1402/05/25-00:14

بلینکن: رویکرد آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده است

بلینکن: رویکرد آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد رویکرد کلی دولت بایدن در قبال ایران تغییر نکرده و کماکان مبتنی بر بازدارندگی، فشار و دیپلماسی است.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت جو بایدن در نشستی خبری در محل وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن در جمع خبرنگاران، گزارش اخیر روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که مدعی کاهش غنی سازی اورانیوم ایران شده بود، تایید نکرد.

بلینکن تصریح کرد: هیچ چیز در مورد رویکرد کلی ما در مقابل ایران تغییر نکرده است. ما همچنان سیاست بازدارندگی، فشار و دیپلماسی را دنبال می کنیم. ما همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم. ما همچنان حکومت ایران را به دلیل نقض مکرر حقوق بشر، حمایت مالی از تروریسم، اقدامات بی ثبات کننده در منطقه، ارائه پهپاد به روسیه جهت استفاده علیه اوکراین و اقدامات منفی دیگر مسوول می دانیم.

وزیر امور خارجه دولت دموکرات بایدن افزود: ما به صورت واضح اعلام کرده ایم که برای ایجاد فضای مناسب برای دیپلماسی، ایران باید تنش ها را کاهش دهد. انتقال شهروندان آمریکایی از زندان به حبس خانگی به هیچ یک از سیاست های ما در مورد ایران ربط ندارد. وزارت خارجه آمریکا تمام تلاش خود را برای آزادی همه کسانی که به صورت ناعادلانه بازداشت شده اند، انجام خواهد داد.

بلینکن ادامه داد: هفته گذشته ما تایید کردیم که ایران ۵ شهروند آمریکایی را از زندان به حبس خانگی منتقل کرده است. سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز و دو نفر دیگر. یکی از این افراد به مدت هشت سال در ایران زندانی بوده است. هیچ یک از این افراد نباید در ایران زندانی می شدند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: اگرچه انتقال این افراد از زندان یک گام مثبت است اما آنها هنوز به خانه باز نگشته اند. ما به نظارت به وضعیت ادامه خواهیم داد و تا زمانی که شهروندان آمریکایی به خانه بازنگشته اند، از تلاش های خود دست بر نخواهیم داشت.

بلینکن در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ای اینکه آیا گزارش وال استریت ژورنال در مورد کاهش ذخایر اورانیوم نزدیک به سطح  تسلیحاتی ایران درست است و چرا شهاب دلیلی بخشی از توافق با ایران برای آزادی زندانیان نبوده است؟ گفت: من نمی توانم گزارش وال استریت را تایید کنم اما ما از هرگونه اقدام ایران که منجر به کاهش تنش ها پیرامون تهدید برنامه هسته ای آن شود استقبال می کنیم و تعهد جو بایدن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای همچنان قاطع است.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: هیچ توافقی میان آمریکا و ایران در خصوص مسایل هسته ای وجود ندارد.

بلینکن ادامه داد: باید خاطرنشان کنم ما کاملا بر مقابله با اقدامات ایران که از نظر ما و بسیاری از کشورها در سراسر جهان نادرست است، متمرکز هستیم و این تمرکز از طریق ادامه تحریم ها علیه ایران، افزایش حضور نظامی در  خلیج فارس برای مقابله با تهدید ایران علیه کشتی رانی و مقابله با برنامه موشکی آن قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: در نهایت پنج آمریکایی که در حبس خانگی قرار گرفته اند به عنوان افراد بازداشت شده به صورت غیر قانونی شناسایی شده اند. ما همچنان وضعیت آمریکایی های بازداشت شده در سراسر جهان را بررسی می کنیم.

بلینکن درخصوص  آزاد سازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی و با بیان اینکه این پول برای اهداف بشردوستانه استفاده خواهد شد، گفت: پول هایی که در بانک های کره جنوبی به مدت چند سال نگهداری می شده اند، پول آمریکا یا مالیات دهندگان آمریکا نیست. آنها پول ایران هستند. از روز اولی که تحریم های ما علیه ایران وضع شده یک معافیت برای استفاده از این پول ها در راستای بشردوستانه وجود داشته است. دولت پپیشین آمریکا به چندین کشور اجازه داد به خرید  نفت از ایران ادامه دهند و آنها را به حساب های ویژه منتقل کنند. ایران به این پول ها دسترسی مستقیم نخواهد داشت و نظارت دقیقی بر آنها خواهد بود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب