1402/05/17-17:24
آمریکا:

مدارک استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی را به اوکراین داده‌ایم

مدارک استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی را به اوکراین داده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در رابطه با استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین مدعی شد که واشنگتن اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار اوکراین قرار داده است و به این کار ادامه می‌دهد.

به گزارش دولت بهار به نقل از یورونیوز، در حالی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در سفر به ژاپن منکر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی شد، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت که اسناد و مدارک استفاده مسکو از پهپادهای ساخت ایران را به اوکراین داده‌اند.

امیرعبداللهیان این گلایه را مطرح کرده بود که اوکراین تاکنون مدرکی در این رابطه ارائه نکرده است اما در مقابل میلر با کنایه در نشست خبری روز گذشته خود گفت که آیا سندی، فراتر از یک پهپاد ساقط شده با قطعات ایرانی وجود دارد؟

وی تاکید کرد اگر درخواست وزیر امور خارجه ایران از اوکراین برای دریافت مدارک باشد، قطعا ما آن‌ها را ارائه کردیم.

وی افزود: «ما ابتدای درگیری، اطلاعاتی را با اوکراین به اشتراک گذاشته‌ایم.»

میلر تاکید کرد که اوکراین باید تصمیم بگیرد که این مدارک را در اختیار ایران بگذارد، نه ایالات متحده.

بنا بر این گزارش، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای جدید یک رسانه مبنی بر اینکه به‌تازگی یک شهروند آمریکایی دیگر در ایران بازداشت شده است، گفت: من این گزارش را دیده‌ام اما نمی‌خواهم با جزئیات درباره آن صحبت کنم. آنچه می‌توانم بگویم این است که ما تلاش می‌کنیم تا آمریکایی‌هایی را که در ایران بازداشت هستند، آزاد کنیم. در چند هفته گذشته گزارش‌هایی در این باره منتشر شده است و در این شرایط که اولویت اصلی ما آزادی آنها و بازگشت امن آنها به کشور است، برای من بدیهی است که این موضوع بسیار حساسی است و فکر نمی‌کنم اظهار نظر دقیق در مورد آن سودمند باشد.

او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند شهروند آمریکایی در ایران بازداشت هستند، تنها تاکید کرد که این موضوع از حساسیت بالایی برخوردار است و صحبت‌کردن درباره آن می‌تواند روی روند آزادی آنها تاثیر بگذارد.

میلر ادامه داد: واقعاً نمی‌توانم به این سؤال بدون واردشدن به روندی که در تلاش برای آزادی آنها هستیم، پاسخ دهم. ما برای آزادی آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران تلاش می‌کنیم و امیدوارم که این اتفاق بیفتد اما در مورد جزئیات هیچ یک از آنها به دلایلی که قبلاً بیان کردم، اظهار نظر نمی‌کنم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب