1402/02/04-16:18

دبیرکل سازمان ملل: تنش میان قدرتهای بزرگ به اوج رسیده است

دبیرکل سازمان ملل: تنش میان قدرتهای بزرگ به اوج رسیده است

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت هشدار داد: تنش ها بین قدرت های بزرگ به اوج خود رسیده و خطرات بروز جنگ که از اتفاقات نادرست یا اشتباه محاسباتی نشات می‌گیرد، افزایش یافته است.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت با موضوع چند جانبه گرایی افزود: تلاش‌های ما برای خلع سلاح و عدم اشاعه به محدود کردن سلاح‌های هسته‌ای در چند کشور کمک کرده است.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: راه‌حل‌های چندجانبه برای مشکلات جهانی، از لایه اوزون گرفته تا ریشه‌کنی بیماری فلج اطفال ثابت شده است.

وی تصریح کرد: ما با بحران های بی سابقه و پیچیده ای مواجه هستیم. چندجانبه گرایی بیش از هر زمان دیگری از زمان ایجاد سازمان ملل متحد تحت فشار قرار گرفته است. تنش ها بین قدرت های بزرگ به اوج خود رسیده است. خطرات بروز جنگ که از اتفاقات نادرست یا اشتباه محاسباتی نشات می گیرد نیز افزایش یافته است.

گوترش در حالیکه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ریاست این نشست شورای امنیت را برعهده داشت، ادامه داد: تهاجم روسیه به اوکراین، با نقض منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌الملل، رنج و ویرانی عظیمی را برای اوکراین و مردم آن به همراه داشته و بر نابسامانی اقتصادی جهانی ناشی از همه‌گیری کرونا افزوده است.

وی اظهار داشت: در حالی که برخی تحولات امیدوارکننده در یمن و لیبی وجود دارد، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر برای فرار از خشونت، درگیری و آزار و اذیت در سراسر جهان مجبور به مهاجرت شده اند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: برای پیشگیری و حل و فصل مناقشات، مدیریت ناامنی اقتصادی، نجات اهداف توسعه پایدار و رسیدگی به چالش‌های جهانی در مقابل جلوگیری از استفاده و در اختیار داشتن سلاح‌های هسته‌ای، به واکنش‌های چندجانبه مؤثر فوری نیاز است.

گوترش ادامه داد: ابتکار غلات دریای سیاه و یادداشت تفاهم برای تسهیل صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه نمونه های قانع کننده ای از اهمیت همکاری چندجانبه است که توسط سازمان ملل شده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب