1401/12/12-17:01

دکتر حسن سبحانی: قشر متوسط نابود شده است

دکتر حسن سبحانی: قشر متوسط نابود شده است

دکتر حسن سبحانی گفت: شکی در اینکه اموال مازاد دولت باید فروخته شود نیست. برای اینکار قانون داریم. چرا با قانون مجلس اینکار را نمی کنید؟ قانون اشکال دارد؟ قانون را اصلاح کنید. قانونگذار نمی تواند قانون خوب بنویسید؟ همین مصوبه را به مجلس بدهید و بگویید مجلس این را تصویب کن و شما می دانید که مجلس تصویب می کند.

به گزارش دولت بهار، دکتر حسن سبحانی، دکترای علوم اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: کشوری که بیش از 60 میلیون نفر از مردم آن یارانه بگیر هستند و مسائل معیشتی آنها را می دانید به چه صورت است، چقدر از این تعداد، پول دارند که بیایند یک متر، دو متر، ده متر، بیست متر از این دارایی رو به افزایش رفته را بخرند؟ یعنی متقاضی چه کسی است؟ من به عنوان کسیکه در اقتصاد فکر می کنم، بخش تقاضا هم برایم مهم است. متقاضی کیست؟ چه کسی میخرد؟ پاسخ این است که هر کس که بتواند این امکان را فراهم کند، که این منطق کار هست. مجموعه دستگاه هایی که غیردولتی هستند، اعم از آنهایی که عمومی هستند که باز این به معنای خصوصی نیست، احتمالا این را می گیرند.

وی افزود: کسانیکه این دارایی را به یک قیمتی می خرند، با این چکار می کنند؟ هر کاری که می کنند آیا انتظار ارزش افزوده بیشتر و بیشتر را دارند یا ندارند؟ سرمایه گذاری می خواهند بکنند دیگر. شما دارید از طریق این واگذاری، چه قشری از جامعه ایران را  پروار می کنید؟ جامعه ایران به لحاظ تورم این دهه ها، طبقه متوسطش را هم از دست داده. یک مجموعه بسیار اندکی هستند که اصولا برایشان پول معنا ندارد و با آن پول اداره امور سیاسی را هم بطور غیرمستقیم در دست دارند. یعنی کسانیکه ارز را بالا و پایین می کنند یا جریانات دیگر اقتصادی را بدست می آورند، پولدارهایی هستند که از تورم های دولت ساخته منتفع شده اند و حالا با امکانات بیشتر، با نظام سیاسی بازی می کنند و بازی خواهند کرد.

دکتر سبحانی ادامه داد: قشر متوسط نابود شده است. من عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هستم، 51 سال دارم کار می کنم، خدا را شاهد می گیرم که در این ایام احساس می کنم که از متوسط به پایین شدم! یعنی شرایط اینگونه شده است. بنابراین ما داریم دهک های بالای درآمدی را برخوردارتر می کنیم، دهک هایی که عمدتا هنجارهای سیاسی این جامعه را هم قبول ندارند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تصمیم گیرهای منتخب مردم دارند در اقتصاد سیاسی این تصمیم را می گیرند. اقتصاد سیاسی به معنای اینکه دولت چگونه تصمیم اقتصادی می گیرد. فقط آن درآمد که نیست، بحث اصلاح بودجه را در جلسه دیگری عرض خواهم کرد. می خواهم عرض کنم تصمیمی که دارد گرفته می شود این است که سوء تدبیر در مدیریت اقتصادی، خراب شدن اوضاع اقتصادی، فقیر شدن مردم، ثروتمند شدن آنایی که سرمایه هایی دارند از جمله دولت و نداری پول ، دولت را دارد به این سمت می کشاند که این را واگذار کند و حالا چگونگی واگذار شدن در نامه هست. نتیجه این برخوردار شدن اقشار و دهک های بالای درآمدی است که سر و سری هم با هنجارهایی که ما داریم با آن کشور را اداره می کنیم ندارد. البته چند قران ممکن است گیر دولت بیاید که این سالش را بگذراند.

وی در پایان گفت: شکی در اینکه اموال مازاد دولت باید فروخته شود نیست. برای اینکار قانون داریم. چرا با قانون مجلس اینکار را نمی کنید؟ قانون اشکال دارد؟ قانون را اصلاح کنید. قانونگذار نمی تواند قانون خوب بنویسید؟ همین مصوبه را به مجلس بدهید و بگویید مجلس این را تصویب کن و شما می دانید که مجلس تصویب می کند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب