1401/10/11-12:10

طالبان پاکستان دولت سایه تشکیل داد!

 طالبان پاکستان دولت سایه تشکیل داد!

تحریک طالبان پاکستان (TTP) به تازگی تشکیلات جدید دولت سایه خود را در آن کشور اعلام کرده است.

به گزارش دولت بهار به نقل از شفقنا افغانستان، این گروه روز شنبه هفته جاری تشکیلات جدید دولت در سایه خود را اعلام کرد که شامل وزارت‌خانه‌های مختلف از جمله دفاع، عدلیه، اطلاعات، امور سیاسی، امور اقتصادی، آموزش و پرورش، صدور فتوا، استخبارات و اداره ساخت‌و‌سازمی‌‌شود.

از جمله مهم‌ترین تشکیلات دولت در سایه این گروه، تشکیلاتی زیر نام وزارت دفاع و ریاست استخبارات است.

تحریک طالبان پاکستان وزارت دفاع خود را به دو شبعه اختصاصی برای مناطق شمالی و جنوبی پاکستان تقسیم کرده است که اولی شامل استان‌های پیشاور، ملاکند، مردان، گیلگیت بالتستان و هزاره و دومی دربرگیرنده استان‌های دیخان، بانو، کوهات و ژوب است.

وزارت دفاع دولت در سایه تحریک طالبان پاکستان همچنین دارای یک واحد ویژه انتحاری است که شامل دسته‌ای از بمب گذاران و دو اردوگاه عملیاتی زیر نظر بیناد الفاروق مستقر در لاهور است.

ریاست استخبارات این گروه نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های دولت در سایه آنها است و توسط نور ولی محسود، اداره می‌شود.

الگوگیری از طالبان افغانستان

ساختار تشکیلاتی دولت در سایه تحریک طالبان پاکستان، مشابهت زیادی با ساختارهای دارد که گروه طالبان در افغانستان قبل از تسلط بر این کشور، اعلام می کردند و ساختاری که اکنون حکومت خود را بر اساس آن بنا کرده‌اند.

گروه طالبان در افغانستان در بیست سال گذشته، همواره برای استان‌های مختلف این کشور والی، ولسوال و مسئولان اداری نهام نهاد تعیین می‌کردند.


مسئولان نام نهاد گروه طالبان برای استان‌ها و شهرستان‌های افغانستان، هرچند که در این استان‌ها و شهرستان‌ها حضور مداوم نداشتند، اما مسئولیت داشتند که از این مناطق سربازگیری کنند، حملات انتحاری را در این مناطق رهبری کنند و امنیت و آرامش آن مناطق را برهم بزنند.

طالبان بعد از تسلط بر افغانستان نیز ساختارهای دموکراتیک را حذف کردند و ساختاری را که اکنون اعلام کرده‌‌اند مشابه ساختارهای بیست سال قبل این گروه است.

اکنون تحریک طالبان پاکستان چنین الگوی را برای آن سوی مرز ترسیم کرده است و در تلاش است که آن را پیاده کند.

تشکیلات جدید دولت در سایه گروه طالبان پاکستان به خصوص با داشتن یک واحد ویژه انتحاری، مشابه ساختار حکومت طالبان در افغانستان است.

این ساختار تشکیلاتی در حالی اعلام شده که مدتی می‌شود مذاکرات صلح بین این گروه و دولت پاکستان برهم خورده و این گروه عملیات‌های نظامی خود علیه دولت پاکستان را از سر گرفته است.

در یک و نیم سال گذشته که افغانستان زیر سلطه گروه طالبان بوده است، گزارش‌های زیادی از حضور رهبران تحریک طالبان پاکستان در افغانستان منتشر شده است.

علاوه بر این گروه طالبان افغانستان، برای مدتی میزبان گفتگوهای صلح بین طالبان پاکستان و دولت آن کشور و پس از بی نتیجه ماندن این گفتگوها، تنش‌ها بین طالبان افغانستان و پاکستان نیز افزایش یافته است.

افزایش شورشگری در دو سوی مرز

پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، تحلیل گران سیاسی این مسئله را بارها مطرح کردند که پیروزی طالبان، به سایر گروه‌های تروریستی انگیزه و امید برای پیروزی خلق کرده است.

یکی از گروه‌های که از پیروزی گروه طالبان انگیزه گرفته است و حملات خود را شدت بخشیده است، تحریک طالبان پاکستان است.


این گروه پس از  تسلط گروه طالبان بر افغانستان، عملیات‌های خود را علیه نیروهای ارتش آن کشور شدت بخشید و در نهایت دولت پاکستان را وادار کرد که با این گروه وارد مذاکره و گفتگو شود.

گفتگوها با میانجیگری طالبان افغانستان، به ویژه شبکه حقانی، انجام شد، اما در نهایت دو طرف به توافق نرسیدند و اکنون تحریک طالبان پاکستان علمیات خود را از سر گرفته است.

نشر ساختار تشکیلاتی دولت در سایه تحریک طالبان پاکستان، جدی‌ترین واکنش این گروه به توقف مذاکرات صلح و جدی ترین گام آنها برای مخالفت با دولت پاکستان است.

از سوی دیگر، تسلط گروه طالبان بر افغانستان باعث شده است که شورشگری در دو سوی مرز افزایش یابد و ثبات و امنیت این مناطق وابسته به بازی‌های استخباراتی و میزان حضور و قدرت گروه‌های شورشی است.

افزایش شورشگری در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان، بر ثبات و امنیت دو کشور همواره تأثیرگذار بوده است و در بسیاری موارد، روابط دو کشور را نیز تیره کرده است.

در حال حاضر نیز حکومت پاکستان با گروه طالبان در افغانستان دچار تنش ها و اختلافات جدی است و عمده‌ترین دلیل آن، حضور شورشیان وابسته به تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان و تنش‌های مرزی است.

با توجه به شدت گرفتن عملیات‌های نظامی و تلاش‌های سیاسی تحریک طالبان پاکستان، می‌توان گفت که تسلط گروه طالبان بر افغانستان، به گروه‌های تروریستی در سراسر جهان روحیه و انگیزه بخشیده است و جهان را با خطر بیشتر از سوی گروه‌های تروریستی مواجه کرده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب