1402/05/03-15:12

وزیر امور خارجه چین برکنار شد

وزیر امور خارجه چین برکنار شد

پارلمان چین اعلام کرد که «کین گانگ» وزیر خارجه این کشور برکنار و «وانگ یی» به این منصب انتخاب شد؛ اقدامی که وی را یک بار دیگر به دیپلمات ارشد پکن تبدیل کرده است.

به گزارش دولت بهار، رسانه‌های دولتی چین از برکناری «کین گانگ» وزیر خارجه این کشور و بازگشت «وانگ یی» وزیر خارجه سابق این کشور به این منصب خبر دادند.

خبرگزاری «شینهوا» و دیگر رسانه‌های دولتی چین، روز سه شنبه (امروز) خبر دادند که پارلمان چین به برکناری وزیر خارجه این کشور و بازگشت «وانگ یی» به این منصب رای داده است.

بنا بر این روایت، «کین گانگ» وزیر خارجه چین از منصب خود برکنار شد. پارلمان این کشور همچنین «یی گانگ» رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار و «پان گونگشنگ» را به عنوان جایگزین وی انتخاب کرد.


وانگ یی

غیبت کین گانگ وزیر امور خارجه برکنار شده چین در حدود یک ماه اخیر، حسابی در رسانه های خارجی خبرساز شده بود و گمانه زنی های زیادی درباره غیبت چند هفته ای او در محافل دیپلماتیک مطرح شده بود.

«کین گانگ» ۵۵ ساله که پیشتر سفیر جمهوری خلق چین در آمریکا بود، در دی ماه سال ۱۴۰۱ (کمتر از شش ماه قبل) به عنوان وزیر امور خارجه جدید چین معرفی و جایگزین «وانگ یی» ، دیپلمات کهنه کار و ۷۰ ساله چینی شده بود.

پیشتر در رسانه های چین گفته شده بود که کین گانگ از افراد مورد اعتماد شی جینپیگ رئیس جمهوری این کشور است و از سال ۲۰۲۱ به عنوان سفیر چین در آمریکا منصوب شده بود. کین گانگ از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۱ نیز معاون وزیر امور خارجه چین بود.

بازگشت «وانگ یی» دیپلمات کهنه کار و ۷۰ ساله چینی به منصب وزارت خارجه چین از این منظر قابل توجه است که او  از سال ۲۰۱۳ به‌مدت ۹ سال وزیر امور خارجه چین بود و کین گانگ به عنوان جانشین او تعیین شده بود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب