1399/07/08-14:05

ماهاتیر محمد از شرکت در انتخابات ۲۰۲۳ مالزی انصراف داد

ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که به دلیل بالا رفتن سن وی در انتخابات سراسری سال ۲۰۲۳ شرکت نمی کند.

به گزارش دولت بهار به نقل از خبرگزاری برنامای مالزی، نخست وزیر سابق این کشور در یک کنفرانس خبری در جزیره لنکاوی در شمال مالزی به رسانه های محلی گفت که در صورت برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۳ که دوره نخست وزیری فعلی در این کشور به پایان می رسد، نامزد نمی شود.

او نخستین بار بین سال های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۳ در سمت نخست وزیری این کشور خدمت کرد و توانست با موفقیت کشور مالزی را به یک قدرت صنعتی در جنوب شرق آسیا تبدیل کند.

هشتمین نخست وزیر مالزی پیش از این انتصاب، در سه دولت مختلف مالزی فعالیت داشت و رکورد طولانی ترین دوره نخست وزیری این کشور را در اختیار دارد.

ماهاتیر با برنده شدن در آخرین کارزار انتخاباتی که در سال ۲۰۱۸ برگزار شد با وعده ریشه کن کردن فساد که دولت قبلی با آن مواجه بود، توانست بار دیگر کرسی نخست وزیری مالزی را از آن خود کند.

با این وجود او در ماه فوریه سال جاری (بهمن ماه ۱۳۹۸) به دلیل جنگ قدرت در حزب تحت رهبری اش از این سمت کناره گرفت تا دوره صدارتش در دوره جدید، به ۲ سال هم نرسد و از آن به بعد به عنوان یک قانونگذار عادی مشغول کار بوده است.

شرایط سیاسی در مالزی به دلیل تنش بین دو حزب حاکم و مخالف در این کشور بر سر تصدی پست نخست وزیری توسط محی الدین یاسین که بدون برگزاری انتخابات صورت گرفت، بی ثبات شده است.

دستیار ماهاتیر چندی پیش به شبکه تلویزیونی ان اچ کی ژاپن گفته بود که در صورت انحلال مجلس قبل از اتمام دوره کنونی نخست وزیری، گزینه شرکت در انتخابات را مد نظر قرار خواهد داد.
در خرداد ماه گذشته بود که او حتی به دلیل آنچه عدم حمایت از دولت عنوان شد، از حزب متبوع خود که زمانی یکی از بنیان‌گذاران آن بود، اخراج شد.

شبکه خبری الجزیره انگلیسی نیز در همان ایام گزارش داده بود که «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر پیشین مالزی از «حزب بومیان متحد مالزی» (برساتو) به دلیل نشستن در ردیف مخالفان دولت در یکی از نشست‌های پارلمان این کشور، اخراج شده است.

اخراج ماهاتیر از این حزب که سمت دبیری آن را داشت، به دلیل عدم حمایت از دولت «محی‌الدین یاسین» نخست‌وزیر فعلی مالزی که رییس این حزب است، انجام شده بود.

محی‌الدین‌ یاسین سیاستمدار کهنه کار و ۷۲ ساله، اسفندماه گذشته پس از استعفای ماهاتیر محمد از سوی پادشاه مالزی به سمت نخست وزیری منصوب شد. وی یکی از اعضای مجلس سفلای مالزی از منطقه پاگوه و بخشی از ائتلاف سیاسی باریسان ناسیونال است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب