1401/10/24-22:05

 مخزن گاز سراجه قم، یکی از خدمات بزرگ دولت دکتر احمدی‌نژاد + فیلم

 مخزن گاز سراجه قم، یکی از خدمات بزرگ دولت دکتر احمدی‌نژاد + فیلم

ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه قم یکی از خدمات دولت دکتر احمدی‌نژاد است که مطالعات آن در اسفند 1384 در دولت نهم آغاز شد و دی‌ماه ۱۳۹۱ در دولت دهم به بهره‌برداری رسید.

به گزارش دولت بهار، با ورود توده هوای سرد به کشور و بروز مشکل در تامین گاز مورد نیاز بخش صنعتی و گاز خانگی، این پرسش مطرح شده که چرا مسئولان با ذخیره گاز در مخازن فکر زمستان سخت نبوده‌اند.

ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه قم یکی از خدمات دولت دکتر احمدی‌نژاد است که مطالعات آن در اسفند 1384 انجام و سپس عملیات آن انجام شد و به بهره برداری رسید.

مخزن ذخیره سازی گاز سراجه قم با ظرفیت ذخیره سازی 1.5 میلیارد متر مکعب گاز، هم اکنون 10 میلیون متر مکعب از گاز کشور را تامین می کند.

با اجرای این طرح، گاز تولیدی از میدان‌های جنوب کشور در ماه‌های گرم سال به مخزن سراجه قم تزریق و ذخیره و در روزهای سرد سال همزمان با افت فشار گاز برای تامین مصارف به ویژه در شهر تهران به خطوط سراسری تزریق می‌شود.

مخزن سراجه از جمله مخازن هیدروکربوری به شمار می‌شود که به دلیل نزدیک بودن به مناطق پرمصرف از موقعیت راهبردی مناسبی برخوردار است.

طبق برنامه باید در روزهای گرم به میدان گازی سراجه هفت میلیون متر مکعب گاز تزریق شود.

عملیات تزریق گاز به این میدان از 20 فروردین ماه آغاز می شود و انتظار می‌رود که 1.5 میلیارد متر مکعب گاز در اولین میدان ذخیره سازی گاز کشور ذخیره شود.

در حال حاضر روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز از سراجه برای تامین گاز شهر تهران و 12.5 میلیون متر مکعب نیز از مخزن شوریجه برای تامین گاز مناطق شمال و شمال شرق استفاده می‌شود.

اگر دولتهای قبل و بعد نیز به ایجاد این مخازن در نزدیکی شهرهای بزرگ و مناطق بحرانی می پرداختند، در زمستان با مشکل تامین گاز مواجه نمی‌شدیم.

کشورهای اروپایی تا 25 درصد گاز مورد نیاز خود را از محل مخازن تامین‌کنند.

ساختمان سراجه طاقدیسی است به ابعاد 5*25 کیلومتر که در 45 کیلومتری جنوب شرق شهر قم قرار دارد. این میدان در نهشته های الیگومیوسن (سازند کربناته قم) قرار گرفته و با سازند قرمز بالایی به سن میوسن پوشیده شده است. در این ناحیه سازند قم شامل واحد های   A تا  F  است ولی در خود میدان سراجه واحد F وجود ندارد. سنگ مخزن و تنها بخش تولیدی میدان سراجه واحد E سازند قم است. طاقدیس سراجه منظم و با جهت یافتگی شمال غرب-جنوب شرق بوده و محور طولی آن دارای امتداد N120° است. ویژگی دیگر ساختمان سراجه وجود یک گسل تراستی با جهت شیب جنوب غربی است که در روی یال جنوبی آن قرار دارد.

فیلم افتتاح طرح استراتژیک ذخیره‌سازی گاز طبیعی در مخزن سراجه قم با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد
فیلم سخنان دکتر احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح پروژه ذخیره‌سازی گاز سراجه قم

 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب