1399/06/31-13:24

عراق: بغداد به دنبال توسعه روابط اقتصادی با اروپا است

عراق: بغداد به دنبال توسعه روابط اقتصادی با اروپا است

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که دولت این کشور تلاش می‌کند که برای بازسازی عراق روابط اقتصادی و امنیتی خود را با فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی توسعه دهد.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایرنا، «فواد حسین» امروز (دوشنبه) در مصاحبه با شبکه «الحره» درباره اهداف سفر خود به فرانسه و روابط کشورش با اروپا و توسعه همکاریها با کشورهای این قاره سخن گفت.

وی گفت که محور اصلی دیدارها با مقامات فرانسوی و اروپایی همکاری‌های اقتصادی و امنیتی و راه‌های کمک به بحران مالی عراق و نیز هماهنگی‌های لازم برای سفر نخست‌وزیر عراق به پاریس در نیمه ماه آینده میلادی (نوامبر) بوده است.

فواد حسین همچنین خبر داد که با مقامات اروپایی درباره نظارت بر اجرای انتخابات پارلمانی پیش از موعد در عراق و تأمین اعتماد مردم به نیروهای سیاسی و روند این انتخابات مذاکره کرده است.

وی مبارزه با گروه تروریستی «داعش» را موضوعی بین‌المللی دانست و گفت که فرانسه نقش مهمی در جنگ با این گروه تروریستی در عرصه تأمین سلاح و همکاری امنیتی و اطلاعاتی با عراق داشته است.

وزیر خارجه عراق افزود که در زمان حاضر در پایگاه نظامی  «الهول» سوریه 70 هزار تروریست داعشی حضور دارند که باید مراقب بود که این منطقه از کنترل خارج نشود، به خصوص که حملات اخیر ترکیه از قدرت نیروهای کرد که کنترل این پایگاه را در اختیار دارند، کاسته است و اگر این منطقه از کنترل خارج شود، فاجعه‌ای بزرگ برای همه خواهد بود.

وی درباره پیشنهاد ساخت نیروگاه اتمی در عراق نیز گفت که این موضوع از جانب بغداد مطرح شده، اما موضوع ساده‌ای نیست و شرایط مالی عراق هم اجازه اجرای آن در زمان فعلی را نمی‌دهد.

فواد حسین درباره مذاکرات با آمریکا نیز گفت که دو کشور توافق کرده‌اند که روابط امنیتی آنها حالت دیگری بگیرد و در ابعاد آموزش و تجهیز نیروهای عراقی و تبادل اطلاعات تقویت شود، ضمن اینکه جدول زمانی برای خروج حدود 3500 نیروی آمریکایی که در عراق حضور دارند، تنظیم شده است.

فواد حسین درباره روابط با ایران نیز گفت که تعادل در روابط خارجی بخشی از راهبرد عراق در سیاست خارجی است و عراق می‌کوشد که اختلافات ایران و آمریکا بر بغداد تأثیر نداشته باشد.

او افزود که عراق تلاش دارد که سیاست خارجی مبتنی بر شفافیت با ایران و آمریکا داشته باشد.

وی همچنین حملات ترکیه به کشورش را محکوم کرد و گفت: هر چند عراق در شرایط سختی است و دخالت‌های سیاسی خارجی در مسائل داخلی آن بسیار است، ولی باید ترکیه به حاکمیت سرزمینی عراق احترام بگذارد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب