1399/07/24-14:01

مصاحبه دکتر احمدی‌نژاد با روزنامه فرانسوی اکسپرس

مصاحبه دکتر احمدی‌نژاد با روزنامه فرانسوی اکسپرس

دکتر محمود احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گویی با روزنامه فرانسوی اکسپرس بر ظرفیت‌های فراوان اروپا برای ایفای نقشی بهتر و سازنده تر در معادلات سیاسی جهان تأکید کرد و با بیان مراودات خوب تاریخی میان ایران و فرانسه گفت: دو ملت آزادیخواه، انسانیت‌طلب و عدالتخواه ایران و فرانسه در شکل‌دهی به فرهنگ و تمدن جهانی نقش بسیار بر جسته‌ای داشته.اند و با توجه به این سابقه تاریخی، می‌توانند از ظرفیت‌های بسیار گسترده خود بیشترین استفاده را برای توسعه مناسبات دوجانبه به عمل آورند.

به گزارش دولت بهار، متن این گفت وگو به شرح زیر است:

خبرنگار: سلام علیکم،  شما وقتی رئیس‌جمهور بودید برای فقرا یک سیستم درآمدی ایجاد کردید، اگر شما بار دیگر رئیس جمهور شوید برای فقرا و این قشر از مردم ایران چه برنامه ای دارید؟

دکتر احمدی‌نژاد: بحث رفع فقر، بحث عدالت، بحث رشد انسانها، اینها ربطی به جایگاه افراد ندارد. همه موظفیم دنبال کنیم که فقر ریشه کن و کرامت انسانها حفظ بشود. ریشه بسیاری از ناملایمات جامعه انسانی، جنگها، کشتارها به فاصله سنگین طبقاتی باز می گردد.
 
خبرنگار: آیا مشکلات امروز اقتصادی در ایران فقط از تحریم‌ها ناشی می شود؟

دکتر احمدی‌نژاد: شرایطی که اکنون در آن هستیم به نوعی محصول این توافق است‌. من معتقدم توافقات باید یک چارچوب حقوقی بسیار روشن داشته باشد و حقوق تمام کسانی که در آن توافقنامه حضور دارند به روشنی تعریف گردد و ضمانت اجرایی هم به طور کامل پیش‌بینی شده باشد.
 
خبرنگار: نقش اروپا در قبال برقراری تحریم‌ها علیه ایران را چگونه ارزیابی می.کنید؟

دکتر احمدی‌نژاد: ‏ ما فکر می‌کنیم که اروپا می‌تواند نقش بسیار بالاتر، سازنده‌تر و مؤثرتری را در مناسبت جهانی ایفا کند‌. در این موضوعی که شما اشاره کردید اروپایی‌ها با این که یک طرف قضیه بودند به نظرم از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خودشان استفاده نکرده‌اند. اروپا ظرفیت‌هایش خیلی زیاد است که بتواند آثار بهتر و سازنده‌تری را در معادلات سیاسی جهان از خودش نشان بدهد.
 
خبرنگار: ارزیابی شما از روابط ایران و فرانسه چیست؟

دکتر احمدی‌نژاد: ایران و فرانسه دو کشوری هستند که در سابقه تاریخی‌شان نقطه منفی از یکدیگر ندارد. یعنی در طول تاریخ ایران و فرانسه مراوداتشان، مراودات خوبی بوده است و یک درگیری یا نقطه اختلاف جدی در روابط فی‌مابین وجود ندارد منتهی در این چند دهه اخیر، این روابط تلخ و سرد شده است. ما دو تا ملتی هستیم که در شکل دهی به فرهنگ و تمدن جهانی نقش بسیار بر جسته‌ای داشته‌ایم. آزادیخواهی، انسانیت‌طلبی و عدالتخواهی دو ملت موضوع بسیار مهمی است سابقه روابطمان منفی نیست و دو ملت از ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای برخوردارند.
 
خبرنگار: شما از تلاش‌هایتان برای برقراری صلح در منطقه چه هدفی را دنبال می کنید؟

دکتر احمدی‌نژاد: من به دبیرکل سازمان ملل و دو طرف درگیر، ولیعهد عربستان و هم به رئیس انصارلله یمن نامه نوشتم که بیایید بنشینید و این جنگ را خاتمه بدهید. من تلاش می‌کنم که مشکلات و اختلافات به روش دوستانه و عادلانه و منصفانه خاتمه یابد. بعضی‌ها پاسخ دادند و استقبال کردند و ما هنوز منتظر هستیم که بقیه هم بررسی‌هایشان را انجام دهند و پاسخ آنها را هم دریافت کنیم و بتوانیم گام‌های بعدی را برداریم. من به لحاظ شخصی وظیفه انسانی‌ام را انجام داده‌ام.
 
خبرنگار: محبوبیت و نفوذ ایران در خاورمیانه پس از دوران ریاست جمهوری شما کاهش یافته است، دلیل آن را درچه چیزی می‌دانید؟

دکتر احمدی نژاد: بالاخره مجموعه‌ای از اتفاقات که در منطقه حادث شده، برای هیچ کس نتایج خوبی نداشته است. الان یمن‌، افغانستان، عراق و سوریه در حال تخریب شدن است. این کشورها و همچنین ترکیه، ایران و عربستان همه داریم ضرر می‌کنیم. هیچ کس از صحنه‌ای که امروز در منطقه پیش روی ما قرار دارد سود نبرده و نخواهد برد. سود واقعی زمانی ایجاد می شود که اراده ملت‌ها حاکم باشد و در همه جا مردم نیز خواهان این امر هستند.
 
خبرنگار: می‌خواستم بدانم شما در باره حکومت بشار اسد در سوریه چه دیدگاهی دارید؟

دکتر احمدی‌نژاد: بحث‌هایی که من مطرح می‌کنم برای همه‌جاست. معیار ثابت است و تفاوتی ندارد که برای کدام کشور صحبت می‌کنیم. در همه جای جهان باید رأی و اراده مردم حاکم باشد. متاسفانه در طول تاریخ همواره بر مردم حکومت شده و حکومت هیچگاه به مردم تعلق نداشته است. در تمام دنیا باید حکومت‌ها با اراده و خواست مردم همسو و یکسان باشد.

خبرنگار: از وقتی که به ما دادید تشکر می‌کنم.

دکتر احمدی‌نژاد : سلامت و موفق باشید.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب