1402/01/27-11:51

افزایش قربانیان نبرد در سودان به ۵۶ کشته و ۵۹۵ زخمی

افزایش قربانیان نبرد در سودان به ۵۶ کشته و ۵۹۵ زخمی

کمیته مرکزی پزشکان سودان آخرین آمار درگیری های آغاز شده از صبح دیروز شنبه تاکنون بین نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در شهر خارطوم و برخی دیگر از مناطق این کشور را ۵۶ کشته و ۵۹۵ زخمی اعلام کرد.

به گزارش دولت بهار به نقل از شبکه الجزیره، کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرد: شمار قربانیان درگیری ها در سودان به ۵۶ کشته و شمار زخمی ها به ۹۵۹ نفر رسیده است.

به گفته الجزیره، صدای انفجار در مناطق مختلف شهر خارطوم همچنان به گوش می رسد و از جمله انفجارهایی در جنوب این شهر و در نزدیک شهرک ورزشی بوقوع پیوسته است.

برپایه این گزارش، درگیری هایی نیز در شهر کسلا در شرق سودان بین نیروهای ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای پیشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به (حمیدتی) روی داده است.

یک منبع نظامی سودانی نیز صبح امروز به شبکه الجزیره گفت که ارتش سودان توانسته است که مقر فرماندهی پشتیبانی سریع در شهر کسلا را به کنترل خود در آورد.

به گفته الجزیره، نیروهای پشتیبانی سریع تصاویری منتشر کرده و گفته اند که این تصاویر مربوط به یک ساختمان وابسته به فرماندهی کل است.

در همین حال، سخنگوی ارتش سودان حوادث کنونی این کشور را "ماجراجویی های شبه نظامیان پشتیبانی سریع" دانست.

به گفته خبرنگار الجزیره، صبح امروز یکشنبه درگیری ها با سلاح سبک و سنگین در حومه کاخ ریاست جمهوری و منطقه بازار عربی در مرکز شهر خارطوم ادامه یافته است.

در همین حال، نیروهای پشتیبانی سریع مدعی شده اند که نیروهای آنها در پورت سودان در معرض حمله هوایی خارجی قرار گرفته اند و درباره پیامدهای هرگونه دخالت خارجی هشدار می دهند.

به گفته خبرنگار الجزیره، هم اکنون درگیری ها در خارطوم ادامه دارد و صدای انفجارهای شدیدی به گوش می رسد.

فرماندهی ارتش سودان امروز اعلام کرد که خبرها درخصوص محاصره مقر فرماندهی کل در خارطوم از سوی نیروهای پشتیبانی سریع صحت ندارد.

در همین حال، خبرهایی از درگیری صبح امروز یکشنبه در فرودگاه مروی در شمال خارطوم منتشر شده است و درگیری هایی نیز در فرودگاه بین المللی خارطوم در جریان است.

این فرماندهی افزوده است که مذاکره و گفت وگویی قبل از انحلال "گروه شورشی حمیدتی" وجود ندارد و نیروهای ارتش قادر به یکسره کردن سریع نبرد هستند.

ارتش سودان همچنین نیروهای پشتیبانی سریع را به دروغگویی درباره کنترل بر مقرهای ارتش متهم کرده است.

در همین حال، یک منبع در شورای امنیت اعلام کرد که این شورا روز دوشنبه برای بررسی تحولات سودان پشت درهای بسته تشکیل جلسه خواهد داد.

از صبح شنبه درگیری بین نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان در خارطوم و مجاورت فرودگاه‌های مروی و خارطوم، خیابان نیل، ام درمان و برخی دیگر از مناطق این کشور رخ داده است. علت این درگیری‌ها که در حال گسترش است و هم‌اکنون ادامه دارد، کندی پیشرفت در فرآیندهای مربوط به انتقال قدرت در سودان به غیرنظامیان عنوان شده است.

ارتش سودان روز شنبه همچنین چند تانک در خیابان‌های پایتخت مستقر کرده که نیروهای واکنش سریع ۲ دستگاه از این تانک‌ها را منفجر کردند. علاوه بر این پروازها در فرودگاه خارطوم به حالت تعلیق درآمده است.

هواپیماهای ارتش سودان نیز مقرها و مواضع نیروهای پشتیبانی سریع را چند بار بمباران کرده اند.

ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع از زمان شروع درگیری ها یکدیگر را مسئول آغاز آن دانسته اند.

عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان پیشتر در گفت‌ وگو با شبکه الجزیره با بیان اینکه «اوضاع تحت کنترل است»، اعلام کرد که «هیچ نیرویی تاکنون نتوانسته وارد ستاد فرماندهی کل شود و همه نهادهای راهبردی و اوضاع تحت کنترل است و ما هنوز از همه نیروها و پایگاه‌های نظامی استفاده نکرده‌ایم».

عبدالفتاح البرهان افزود: «ارتش سودان همچنان عاقلانه رفتار می‌کند و از نیروهای پشتیبانی سریع که وارد پایتخت شده‌اند، خواسته‌ایم که به مقرهای خود بازگردند».

حمیدتی نیز پیشتر در گفت وگو با شبکه الجزیره گفته بود که البرهان توطیه هواداران عمر البشر رئیس جمهور مخلوع سودان را اجرا می کند و کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی کل ارتش و همه فرودگاهها در کنترل نیروهای او قرار دارد.

این درحالی است که آنتونی گوترش در تماس تلفنی با البرهان و حمیدتی خواهان آرام کردن اوضاع و آغاز گفت وگو بین آنها برای حل بحران شده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب