خواست و اراده مردم بوده و فصل سوم قانون اساسی تماما ناظر بر حقوق ملت است.

مجری: آقای دکتر در این 4 دهه گذشته تشبیهات مختلفی از کشور ما شده. اینکه ما می خواهیم ژاپن اسلامی بشویم. الان بحث این هست که می خواهند سوریه سازی یا لیبی سازی کنند. اصلا این تشبیهات را قبول دارید یا نه؟

دکتر علیرضابیگی: ببینید سناریوی تجزیه ایران به هیچ عنوان نمی تواند جامه عمل بپوشد. موضوع خانم مهسا امینی یک قرینه و نشانه از وحدت ملی است. بالاخره در سابقه تاریخی ما مثلا بعد از جنگ دوم جهانی و حتی در همین عصر پیروزی انقلاب اسلامی، ما شاهد تحرک بخش قابل توجهی از گروه های واگرای کُرد بودیم. لکن وقتی این حادثه رخ می دهد، همه ایران متاثر می شود. خود هموطنان کُرد ما هم نسبت به این دلبستگی، اظهارات عمیق تر و آشکارتری را انجام می دهند. حتی شما اتفاقاتی که در سیستان و بلوچستان رخ می دهد را ببینید. تمام تلاش آن مردم این است که اتهام واگرایی را از خودشان دور کنند. خودشان را به صراحت ایرانی خطاب می کنند و ایرانی می دانند.

ایران یکپارچه و متحد است و چارچوب ایران از فرهنگ ها و اقوام مختلف سبب قوام ملت ماست و این سبب یکپارچگی است کمااینکه در گذشته تاریخی هم ما این امتحان را پس داده ایم که تمام نقشه هایی که برای واگرایی اتفاق افتاده، نتوانسته به موفقیت و پیروزی برسد. اینکه این را نقشه بیگانگان بدانیم، بله آنها سالهاست دارند این نقشه را با ترفندهای مختلف دنبال می کنند. آنها به دنبال این هستند که ایران قوی وجود نداشته باشد. اگر کسانی به تضعیف ایران فکر می کنند، آنها در سناریوی اسرائیل و انگلیس دارند ایفای نقش می کنند. نسبت دادن واگرایی به مردم هم در حد یک انذار می تواند پذیرفته شده باشد ولی اینکه اصالت داشته باشد، یک چنین انگیزه ای در درون ملت ما نیست.

مجری: برداشتی که من از فرمایشات جنابعالی داشتم این است که این جریانات و ناآرامی ها، خودشان نه تنها یک نشان از واگرایی نبوده بلکه یک نشان از وحدت ملی بوده است. در استان های مختلف هر اتفاقی هم افتاده به نام ایران بوده یعنی هیچکدام به دنبال تجزیه و واگرایی نبودند.

دکتر علیرضابیگی: بله. حتی شما مدل تبلیغات دولت هایی که بنای تجزیه ایران را دارند نگاه بکنید. وقتی فایل صوتی رعنا رحیمی پور، خبرنگار بی بی سی بیرون آمد، معلوم شد که ایران اینترنشنال دارد رهبران احزاب تجزیه طلب ایران را بصورت برجسته در رسانه خودش مطرح می کند. یک بازتاب ملی از جانب مردم اتفاق افتاد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب