1402/04/17-10:52

بایدن: آمریکا آخرین ذخایر سلاح های شیمیایی خود را از بین برد

بایدن: آمریکا آخرین ذخایر سلاح های شیمیایی خود را از بین برد

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشورش آخرین ذخایر سلاح های شیمایی خود را در تکمیل فرایندی که سال 1997 میلادی با امضای توافقنامه جهانی ممنوعیت این سلاح های کشنده آغاز شد، نابود کرد.

به گزارش دولت بهار به نقل از فرانس24؛ در نقطه عطفی که به عنوان تکمیل حذف تمامی انبارهای شناخته شده عوامل کشتار جمعی در سراسر جهان، رییس جمهور جو بایدن اعلام کرد: زرادخانه بمب‎‌های شیمیای ایالات متحده نابود می‌شود.

جو بایدن در بیانیه ای اعلام کرد: «آمریکا از بیش از 30 سال است به طور خستگی ناپذیر برای نابودی دخایر سلاح های شیمیایی خود تلاش می کند. امروز مفتخرم اعلام کنم که آمریکا با خیال راحت آخرین ذخیره این مهمات را از بین برد و این هما چیزی است که ما را یک گام به سوی جهانی عاری از ترس های سلاح های شیمیایی نزدیک می کند.»

وی افزود: «روسیه و سوریه باید مجددا به این توافقنامه تمکین و به برنامه های اعلام نشده خود  که برای ارتکاب جنایات و حملات آشکار استفاده شده است، اذعان کنند.»

ایالات متحده آخرین امضاکننده کنوانسیون تسلیحات شیمیایی بود – در سال 1997 اجرایی شد- که وظیفه انهدام ذخایر «اعلام شده» خود را تکمیل کرد، اگرچه برخی از کشورها معتقدند ذخایر مخفی سلاح های شیمیایی را حفظ می کنند. سازمان منع تسلیحات شیمیایی این نقطه عطف را موفقیت تاریخی خلع سلاح نامید.

سازمان منع سلاح های شیمیایی اعلام کرد که اعلامیه ایالات متحده به این معنی است که تمام ذخایر تسلیحات شیمیایی اعلام شده در جهان بطور غیرقابل برگشت نابود شده اند.فرناندو آریاس، مدیر کل سازمان منع سلاح های شیمیایی، گفت: «من به همه کشورهای عضو و در این نمونه به ایالات متحده آمریکا به خاطر این دستاورد بزرگ برای جامعه بین المللی تبریک می گویم.

بایدن گفت این اولین بار است که کل دسته از سلاح های کشتار جمعی اعلام شده نابود شده اند.

طبق گزارش انجمن کنترل تسلیحات ایالات متحده، در سال 1990، ایالات متحده نزدیک به 28600 تن سلاح شیمیایی را در اختیار داشت که دومین زرادخانه بزرگ جهان پس از روسیه بود.

گفتنی است بایدن خواستار تداوم هوشیاری برای اطمینان از نابودی تمام سلاح های شیمیایی در سراسر جهان شد و از چهار کشوری که این معاهده را امضا یا تصویب نکرده اند – مصر، اسرائیل، کره شمالی و سودان جنوبی – خواست تا این کار را انجام دهند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب