1402/01/25-16:01
وزیر خارجه مصر:

روابط تهران و قاهره منوط به ارزیابی توافق تهران و ریاض است

روابط تهران و قاهره منوط به ارزیابی توافق تهران و ریاض است

«سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر با بیان اینکه فضای مثبتی در مذاکرات با ترکیه حاکم است و دو کشور در مسائل مختلف به ویژه در پرونده فلسطین اتفاق‌نظر دارند، گفت: ارتقای روابط مصر و ایران به ارزیابی تحولات مربوط به توافق ریاض و تهران برای از سرگیری روابط مرتبط است.

به گزارش دولت بهار به نقل از خبرگزاری آناتولی، شکری در مصاحبه‌ای که  در هواپیما با «نشات الدیهی»، روزنامه‌نگار مصری به هنگام بازگشت از آنکارا و دیدار با «مولود چاووش اوغلو»، همتای ترکیه‌ای خود انجام داد، گفت: روند تماس‌ها با ترکیه در یک ماه و نیم گذشته و دیدار روسای جمهور دو کشور (رجب طیب اردوغان و عبدالفتاح السیسی) در دوحه گواه بر اراده سیاسی واقعی برای توسعه روابط و پایان دادن به اختلافات گذشته است.

وی با تاکید بر اینکه دیدارهای متعدد با طرف ترکیه در فضایی مثبت انجام شد، گفت: ترکیه و مصر دو کشور بزرگ هستند و همه اینها موجب تسهیل شرایط برای برقراری روابط بین آنهاست که ابعاد مختلفی دارد و این همکاری می‌تواند در زمینه انرژی هم باشد.

وزیر امور خارجه مصر درخصوص پرونده لیبی گفت: من آگاهی و درک وزیر امور خارجه ترکیه درباره اهمیت موضوع لیبی بر امنیت ملی مصر را احساس کردم، این رویکرد خوبی است و بین ما توافق وجود دارد که شاهد ثبات و حاکمیت در لیبی باشیم.

شکری با بیان اینکه ترکیه در لیبی منافعی دارد و ما تا زمانی که این امر بر امنیت ملی مصر تاثیر نگذارد، محدودیتی برای این روابط قائل نیستیم، گفت: ما با طرف ترکیه‌ای توافق کردیم که با همدیگر در پرونده لیبی همکاری کنیم تا انتخابات در این کشور برگزار و دولتی بیانگر اراده مردم لیبی تشکیل شود.

وی درباره مساله فلسطین هم گفت که مصر و ترکیه در حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین اتفاق نظر دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر در واکنش به نقش‌آفرینی مصر برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها میان ترکیه و یونان گفت: مصر در گذشته بنا به روابط نزدیک با ترکیه توانست ثبات در منطقه را تحقق بخشد، اکنون نیز در تلاش است تا تنش میان ترکیه و یونان را کاهش و از بین ببرد و معتقد است که این امر منجر به گشوده شدن زمینه‌های همکاری بیشتر می‌شود.

شکری درباره ارتقای روابط مصر و ایران گفت: تحولاتی که میان عربستان و ایران روی داد، حائز اهمیت است و باید ارزیابی شود، در نشست جده فرصتی برای اطلاع از مزایای این تحولات فراهم خواهد بود. قاهره این تحولات را ارزیابی می‌کند و در چارچوب این ارزیابی، گام‌هایی سنجیده برخواهد داشت.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب