1399/07/05-08:15

روایت واشنگتن‌پست از تهدید پامپئو به تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد

یک روزنامه آمریکایی مدعی شده وزیر خارجه این کشور به دولت عراق گفته چنانچه حملات علیه پایگاه‌های آمریکا متوقف نشوند آمریکا سفارتش در بغداد را تعطیل خواهد کرد.

به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست بامداد شنبه روایتی با جزئیات بیشتر از تهدید «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا برای تعطیل کردن سفارت آمریکا در بغداد منتشر کرده است. 

پیش از این روزنامه الاخبار لبنان گزارش داده بود «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق در جلسه‌ای دوشنبه هفته جاری با حضور رهبران احزاب و گروههای سیاسی عراق گفته بود گفت که مایک پامپئو به او هشدار داده چنانچه حملات به سفارت آمریکا، مراکز دیپلماتیک و کاروان‌های نظامی این کشور ادامه داشته باشند آمریکا سفارتش در بغداد را تعطیل خواهد کرد.

صالح به نقل از پامپئو خبر داد که «دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، به صورت جدی، بستن سفارت [واشنگتن] در بغداد را بررسی می‌کند و برای انجام این کار، آماده است».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفته بود که شاید ترامپ تصمیمی اتخاذ و «عملیات نابودی تمامی کسانی را آغاز کند که در حمله به نیروهای ما دست دارند».

«دیوید ایگناتیوس»، ستون‌نویس مشهور روزنامه واشنگتن‌‌پست نوشته مایک پامپئو طی روزهای گذشته به صورت خصوصی به عراق هشدار داده چنانچه دولت عراق اقدامی در جهت متوقف کردن حملات «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» به پایگاه‌های آمریکایی صورت ندهد، ایالات متحده سفارت خودش در بغداد را تعطیل خواهد کرد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده مدعی شده که «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق می‌خواهد چیزی را که به گفته او «کار درست» خوانده شده، انجام دهد.

این مقام آمریکایی گفت: «ما معتقدیم کاظمی می‌خواهد کار درست را انجام دهد ولی باید آن را بیشتر و سریع‌تر انجام دهد.» او گفته چنانچه این حملات ادامه پیدا کنند جان آمریکایی‌ها در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته تا به حال فقط در ماه جاری میلادی ۲۵ حمله به کاروان‌های حامل تجهیزات به مراکز آمریکایی‌ یا مراکز متعلق به نیروهای ائتلاف صورت گرفته است.

فشارهای جدید پامپئو از یکشنبه با تماس تلفنی با «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق آغاز شد. پایگاه عراق‌۲۴ گزارش داده پامپئو به برهم صالح گفت: «تصمیم برای بستن سفارت آمریکا در بغداد جزو گزینه‌های رئیس‌جمهور ترامپ است و او آماده است این کار را انجام دهد...اگر نیروهای ما خارج شوند و سفارتمان به این صورت بسته شود ما با همه کسانی که ثابت شود در این حملات دست داشته‌اند تسویه حساب خواهیم کرد.» پامپئو به طور مشخص از کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق نام برده است.

بعد از اقدام تروریستی دولت آمریکا در دی‌ماه سال گذشته در ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه یارانش در نزدیکی فرودگاه بغداد خروج نیروهای آمریکا از عراق به یک مطالبه ملی در این کشور تبدیل شده است. 

پارلمان عراق پس از این اقدام تروریستی طرحی را به تصویب رساند که خواستار خروج نیروهای خارجی به خصوص نظامیان آمریکایی از عراق است، ولی به دلیل فشارهای واشنگتن این مصوبه تا کنون اجرایی نشده است.

پس از عدم اجرای این مصوبه، هشت گروه وابسته به سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) در بیانیه‌ای، تأکید کردند، این مصوبه مورد تأیید ملت عراق است و این ملت نشان داد که قاطعانه مخالف حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی، نقض حاکمیت عراق، کشتار ملت و ترور فرماندهان این کشور و بمباران اردوگاههای نیروهای امنیتی است.

کاخ سفید اخیرا اعلام کرد که شمار نظامیان تروریست آمریکایی در عراق کاهش یافته و واشنگتن قصد دارد تعداد این نیروها را بیشتر کاهش دهد. با وجود کاهش نظامیان آمریکا، کارشناسان تأکید دارند که گروههای مقاومت عراق، همچنان علیه حضور آمریکا، تهدیدهایی مطرح می‌کنند و تأکید دارند اخراج آمریکا، با اقتدار و حاکمیت عراق، ارتباط تنگاتنگی دارد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب