1401/10/25-20:29

اختلاف‌نظر میان السودانی و برخی رهبران سیاسی عراق

 اختلاف‌نظر میان السودانی و برخی رهبران سیاسی عراق

العربی الجدید نوشت: میان چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی به عنوان ائتلاف حاکم بر عراق و «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر این کشور درخصوص پرونده حضور نیروهای امریکایی در عراق اختلاف نظر وجود دارد و السودانی اخیرا تاکید کرده بغداد به همکاری با امریکا در مبارزه با داعش نیاز دارد.

به گزارش دولت بهار به نقل از العربی الجدید، برای دومین هفته متوالی و همزمان با سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، نائب‌رئیس الحشد الشعبی در سوم ژانویه سال 2020 میلادی در حمله پهپادی امریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، جدال سیاسی در عراق درخصوص پرونده حضور نظامیان خارجی در جریان است و برخی رهبران چارچوب هماهنگی نظیر «هادی العامری» و «قیس الخزعلی» از دولت السودانی خواستند تا نیروهای عراقی را به شکل کامل از عراق اخراج کند.

اختلاف‌نظرها درباره پرونده حضور نظامیان خارجی در عراق

در همین رابطه، «عائد الهلالی»، عضو برجسته چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار داشت: میان مواضع السودانی و برخی گروه‌های چارچوب هماهنگی درخصوص پرونده حضور نیروهای امریکایی اختلاف‌نظر وجود دارد، و گروه‌های مذکور خواهان اخراج کامل این نیروها طی دوره فعالیت دولت السودانی هستند اما نخست‌وزیر و دیگر گروه‌ها موافق بقای نظامیان امریکایی در چارچوب برنامه‌ای مشخص و با تعیین دقیق شمار این نیروها، مناطق استقرار و فعالیت‌ آنهاست و این امر با امریکایی‌ها رایزنی خواهد شد.

الهلالی افزود: برخی گروه‌های چارچوب هماهنگی و نیز السودانی بیم دارند تلاش برای اخراج نیروهای امریکایی طی مرحله کنونی منجر به بروز مشکلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی برای عراق خواهد شد لذا السودانی در تلاش است تا اختلافات موجود را در چارچوب دیپلماسی حل و فصل کند.

وی اظهار داشت: گروه‌های سیاسی اهل سنت و کُرد هم موافق باقی ماندن نیروهای امریکایی هستند، این امر هم به بروز اختلافات میان ائتلاف اداره دولت منجر شده است و رایزنی‌ها در این باره ادامه دارد.

در همین ارتباط، یکی از رهبران جنبش حقوق به عنوان شاخه سیاسی کتاب حزب الله به العربی الجدید گفت: السودانی به تعهدات خود درخصوص پرونده اشغالگری امریکا در عراق پشت کرده است و اکنون وی درباره تعیین ماموریت آنها و انحصار حضورشان در اماکنی مشخص، سخن می‌گوید، این امر غیر ممکن است زیرا امریکایی بدان پایبند نیستند. چارچوب هماهنگی به زودی نشستی با السودانی به خاطر اظهارنظر اخیر وی برگزار خواهد کرد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب