1401/12/04-08:45

آمریکا: احیای برجام در آینده نزدیک دشوار است

آمریکا: احیای برجام در آینده نزدیک دشوار است

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درحالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، گفت که احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در آینده نزدیک به سختی امکان پذیر است.

به گزارش دولت بهار به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه آمریکا، پرایس روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست خبری با رسانه‌های جمعی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد احتمال از سرگیری مذاکرات وین برای احیای برجام، گفت: کماکان پرونده احیای توافق هسته‌ای ایران خارج از دستور کار ما می‌باشد.

ند پرایس، در پاسخ به سوالی درباره سفر پادشاه عمان به ایران و شایعاتی مبنی بر این‌که وی حامل یک پیام درخصوص مذاکرات احیای برجام بوده است، خاطر نشان کرد: آنچه می‌توانم بگویم این است که برجام مدتی است که در دستور کار قرار نگرفته است.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پرایس در ادامه مدعی شد: با این حال، ما همچنان تاکید می‌کنیم که در نهایت تنها راه پایدار دائمی برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی است. بنابراین، حتی اگر ایرانی‌ها در موارد قبلی نشان داده‌اند که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند دیپلماسی را به شیوه‌ای سازنده به پیش ببرند، این بدان معنا نیست که ما از نیاز به دیپلماسی، ضرورت دیپلماسی برای پرداختن به این موضوع به روشی پایدار و دائمی عقب‌نشینی می‌کنیم.

وی افزود: برخی کشورها، از جمله در خاورمیانه وجود دارند که نقش مهمی در کمک به رفع شکاف‌ها ایفا کرده‌اند و به ایالات متحده در تعامل غیرمستقیم با ایران نیز کمک کرده‌اند تا پیام‌های کلیدی ما را منتقل کنند، ازجمله درخصوص آزادی شهروندان ما، توقف ارائه تسلیحات به روسیه؛ توقف ارائه فناوری پهپاد به روسیه و توقف برخورد با شهروندان خود.

این دیپلمات آمریکایی با اشاره به نقش عمان در این زمینه و سفر اخیر راب مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران به مسقط تصریح کرد: عمان نقش سازنده ای در سراسر خاورمیانه در کمک به حل چالش ها و پر کردن شکاف بین کشورهایی که چشم به چشم یکدیگر را نمی‌بینند، ایفا کرده است. ما در حال رایزنی نزدیک با ایران در مورد چالش‌های دور و نزدیک هستیم. تعامل راب با همتایان عمانی خود و رهبری عمان بخشی از آن بوده است اما درباره دلیل سفر پادشاه عمان به ایران من شما را به عمان ارجاع دهم تا در این باره صحبت کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره گزارش روز چهارشنبه روزنامه تلگراف مبنی بر این‌که دولت آمریکا به دلیل توانایی انگلیس در ایفای نقش کلیدی این کشور در گفت‌وگوها با تهران در صدد است تا از تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران توسط لندن جلوگیری کند، آن را رد نکرد اما با تکرار ادعاها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما مصمم هستیم تا با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان، از جمله متحدان اروپایی‌مان  همکاری کنیم تا هر کاری که می‌توانیم برای پاسخگو کردن سپاه پاسداران، مقابله با فعالیت‌های مخرب و نفوذ بدخواهانه آن در سراسر منطقه انجام دهیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه با بیان این‌که «این گزارش را تاکنون مشاهده نکرده است» افزود: ما سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کرده‌ایم. بنابراین، این ایده که ما فعالانه سایر کشورها را به عدم اتخاذ رویکردی مشابه خودمان تشویق می‌کنیم، به عقیده من درست به نظر نمی‌رسد. آن‌چه من از آن اطمینان دارم، عزم ما برای همکاری با کشورهای سراسر جهان، از جمله متحدان اروپایی مان برای انجام هر کاری در راستای مقابله با فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در ادامه این نشست خبری با اشاره به یورش ناجوانمردانه نظامیان رژیم اشغالگر قدس به نابلس که به شهادت ۱۰ فلسطینی و مصدومیت بیش از ۱۰۰ فلسطینی دیگر منجر شد، درباره احتمال پاسخ مقاومت فلسطین به این حملات ابراز نگرانی کرد.

وی افزود: گسترش شهرک سازی مانعی برای صلح و موجب تضعیف راهکار دو دولتی است.

ند پرایس همچنین به احتمال کمک نظامی چین به روسیه در جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت: به اعتقاد ما پکن در حال بررسی امکان ارسال سلاح و مهمات به مسکو است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: درپی تصمیم روسیه به تعلیق پیمان مشترک با آمریکا در خصوص اقدامات برای کاهش و محدود کردن سلاح‌های راهبردی تهاجمی، آمریکا به دقت اقدامات بعدی مسکو را زیر نظر دارد تا به امنیت مردم و کشور آمریکا و متحدانش صدمه ای وارد نشود.

ند پرایس همچنین در این نشست خبری به آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی نیز اشاره کرد و گفت: برنامه موشکی بالستیک و اتمی کره شمالی نه تنها تهدیدی برای آمریکا و مردم آن و متحدان ما از جمله ژاپن و کره جنوبی است بلکه تهدیدی برای صلح و امنیت در کل منطقه است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب