1399/06/28-14:36

متن مصاحبه دکتر احمدی‌نژاد با بخش انگلیسی رادیو اروپای آزاد

متن مصاحبه دکتر احمدی‌نژاد با بخش انگلیسی رادیو اروپای آزاد

دکتر احمدی نژاد طی گفت وگویی با رادیو اروپای آزاد تاکید کرد که تمام کارها در دولت قبل بر اساس اصول و برنامه های مدون، اندیشه و درجهت اعتلای ایران و صلح و دوستی در جامعه بشری بوده است.

به گزارش دولت بهار، رئيس جمهور سابق در باره تلاش صلح آميز خود جهت جلوگيري از ادامه جنگ و خونريزي ميان عربستان و يمن گفت: مسئوليت هاي انساني حد و مرز ندارد و همه انسان ها وظیفه دارند تا در حدی که برایشان ممکن است جلوی جنگ ها و دشمنی ها و اختلافات را بگیرند و در جهت صلح و دوستی و امنیت تلاش کنند.

دكتر احمدي نژاد در پاسخ به سئوالي در خصوص برقراري روابط ميان رژيم صهيونيستي با إمارات و بحرين تاكيد كرد: اگر این کارها با هدف حل مساله فلسطین انجام می شود؛ بايد گفت كه مساله فلسطین به رابطه بین رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین مربوط نمی شود. شماری از کشورها آن را به رسمیت شناخته اند آیا با این کار مساله فلسطین حل شده است؟ مساله فلسطین مربوط به مردم و سرزمین فلسطین است.

متن این گفت و گو به شرح زیر است:

سئوال: شما به تازگی نامه ای به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نوشتید و به او پیشنهاد کردید که برای برقراری صلح در بحران یمن میانجی گری کنید، چرا فکر می کنید که می توانید در این موضوع نقش موثری ایفا کنید؟

دکتر احمدی نژاد : بسم الله الرحمن الرحیم  -اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه.

من فکر می کنم که مسئولیت های انسانی حد و مرزی ندارد و همه انسانها در باره مسائل انسانی مسئول هستند و وظیفه دارند تا در حدی که برایشان ممکن است جلوی جنگ ها و خونریزی ها و دشمنی ها و اختلافات را بگیرند و در جهت صلح و دوستی و امنیت تلاش کنند.

سئوال: آیا به نامه شما پاسخی داده شده است؟

دکتر احمدی نژاد: بعضی از اطراف پاسخ داده اند و منتظر هستیم تا بقیه بررسی های خود را انجام دهند و پاسخ بدهند.

سئوال: در آن نامه نوشته بودید که به عنوان عضوی از جامعه انسانی از شنیدن اخبار ناملایمات در گوشه و کنار جهان و بویژه جنگ در یمن بسیار متاسف می شوید. آیا اخبار ناملایمات و خشونت ها در ایران هم شما را ناراحت می کند؟ همین چند ماه پیش چندصد نفر در تظاهرات کشته شدند و کودک هم در بین آنها بوده است. در سال 88 هم بعد از طی دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری که شما پیروز شدید، شصت نفر تقریبا کشته و صدها نفرهم بازداشت و شکنجه شدند، آیا این مسائل هم باعث تاسف و ناراحتی شما شد؟

دکتر احمدی نژاد: اصولا هر انسانی در هر نقطه ای از جهان دچار مشکل می شود، باید ناراحت شویم، آیا شما ناراحت نمی شوید؟

سئوال: ولی آن موقع شما چیزی نگفتید و اعتراضی نکردید!

دکتر احمدی نژاد: چرا، من نظرم را اعلام کردم و این مساله مستند و موجود است اما ما الان در سال 1399 هستیم و یازده سال از آن تاریخ گذشته است. باید به فکر مسائل امروز باشیم.

سئوال: به هر حال گذشته هم مهم است. آیا شما اینطور فکر نمی کنید؟

دکتر احمدی نژاد: بله گذشته همیشه مهم است و هرکس در برابر وجدان خودش، خدای متعال و جامعه بشری باید پاسخگو باشد.

سئوال: آقای احمدی نژاد آیا در دو دوره ریاست جمهوری تان کاری کردید یا حرفی زدید که الان از آن پشیمان باشید؟

دکتر احمدی نژاد: خیر، چرا باید پشیمان باشم. تمام کارهای ما در دولت قبل بر اساس اصول و برنامه های مدون و اندیشه و درجهت اعتلای ایران و صلح و دوستی در جامعه بشری بوده است.

سئوال: شما کسانی را که علیه تان تظاهرات و اعتراض کردند، خس و خاشاک نامیدید، آیا از این حرفی که زدید پشیمان هستید؟

دکتر احمدی نژاد: این تحریفی است که انجام شده و من فکر می کردم که شما با مطالعات بیشتری در این مصاحبه شرکت می کنید!

سئوال: آقای احمدی نژاد این تحریف نیست. این مطلب را شما گفته اید.

دکتر احمدی نژاد: خطاب بنده کسانی بودند که اموال مردم را آتش می زدند و شیشه ها را می شکستند و نه مردمی که تظاهرات می کردند. این مطلب بارها گفته شده و من نمی دانم شما با زنده کردن آن چه هدفی را دنبال می کنید؟

سئوال: زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی بیش از 3500 روز یعنی 9 سال است که در حصر خانگی به سر می برند. طرفدارانشان خواستار آزادی آنها شده اند، نظر شما چیست و آیا فکر می کنید که آنها باید رفع حصر شوند؟

دکتر احمدی نژاد: من با حصر و محدودیت و زندان برای هر انسانی در کره زمین مخالفم. این را بارها اعلام کرده ام.

سئوال: ولی زمانی که رئیس جمهور بودید، این را اعلام نکردید. در آن زمان خیلی از دانشجویان و فعالان سیاسی به زندان افتادند!

دکتر احمدی نژاد: آن موقع هم نظر خودم را اعلام کردم. من لازم می بینم که شما اطلاعات تان را در باره ایران اصلاح و به روز کنید.

سئوال: من اطلاعاتم به روز است.

دکتر احمدی نژاد: از برخی سئوالاتی که پرسیدید، متوجه شدم که خیلی به روز نیستید.

سئوال: آیا به خاطر انتقادی بودن سئوالاتم نیست که اطلاعات مرا به روز نمی دانید؟

دکتر احمدی نژاد: خیر . اتفاقا پرسش های شما انتقادی نبود، بلکه حول مسائلی بود که بارها پاسخ داده شده است و مطلب جدیدی را مطرح نکردید.

سئوال: آیا قصد دارید در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران شرکت کنید؟

دکتر احمدی نژاد: هنوز در این باره اظهارنظری نکرده ام.

سئوال: یعنی هنوز در این باره تصمیم نگرفته اید؟

دکتر احمدی نژاد: فعلا به فکر مسائل امروز ایران، جهان و منطقه هستیم زیرا فکر می کنیم که مسائل مهمی در پیش است.

سئوال: ولی گزارشهایی بود که شما در تلاش برای ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی هستید و برای کسب اجازه از شورای نگهبان برای شرکت در انتخابات سرگرم لابی کردن هستید. آیا این گزارشها درست است؟

دکتر احمدی نژاد: متاسفانه رسانه ها نظرات خودشان را بدون آنکه مستند باشد منتشر می کنند.

سئوال: به زودی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود، شما ترجیح می دهید که چه کسی برنده شود، آقای ترامپ یا بایدن؟

دکتر احمدی نژاد: برای من فرقی نمی کند که چه کسی در آمریکا رای می آورد. این یک مساله داخلی آمریکا محسوب می شود. مهم سیاست های بین المللی آمریکاست که با تغییر ریاست جمهوری در این کشور تغییر نمی کند، ما به دنبال تغییر آن سیاست ها هستیم.

سئوال: یعنی معتقدید که حتی اگر بایدن هم انتخاب شود، در سیاست های آمریکا بخصوص در قبال ایران تغییری ایجاد نخواهد شد؟

دکتر احمدی نژاد: سياست خارجي آمريكا در تمام ادوار گوناگون روسای جمهوری این کشور، همواره ثابت و مکمل هم بوده اند. در واقع همه روسای جمهوری آمریکا یک نقشه را اجرا كرده اند.

سئوال: درست است اما در قبال این یک تغییری ایجاد شده است. آقای اوباما در دوران ریاست جمهوری اش با دولت ایران، پیمان هسته ای را امضاء کرد اما آقای ترامپ از این پیمان خارج شد و تنش ها افزایش پیدا کرد.

دکتر احمدی نژاد: به نظر من تفاوتی نمی کند و این ها حلقه های مکمل هم هستند و هیچکدام با هم تفاوتی ندارند.

سئوال: نظرتان راجع به عادی سازی روابط میان اسرائیل با امارات و بحرین چیست؟

دکتر احمدی نژاد: نظرخاصی ندارم. این کارها اگر با هدف حل مساله فلسطین انجام می شود؛ من فکر می کنم که مساله فلسطین به رابطه بین رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین مربوط نمی شود. شماری از کشورها آن را به رسمیت شناخته اند آیا با این کار مساله فلسطین حل شد؟ مساله فلسطین مربوط به مردم و سرزمین فلسطین است. پنج میلیون نفر آواره هستند و مساله حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین نیز باید حل شود. اینها ارتباطی با اصل موضوع ندارد.

سئوال: فکر نمی کنید که این عادی سازی روابط فشار را بر جمهوری اسلامی افزایش می دهد؟

دکتر احمدی نژاد : اگر این مساله هم نبود، بازهم فشار بیشتر می شد.

سئوال: آقای احمدی نژاد اجازه دهید بحث را عوض کنیم و به توئیتر شما بپردازیم که خیلی هم سروصدا می کند. شما به انگلیسی توئیت می کنید و گزارشهایی هم وجود دارد که شما معلم زبان انگلیسی گرفته اید. این توئیت ها را خودتان می نویسید یا کسی شما را راهنمایی می کند؟

دکتر احمدی نژاد: طبیعی است که من با دوستانم مشورت می کنم.موضوعات مهم منطقه ای و جهانی را پیشنهاد می دهند و ما اینها را فهرست می کنیم و بعد از تهیه متن ، آن را توئیت می کنیم.

سئوال: برای آمریکایی ها و بخصوص همکاران آمریکایی من خیلی مهم است که شما خیلی راجع به مسائل فرهنگی و ورزشی آمریکا توئیت می کنید. علت آن چیست؟

دکتر احمدی نژاد: آیا باید علت خاصی داشته باشد؟ من با مردم گوناگون در نقاط مختلف دنیا ارتباط دارم و خودم را در غصه ها و شادی هایشان شریک می دانم و با آنها همراهی می کنم. فکر می کنم که در دنیای امروز اصل بر ارتباط است و همه باید با هم ارتباط داشته باشند و در جهت صلح و دوستی تلاش کنند.همه باید در باره مسائل جهان اظهار نظر کنند. اگر کسی اظهار نظر نمی کند باید مورد سئوال قرار بگیرد!

سئوال: فکر می کنم توئیتر در زمان شما فیلتر شده است، شما از چه فیلتر شکنی استفاده می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: همانهایی که فیلتر می کنند، خودشان هم فیلترشکن می فروشند. در اینجا به آن معنای مدنظر شما فیلتر وجود ندارد و مردم برای فیلترشکن ها، هزینه اضافه می پردازند.

سئوال: شما که رئیس جمهور بودید، هیچوقت با رسانه ما صحبت نکردید.من و همکارانم که برای پوشش خبری سفرهای شما برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، به نیویورک می رفتیم، حتی به کنفرانس های خبری شما دعوت نمی شدیم. چطور شد که الان تصمیم گرفتید وقت تان را در اختیار ما بگذارید و با ما مصاحبه کنید؟

دکتر احمدی نژاد: آن موقع در کنفرانس های خبری در سازمان ملل همه رسانه ها آزاد بودند و نمایندگان آنها شرکت می کردند.

سئوال: در دوره ریاست جمهوری شما ، وزارت اطلاعات، همکاران من در رسانه های فارسی زبان و خانواده های آنان را تحت فشار قرار دادند و بازجویی کردند. آیا به نظر شما این سیاست درستی است که رسانه تحت فشار قرار بگیرد؟

دکتر احمدی نژاد: من هرگز موافق این مساله نبودم و همان موقع هم نظرم را اعلام کردم.

سئوال: پس چطور اجازه می دادید که وزارت اطلاعات بر همکاران بنده فشار بیاورد؟

دکتر احمدی نژاد : من از آن چیزی که شما ادعا می کنید بی اطلاع هستم.

سئوال: این ادعا نیست بلکه حقیقت است.

دکتر احمدی نژاد : شما بر هر چه خودتان می گویید، عنوان حقیقت می گذارید. شما از موضع یک مصاحبه گر خارج شدید و دارید ادعاهایی را مطرح می کنید که من از آنها بی اطلاع هستم. شما به وسط هر جمله ای که می خواهم بگویم می آیید و اجازه نمی دهید که من حرفم را بزنم و این خارج از عرف مصاحبه گر است. من به هیچ کس اجازه نداده ام که مزاحم کسی بشود یا حق کسی را تضییع کند یا کسی را تحت فشار قرار دهد. مواضع من معلوم است و همه ملت ایران و دنیا با این مواضع آشنا هستند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب