1402/04/15-10:18

کاخ سفید خواستار تسریع موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو شد

کاخ سفید خواستار تسریع موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو شد

سخنگوی کاخ سفید درباره عضویت سوئد در ناتو گفت که ترکیه را تشویق کرده است هر چه سریعتر با عضویت استکهلم در ناتو موافقت کند.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایرنا، کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی همزمان با حضور اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد در واکنش به اینکه قرار است با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفتگو کند، درباره عضویت این کشور در ناتو گفت: ما به صورت صریح در این خصوص صحبت کرده ایم. ما ترکیه را تشویق کرده ایم که با هرچه زودتر با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند.

سخنگوی کاخ سفید افزود: سوئد یک همکار قوی است که دارای ارزش های مشترک با ناتو است و می تواند به تقویت امنیت اروپا کمک کند بنابراین ما معتقدیم این کشور باید هرچه زودتر به عضویت ناتو درآید.

وی در خصوص تاثیر هتک حرمت قرآن کریم بر عضویت  سوئد در ناتو گفت: دیدن این وقایع ناامید کننده است اما نمی خواهم در این خصوص پیش بینی انجام دهم.

فنلاند و سوئد سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین در ماه می‌۲۰۲۲ موضع بی‌طرفی را کنار گذاشته و خواستار پیوستن به ناتو شدنداما ترکیه با عضویت سوئد در ناتو مخالفت کرده است.

توبیاس بیلستروم" وزیر امور خارجه سوئد در پی مخالفت آنکارا با عضویت کشورش در ناتو گفت که این کشور از تصمیم ترکیه برای مخالفت با عضویت این کشور در ناتو و موافقت با عضویت فنلاند در این ائتلاف ناراضی است.

بیلستروم به خبرنگاران گفت، ما این تحول را نمی‌خواستیم، اما انتظار آن را داشتیم. اولویت سوئد اکنون دریافت تایید عضویت در ناتو از سوی دو کشور یعنی ترکیه و مجارستان است.

سوئد در ادامه سیاست‌های اسلام ستیزانه خود، به تازگی با تکرار اقدام شنیع و ضد اسلامی یک فرد در هتک حرمت قرآن کریم، خشم مسلمانان و طیف گسترده‌ای از جامعه بین‌المللی را برانگیخت؛ موضوعی که به نظر می رسد، مسیر این کشور را برای تحقق رویایش جهت عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دشوار کرده است.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به اعضای حزبش گفت: «ما به افراد مستکبر غربی یاد خواهیم داد که توهین به ارزش‌های مقدس مسلمانان، آزادی بیان نیست.»

بعد از حادثه مشابهی در ماه ژانویه، اردوغان مذاکرات الحاق سوئد در ناتو را برای ماه ها قطع کرد. در حالی که درباره جلب موافقت پارلمان ترکیه و مجارستان تا آغاز نشست سران ناتو در ۱۱ ژوئیه در ویلنیوس برای عضویت سوئد در این ائتلاف، تردیدهای شدیدی وجود دارد، سلیم کونرالپ سفیر سابق آنکارا در سوئد که اکنون بازنشسته شده است، مدعی احتمال تغییر در طرز تفکر ترکیه شده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که مساله حمایت آنکارا از عضویت استکهلم در ناتو ، در واقع ربطی به سوئد ندارد و بیشتر مساله آمریکایی ها در میان است.

موضوع فروش جنگنده های اف ۱۶ آمریکایی به ترکیه مدتهاست که مطرح شده و واشنگتن تا همین اواخر به صورت رسمی از آن فاصله گرفته است.

اواخر ماه مه (اردیبهشت-خرداد) وقتی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با اردوغان تماس گرفت تا به او پیروزی دوباره در انتخابات را تبریک بگوید، وی در نهایت اشاره کرد که ممکن است توافقی در این زمینه صورت گیرد.

اما به گفته کونرالپ، سفیر سابق آنکارا در سوئد، با گذشت یک ماه از این موضوع هنوز کاری انجام نشده و روشن است که اردوغان قصد دارد با این کارت بازی کند. این که آیا آمریکایی ها آماده بازی هستند یا کنگره در نهایت با ارسال این جنگنده ها موافقت خواهد کرد یا نه، هنوز معلوم نیست.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب