1402/02/01-13:10

نظرسنجی: پیشی گرفتن قدرت نرم عربستان از ایران

 نظرسنجی: پیشی گرفتن قدرت نرم عربستان از ایران

بر اساس نتایج یک نظرسنجی از سوی موسسه آمریکایی گالوپ، در طی سال های گذشته قدرت نرم عربستان سعودی از ایران به طور محسوسی پیشی گرفته است.

به گزارش دولت بهار، بر اساس نتایج یک افکارسنجی از میان 13 کشور با اکثریت جمعیت مسلمان در سال 2022، قدرت نرم عربستان سعودی به نسبت ایران، افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، در 13 کشور با اکثریت جمعیت مسلمان از مراکش تا پاکستان، میانگین تایید (رهبری بر جهان اسلام) عربستان سعودی در سال 2022 به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین تایید ایران بوده است. (به ترتیب 39 درصد در مقابل 14 درصد).

در برخی کشورهای اسلامی فاصله و شکاف بین ایران و عربستان سعودی به طور محسوسی به نفع ریاض است، برای مثال در کویت میانگین تایید دولت عربستان سعودی 47 درصد بیش از ایران و در کشوری مثل لیبی این رقم 41 درصد است.

در ترکیه اما فاصله تایید و ترجیح عربستان سعودی به ایران  تنها 3 درصد به نفع دولت سعودی است و در سرزمین های فلسطینی این رقم به 12 درصد می رسد.

13 کشور بررسی شده عبارتند از:

کویت، لیبی، اردن، پاکستان، مراکش، عراق، الجزایر، تونس، لبنان، افغانستان، یمن،سرزمین های فلسطینی و ترکیه.

تنها در کشور پاکستان 50 درصد از افراد شرکت کرده در نظرسنجی ایران را به عنوان رهبر جهان اسلام تایید می کنند و در باقی کشورها میانگین حمایت و تایید کمتر از یک چهارم است.

بر اساس این نظرسنجی، میانگین تایید رهبری ایران (بر جهان اسلام) از سوی افکار عمومی 13 کشور بررسی شده عبارتند از:

پاکستان (50 درصد)، مراکش ( 13 درصد)، الجزایر (20)،  افغانستان (25)، کویت (18)، لیبی (13) سرزمین های فلسطینی (14)، تونس (14)، لبنان (19)، اردن (10)، یمن (12)، ترکیه (8) و عراق (14)

نظرسنجی: پیشی گرفتن قدرت نرم عربستان از ایران

در حالی که میانگین تایید عربستان سعودی در همین کشورها عبارتند از:

کویت (65 درصد)، لیبی( 54 درصد)، اردن (48)، پاکستنان (83)، مراکش (38)، عراق (39)، الجزایر (39)، تونس (32)، لبنان (35)، افغانستان (40)،یمن (26)، سرزمین های فلسطینی( 26) و  ترکیه (11).

نظرسنجی: پیشی گرفتن قدرت نرم عربستان از ایران

البته نکته ای که نباید در این میان نادیده گفته شود این است که صرف نظر از اینکه تا چه میزان می توان به نتایج این افکار سنجی موسه گالوپ اعتماد کرد! تبلیغات به شدت منفی رسانه های جریان اصلی جهان علیه جمهوری اسلامی ایران در طی بیش از 4 دهه گذشته، تاثیرات پایداری را در افکار عمومی جهانی گذاشته است و در این میان افکار عمومی بسیاری از کشورهای اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ در حالی که در مقام مقایسه، دولت عربستان سعودی به واسطه توان مالی و قدرت اقتصادی و رسانه ای و کمتر بودن مزاحمت تبلیغات بین المللی منفی رسانه های جریان اصلی جهان، با ایران قابل مقایسه نیست.

نظرسنجی: پیشی گرفتن قدرت نرم عربستان از ایران

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب