1402/04/16-00:10

تروئیکای اروپایی خواستار عدم رفع تحریم‌های موشکی ایران شد

تروئیکای اروپایی خواستار عدم رفع تحریم‌های موشکی ایران شد

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک، خواستار عدم رفع تحریم‌های موشکی ایران شد که مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مهرماه امسال پایان می‌یابد.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایرنا، تروئیکای اروپایی طی این بیانیه که در حاشیه نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ منتشر شد، ادعا کرد: «ایران بیش از چهار سال است که تعهدات هسته‌ای خود را در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مصوب قطعنامه ۲۲۳۱ نقض کرده و برنامه هسته‌ای‌اش به سطوح خطرناکی رسیده است. این موضوع برای صلح و امنیت بین المللی بسیار مهم است.»

سه کشور اروپایی با اشاره به پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای ایران مدعی شدند که فعالیت‌های ایران توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و «این مساله ایران را هرچه بیشتر به توانایی های مرتبط با تسلیحات اتمی نزدیک می کند و این مساله مایه نگرانی شدید شورای امنیت است»

آن‌ها در بخش دیگری از این بیانیه، پیشرفت‌های صورت گرفته در چارچوب توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل مسائل سیاسی پادمانی را ناکافی خوانده و خواستار اجرای کامل و بدون تاخیر توافقات اسفند ماه شدند.

تروئیکای اروپایی مطالبی نیز درباره ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را مطرح کرد. انگلیس، فرانسه و آلمان بر همین اساس درخواست خود را از سازمان ملل متحد، برای بررسی شواهد ادعایی انتقال تجهیزات نظامی ساخت ایران به روسیه را تکرار کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما مصمم هستیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند و باید فعالیت‌های هسته‌ای خود را تغییر کند. ما برهمین اساس عمیقاً نگران هستیم که محدودیت‌های کلیدی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، به‌ویژه در مورد فعالیت‌های بالستیک و انتقال موشک‌های ایران در ماه اکتبر منقضی شود. ما یادآور می‌شویم که سایر محدودیت‌های قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل  نیز پس از آن تاریخ کاملاً به قوت خود باقی خواهد ماند.»

تروئیکا با اعلام اینکه «ما بر عزم خود برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک درخصوص بحران هسته‌ای ایران تاکید می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که فوراً تنش زدایی کند» مدعی شد: «اقدامات مثبت برای باز کردن فضا به‌منظور تعامل سازنده با جامعه بین المللی و برای گام های تازه به سمت دیپلماسی هسته ای حیاتی است.»

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب