1402/05/01-08:30

صنعا از توقف مذاکرات با عربستان خبر داد

صنعا از توقف مذاکرات با عربستان خبر داد

رئیس شورای عالی سیاسی یمن، روز شنبه از توقف مذاکرات با عربستان که رهبری ائتلاف عربی را برعهده دارد، خبر داد و گفت، آمریکا در این مذاکرات مانع‌تراشی می‌کند.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایسنا، المیادین در این باره گزارش داد، صنعا پیشنهاد سعودی را در ژانویه گذشته دریافت کرده بود که در ازای تمدید آتش‌بس و اجازه از سرگیری صادرات نفت یمن، حقوق یک سال کارمندان به ریال سعودی پرداخت شود.

بر اساس اطلاعات المیادین، صنعا "خواستار برداشته شدن دست عربستان از صادرات نفت یمن و توانمندسازی یمنی‌ها از طریق حق ثروت‌شان شده بود."

مقامات صنعا تأکید کردند که «درآمدهای حاصل از صادرات نفت یمن برای پوشش پرداخت حقوق همه کارکنان یمنی کافی است.»

تابستان گذشته، صنعا به شرکت‌های خارجی فعال در یمن نسبت به ادامه حمایت از «ائتلاف متجاوز و مزدوران آن در غارت نفت و ثروت‌های طبیعی مردم یمن» هشدار داد و متعهد شد که کشتی‌ها و بنادری را که این نفت را به سرقت می‌برند، در «یک تصمیم ملی برای حفظ ثروت مردم یمن» هدف قرار خواهد داد.

در این راستا مهدی المشاط،  رئیس شورای عالی سیاسی یمن وابسته به انصارالله در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید گفت: مذاکرات در مرحله واگذاری حقوق از ثروت نفت و گاز ما متوقف شده و طرف سعودی حاضر بود آن را از خود پرداخت کند نه از ثروت نفت و گاز ما.

وی افزود: آنچه طرف سعودی می‌خواهد این است که ثروت نفتی ما را بدزدد و به بانک ملی عربستان منتقل کند و سپس به کارمندان ما صدقه بدهد و این چیزی است که ما رد کردیم.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن تصریح کرد: این طرف آمریکایی بود که در دوره گذشته به عربستان اصرار کرد از پرداخت قبوض خودداری کند.

المشاط خاطرنشان کرد: به طرف آمریکایی توصیه می‌کنیم در هر خانه یمنی دشمنی ایجاد نکند، زیرا با جلوگیری از پرداخت حقوق کارمندان، بیش از ۱۰ میلیون یمنی از آن متنفر خواهند شد.

رئیس شورای عالی سیاسی صنعا قول داد «از دشمن حقوق‌شان را بگیرد».

هشتم آوریل گذشته، یک هیئت رسمی عربستانی پس از ورود به صنعا، با رهبران «انصارالله» با حضور هیئتی عمانی درباره پرونده بشردوستانه و آتش بس در یمن و آغاز روند جامع سیاسی یمن گفت‌وگو کرد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب