1402/03/29-13:42

قطر و امارات از امروز روابط دیپلماتیک را از سر گرفتند

 قطر و امارات از امروز روابط دیپلماتیک را از سر گرفتند

نمایندگی‌های دیپلماتیک قطر و امارات در دوحه و ابوظبی از امروز پس از احیای کامل روابط دیپلماتیک که ۶ سال پیش قطع شده بود، آغاز به کار خواهند کرد.

به گزارش دولت بهار، وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد سفارتخانه‌های قطر و امارات متحده عربی روز دوشنبه پس از توافق دو کشور خلیج‌فارس برای بازسازی روابط دیپلماتیک، بازگشایی شدند.

بنابر گزارش رویترز، احیای این روابط در بحبوحه یک جنبش منطقه‌ای گسترده‌تر برای آشتی و بیش از دو سال پس از پایان تحریم‌های اعمال‌شده علیه دوحه توسط کشور‌های عربی صورت می‌گیرد.

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی و شیخ عبدالله بن زاید، وزیران امور خارجه، همزمان با بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در روز دوشنبه تماس تلفنی داشته‌اند.

رویترز در ماه آوریل گزارش داد که این دو کشور خلیج‌فارس در حال احیای روابط دیپلماتیک هستند.

ابوظبی و دوحه سال‌ها درگیر رقابت شدیدی بر سر نفوذ منطقه‌ای، نقش اسلام در سیاست و حمایت از برخی جنبش‌ها در سراسر خاورمیانه بودند.
در سال ۲۰۱۷، عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر تمامی روابط خود را با قطر به اتهام حمایت از تروریسم، اشاره به اسلام سیاسی و ایجاد روابط نزدیک‌تر با ایران قطع کردند. دوحه این اتهامات را رد کرد.

ریاض و قاهره اولین کشور‌هایی بودند که سفرای خود را در سال ۲۰۲۱ و پس از توافقی به رهبری عربستان برای پایان دادن به اختلافات با قطر، به دوحه فرستادند. اما بحرین هنوز سفارت خود را در دوحه بازگشایی نکرده است.

احیای این روابط همچنین در زمانی صورت می‌گیرد که ایران و عربستان سعودی پس از سال‌ها توافق کردند روابط خود را بار دیگر برقرار کنند.

* باشگاه خبرنگاران

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب