1402/05/30-19:26

آمریکا از شهروندان خود خواست فورا خاک بلاروس را ترک کنند

آمریکا از شهروندان خود خواست فورا خاک بلاروس را ترک کنند

سفارت ایالات متحده آمریکا در کشور بلاروس که هم پیمان و حامی روسیه است، با انتشار بیانیه ای از شهروندان آمریکایی خواست فورا خاک این کشور را ترک کنند.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایرنا، در بیانیه روز دوشنبه به وقت محلی سفارت ایالات متحده آمریکا در بلاورس آمده است: شهروندان آمریکایی در بلاروس باید فوراً این کشور را ترک کنند. این افراد از طریق گذرگاه های مرزی باقی مانده بلاروس با لیتوانی و لتونی یا با هواپیما باید از این کشور خارج شوند.

سفارت آمریکا در بلاروس تصریح کرد: شهروندان آمریکایی مجاز به ورود زمینی به لهستان از خاک بلاروس نیستند. آمریکایی ها نباید به روسیه یا اوکراین سفر کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: به دلیل کمک مستمر مقامات بلاروس به حمله بی‌دلیل روسیه به اوکراین، تجمع نیروهای نظامی روسیه در بلاروس، اجرای خودسرانه قوانین محلی، احتمال ناآرامی‌های داخلی، خطر بازداشت و محدودیت توانایی سفارت آمریکا در کمک به شهروندان آمریکایی ساکن بلاروس، شهروندان آمریکایی نباید به این کشور سفر کنند.

کشور بلاروس با سه کشور عضو ناتو یعنی لیتوانی، لتونی و لهستان هم مرز است.

استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، نخستین اقدام مسکو در ارسال این کلاهک‌ها به خارج از خاک روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. تسلیحاتی با بردی کوتاه‌تر و کم‌قدرت‌تر نسبت به دیگر سلاح‌های هسته‌ای که می‌تواند در میدان جنگ مورد استفاده قرار گیرد.

ایالات متحده از تصمیم پوتین انتقاد اما اعلام کرد که قصد ندارد موضع خود را در قبال سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک (راهبردی) تغییر دهد. لوکاشنکو گفته که استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس، به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر متجاوزان احتمالی عمل خواهد کرد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب