1402/04/15-11:05

ابلاغ دستورالعمل «نحوه اعمال نظارت مقامات قضایی بر ضابطان دادگستری»

 ابلاغ دستورالعمل «نحوه اعمال نظارت مقامات قضایی بر ضابطان دادگستری»

دستورالعمل «نحوه اعمال نظارت مقامات قضائی بر ضابطان دادگستری» از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد.

به گزارش دولت بهار به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، دستورالعمل «نحوه اعمال نظارت مقامات قضائی بر ضابطان دادگستری» از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد. 

همچنین کمیسیون ویژه برای نظارت بیشتر و دقیق تر به عملکرد ضابطین قضائی شو.

بر اساس این دستورالعمل افشای اطلاعات پرونده های قضائی توسط ضابطین ممنوع اعلام شد. ضابط به غیر از موارد تصریح شده در حکم قضائی، حق ورود به حریم شخصی اشخاص را ندارد. 

برخی مفاد دستورالعمل حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه ای در ادامه آمده است: 

 علاوه بر انجام تکالیف مقرر در آیین دادرسی کیفری و سایر مقررات قانونی موظف به خودداری از انجام هرگونه مصاحبه و اطلاع‌رسانی در خصوص پرونده‌های قضائی و اتهامات متهمان و نحوه دستگیری آن‌ها قبل از هماهنگی با مقامات قضائی ذیربط، خودداری از افشای اطلاعات مرتبط با هویت و محل اقامت بزه دیده، شهود، مطلعان و سایر اشخاص مرتبط با پرونده، استفاده از ضابطان آموزش دیده زن برای بازجویی و تحقیقات از زنان و افراد نابالغ با رعایت موازین شرعی، ارسال گزارش‌های بدون نقص، مستدل و منطبق با اوضاع و احوال و اجرای دستورات مقامات قضائی در خصوص رفع توقیف اموال و اسناد توقیف شده و تکمیل پرونده در اسرع وقت هستند.

انجام بازرسی از محل صرفا در حدود آنچه که در دستور قضائی تصریح شده ممکن است‌. چنانچه ضابطان با امور دیگری که مرتبط به حریم خصوصی اشخاص است مواجه شوند، حق ضبط آن را به عنوان جمع آوری ادله جرم ندارند، مگر در مسائلی که جنبه امنیتی و آسیب به عموم جامعه را داشته باشد که در این صورت ضمن حفظ ادله و تنظیم صورت‌جلسه موظف هستند فورا مراتب را جهت هرگونه دستور مقتضی به مرجع قضائی صالح گزارش کنند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب