1402/03/08-08:30

اردوغان: دموکراسی پیروز واقعی انتخابات ترکیه بود

 اردوغان: دموکراسی پیروز واقعی انتخابات ترکیه بود

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تمام ۸۵ میلیون مردم ترکیه پیروز شدند، خواستار کنار گذاشتن اختلافات سیاسی و اتحاد شد.

به گزارش دولت بهار، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بامداد دوشنبه به‌مناسبت پیروز شدن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در جمع مردم و هواداران خود مقابل کاخ ریاست جمهوری در آنکارا به سخنرانی پرداخت.

اردوغان در این سخنرانی گفت: «ما ترکیه را بسیار دوست داریم، زیرا این مردم سزاوار عشق هستند و ما آنها را هم دوست داریم. حدود ۳۲۰ هزار نفر اینجا مقابل کاخ ریاست جمهوری در آنکارا جمع شده و این صحنه، صحنه عاشقان است».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با تشکر از مردم ترکیه، توضیح داد: «شما ائتلاف جمهور را ناامید نکردید و دوباره [دولت] را به ما سپردید و ما به ساختن صدمین سالگرد ترکیه ادامه خواهیم داد. مردم من را برای یک دوره دیگر به مدت پنج سال به ریاست جمهوری گماشتند و من از همه این مردم تشکر می‌کنم».

رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: «همه کسانی که پای صندوق‌های رای رفتند و قدرت دموکراسی در ترکیه را ثابت کردند، هر انتخابی که داشتند، شایسته تشکر و قدردانی هستند. مردم در این انتخابات به صدمین سالگرد [جمهوری] ترکیه رای دادند و ترجیح دادند اکثر نمایندگان مجلس از ائتلاف جمهور باشند».

اردوغان با بیان اینکه پیروز انتخابات ترکیه، دموکراسی و همه اقشار مردم این کشور هستند، تصریح کرد: «ما اختلافات سیاسی را پشت سر می‌گذاریم و خواهان اتحاد و همبستگی هستیم. ۸۵ میلیون ترکیه‌ای امروز برنده شدند و تنها بازنده سازمان‌های تروریستی هستند».

وی ضمن اشاره به اینکه عدالت سرلوحه دولت او بوده و این اصل تغییر نخواهد کرد، ادامه داد: «زمان آن فرا رسیده است که صدمین سالگرد جمهوری ترکیه را که امروز در روز پیروزی به آن دست یافتیم به شما اعلام کنیم».

به نوشته آناتولی، رئیس جمهور ترکیه گفت: «کشور ما توانست با محدودیت‌ها، موانع و دسیسه‌ها مقابله کند و مردم ترکیه در اثبات بلوغ خود موفق شدند. انتخابات به پایان رسیده است و اکنون باید تلاش خود را برای تولید، خدمات رسانی به مردم و مرهمی بر زخم‌های زلزله زدگان به کار گیریم».

اردوغان با بیان اینکه مواجهه با اثرات زلزله و مقابله با تورم کار سختی نخواهد بود، توضیح داد:‌ «یک دهه گذشته و ما از صندوق بین‌المللی پول وامی نخواسته‌ایم، در حالی که حزب جمهوری‌خواه خلق وام می‌خواهد. دستیابی به امنیت و ثبات مهم است و ما باید یک اقتصاد مولد بسازیم و به یک جهش جدید دست خواهیم یافت که همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد».

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه بازگشت سالم و داوطلبانه پناهندگان سوری به کشورشان بخش مهمی از سیاست دولت او است، خبر داد: «ما با کشور قطر همکاری می‌کنیم و از طریق پروژه مسکن جدید، بازگشت یک میلیون آواره سوری را تضمین می‌کنیم».

طبق این گزارش، اردوغان در پایان افزود: «من از شما تشکر می‌کنم و به شهدای ما که این کشور را حفظ کردند و کسانی که جان خود را برای خنثی‌کردن کودتای ۲۰۱۶ فدا کردند، رحمت می‌فرستم».

شامگاه یکشنبه بود که شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد پس از شمارش ۹۸.۰۶ درصد آرا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، اردوغان توانست ۵۲.۱۲ درصد آرا و «کمال قلیچدار اوغلو» رقیب وی ۴۷.۸۸ درصد آرا را بدست بیاورد.

مقایسه انتخابات ۲۰۱۸ با ۲۰۲۳؛ آرای اردوغان کاهش بسیار اندکی داشت

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات روز یکشنبه توانست درصد بسیار مشابهی از آرا را در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۸ کسب کند.

به گزارش یورونیوز، علی‌رغم بحران‌های اقتصادی در این کشور و زلزله‌ای که ماه فوریه گذشته جان ده‌ها هزار نفر را گرفت اما طبق آخرین آمار اعلام شده اردوغان ۵۲.۲ درصد آرا را در این انتخابات کسب کرد.

اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ژوئن ۲۰۱۸ نیز توانست در رقابت با پنج نامزد دیگر انتخابات ۵۲.۶ درصد آرا را به دست آورد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب