1399/05/05-09:30

کشمکش وزارت‌خانه‌های بهداشت و صمت بر سر کمبود ماسک

کشمکش وزارت‌خانه‌های بهداشت و صمت بر سر کمبود ماسک

پس از کشمکش‌های وزارت صمت و بهداشت بر سر کمبود ماسک، رئیس ستاد مقابله با کرونای وزارت صمت از عزم جدی برای تامین ماسک و رصد شبکه توزیع خبر می‌دهد.

به گزارش دولت بهار به نقل از باشگاه خبرنگاران، حدود یک هفته است که کشمکش‌های بین وزارت صمت و وزارت بهداشت بر سر کمبود ماسک بالا گرفته است. وزارت صمتی‌ها قیمت مصوب را اعلام می‌کنند و علت گران‌فروشی را واسطه گری و عرضه در شبکه‌های غیر رسمی می‌دانند. وزارت بهداشتی‌ها هم خبر از کمبود ماسک می‌دهند و در نامه نگاری‌های اداری تقاضای افزایش تولید دارند.

بسیاری از کارشناسان ریشه افزایش قیمت این بار ماسک را نامه رئیس سازمان غذا و دارو به وزارت صمت می‌دانند؛ نامه‌ای که روز ۲۶ تیرماه منتشر شد و در آن شانه ساز نسبت به کمبود ماسک و مواد اولیه هشدار داد و نوشت: در هفته‌های اخیر به دلیل عدم تامین مواد اولیه ماسک‌های پزشکی، چند نرخی بودن این محصولات و عدم ساماندهی مناسب شبکه توزیع آن‌ها، برخی از مراکز درمانی با کمبود ماسک روبرو شده اند.

اگر چه این اظهارات ۲ روز بعد توسط رئیس سازمان غذا و دارو تکذیب شد، اما دردی از افزایش قیمت‌ها دوا نکرد. شانه ساز روز ۲۸ تیر اخبار منتشر شده در مورد کمبود ماسک را تکذیب کرد و گفت: نامه ارسالی به سرپرست وزارت صمت به منظور پیش بینی افزایش نیاز کشور و برنامه‌ریزی برای تامین ماسک در ماه‌های آینده بوده است و در حال حاضر خوشبختانه هیچ کمبودی وجود ندارد.

او افزود: این دست مکاتبات مسبوق به سابقه بوده و اگر ما توانسته ایم در شرایط تحریم‌های ظالمانه بهترین خدمات را به مردم بدهیم بعد از لطف و مدد الهی به دلیل همکاری و همدلی همکاران وزارت صمت و سایر دستگاه‌ها با ما و رصد مداوم و مستمر مشکلات و پیش بینی راهکار‌های به هنگام بوده، که در متن و محتوای نامه فوق الذکر مطابق روال قبل به آن پرداخته شده است.

اما التهاب و اضطراب برای احتمال کمبود اقلام مقابله با کرونا دوباره به جان بازار افتاده بود و با این تکذیب‌ها خنثی نمی‌شد. حالا همه افراد جامعه اضطراب کمبود‌های احتمالی در حوزه ماسک را دارند و این اضطراب واکنش دوباره رئیس جمهور را به همراه داشته است.

حسن روحانی رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا برای بار دوم بر موضوع ماسک تاکید کرد و گفت: وقتی به مردم تاکید می‌کنیم که در اجتماعات از ماسک استفاده کنند، باید ماسک به اندازه کافی به وفور و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار داشته باشد. کشور علی‌رغم بیماری و تحریم، مشکل حاد و بحرانی آن‌چنانی را شاهد نیست. از مردم خواهش می‌کنم این ویروس را کوتاه مدت نبینیم، بحث هفته و ماه نیست. ما باید برای کل سال و حتی ماه‌هایی از سال آینده آن را در نظر بگیریم.

او بیان کرد: اگر نیاز بود که دارو و تجهیزات را از خارج وارد کنیم یا به ما نمی‌دادند یا با تأخیر می‌دادند؛ برای مثال اگر ما ماسک ان ۹۵، گان و ونتیلاتور را خودمان تولید نمی‌کردیم بایستی برای واردات از خارج یک‌ماه منتظر می‌ماندیم که قطعا مشکلاتی برای کادر درمانمان ایجاد می‌شد.

علی رغم این تاکید‌ها و توجه‌های ویژه گویا باز هم گوش مسئولان حوزه به این موضوع بدهکار نیست؛ هر کس دیگری را بی توجه به شرایط می‌داند به هر حال در هر موضوع یکی از این دو ارگان کم صداقتی می‌کند. حالا در این بین یا وزارت صمتی‌ها بیان صادقانه تری دارند و وزارت بهداشت به عرضه ماسک در داروخانه‌ها کم توجهی کرده یا به قول وزارت بهداشتی‌ها ماسک ارزان وجود خارجی ندارد.

جمشید گلپور رئیس ستاد مقابله با کرونای وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار صنعت تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از انتقال فرایند توزیع از وزارت بهداشت به وزارت صمت خبر داد و گفت: هیچ کمبودی درباره تامین مواد اولیه ماسک در کشور وجود ندارد و حتی واحد جدیدی برای تولید این نوع پارچه راه‌اندازی می‌شود. روزانه بیش از ۶ میلیون ماسک صنعتی و ۶ میلیون ماسک کارگاهی در کشور تولید می‌شود.

گلپور بیان کرد: بر اساس مصوبات ستاد لجستیک مقابله با کرونای وزارت صمت شرایط ویژه‌ای برای توزیع ماسک تعریف شده است. تا پیش از این مصوبه تمام فرآیند توزیع در اختیار وزارت بهداشت بود. مشکلی در تامین نداشتیم و بخشی از توزیع توسط واحد‌های جهادی و ایستگاه‌های عرضه انجام می‌شد؛ بخش صنعتی هم در اختیار وزارت بهداشت بود و بر اساس حواله‌ها توزیع می‌شد.

رئیس ستاد مقابله با کرونای وزارت صمت با اشاره به مشکلاتی که در تامین مواد ضدعفونی کننده وجود داشت و با سیستمی شدن فرآیند کنترل شد، تصریح کرد: نظمی در شبکه توزیع ایجاد شده تا از ابتدا تا انتهای آن قابل رصد باشد. اتفاق اخیر باعث خواهد شد تا عرضه‌های خارج از شبکه و حتی قاچاقی که در این حوزه وجود داشت از بین برود. در روال جدید بخش کارگاهی، متولی تولید و توزیع ماسک در خواروبار فروشی‌ها شدند و تولید بخش صنعتی را که حدود ۶ میلیون ماسک است برای داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظر گرفته ایم.

او تاکید کرد: صراحتا اعلام می‌کنیم که اگر تخلف هر یک از واحد‌های عرضه کننده ماسک اثبات شود؛ سهمیه ماسک واحد را قطع خواهیم کرد. بازرسان سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی آمادگی خود را برای همکاری با وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند. هر داروخانه یا فروشگاهی که ماسک را دریافت می‌کند باید در سامانه ثبت شده باشد و با قیمت مصوب اقدام به عرضه محصولات کند. قیمت ماسک‌های صنعتی یک هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت ماسک‌های کارگاهی یک هزار و ۵۰۰ تومان است.

با یک حساب سر انگشتی و طبق گفته خود مسئولان وزارت صمت؛ چند روز زمان برای اجرایی شدن کامل این طرح کفایت می‌کند و حالا حدود یک هفته از چند روز زمانی که در ابتدا مطالبه کرده بودند می‌گذرد، اما هنوز خبری از ماسک هزار و ۵۰۰ تومانی در داروخانه‌ها یا برخی از مراکز عرضه نیست.

اگر چه کارشکنی‌ها و ناهماهنگی های وزارت بهداشت را هم باید در نظر گرفت، در حال حاضر داروخانه‌ها به محلی تبدیل شدند که نه خود وزارت بهداشت نظارت کافی بر آن‌ها دارد نه قانون اجازه ورود سایر دستگاه‌های نظارتی را می‌دهد. عرضه کنندگان غیر رسمی و توزیع‌های غیر رسمی هم به باری بر روی مشکلات فعلی تبدیل شده اند. با وجود تمام این مشکلات تنها چند روز به زمان اعلام شده توسط وزارت صمت باقی مانده و  سرانجام نتیجه این کشمکش‌ها مشخص خواهد شد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب