1402/06/09-13:57
روند عادی‌سازی روابط؛

فلسطینی‌ها لیستی از خواسته‌هایشان را به عربستان داده‌اند

فلسطینی‌ها لیستی از خواسته‌هایشان را به عربستان داده‌اند

فلسطینی ها لیستی از آنچه در توافق صلح اسرائیل و عربستان سعودی می خواهند را به عربستانی‌ها داده‌اند.

به گزارش دولت بهار به نقل از آکسیوس، به گفته شش منبع آمریکایی و اسرائیلی، فهرست خواسته‌های تشکیلات خودگردان فلسطین در هر معامله بزرگ ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی شامل این است که اسرائیل کنترل بیشتری بر مناطق خاصی از کرانه باختری اشغالی و بازگشایی کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس را می‌دهد.

به نوشته آکسیوس این نشانه‌ای از آن است که محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین و دستیارانش تصمیم گرفته‌اند رویکردی عمل‌گرایانه به مذاکرات تحت رهبری ایالات متحده اتخاذ کنند که می‌تواند شاهد عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان باشد. این تغییری نسبت به سال 2020 است، زمانی که تشکیلات خودگردان علنا و با عصبانیت از امارات متحده عربی و بحرین به دلیل امضای توافقنامه ابراهیم با اسرائیل، انتقاد کرد.

به گفته منابع آمریکایی و اسرائیلی، حسین الشیخ، مشاور ارشد عباس، که رهبری رایزنی‌ها در این زمینه با ریاض را بر عهده دارد، سه ماه پیش به مساعد بن محمد العیبان، مشاور امنیت ملی عربستان، فهرستی از تقاضاهای احتمالی را داده است.

فلسطینی‌ها از اسرائیل می‌خواهند که با تغییر وضعیت بخش‌هایی از منطقه C در کرانه باختری اشغالی، جایی که اسرائیل در حال حاضر کنترل کامل آن را در دست دارد، به منطقه B، جایی که تشکیلات خودگردان کنترل غیرنظامی دارد و اسرائیل کنترل امنیتی را حفظ می‌کند، موافقت کند.
چنین اقدامی ردپای تشکیلات خودگردان فلسطین را در کرانه باختری گسترش می دهد و امکان توسعه بیشتر فلسطین را فراهم می کند.
فهرست فلسطینی ها همچنین پیشنهاد می کند که ایالات متحده در نهایت کنسولگری خود در بیت المقدس را که توسط دولت ترامپ بسته شده بود، بازگشایی کند. بایدن قول داد که کنسولگری خود را پس از روی کار آمدن بازگشایی کند، اما با مخالفت اسرائیل، کنسولگری همچنان بسته است.

تشکیلات خودگردان همچنین از عربستان سعودی می خواهد که کنسولگری خود را در بیت المقدس باز کند. ریاض امسال سفیر خود در اردن را به عنوان سرکنسول غیر مقیم در قدس اشغالی منصوب کرد.

فهرست تشکیلات خودگردان شامل اقداماتی است که می خواهد در سازمان ملل در رابطه با به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور عضو انجام شود.

فلسطینی ها همچنین از عربستان سعودی خواستند که کمک های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین را که چندین سال پیش متوقف شده بود، از سر بگیرد. روزنامه وال استریت ژورنال روز سه شنبه گزارش داد که سعودی ها آماده انجام این کار هستند. این منابع گفتند که فلسطینی ها از اسرائیل می خواهند که حداقل با برخی از این گام ها موافقت کند و با از سرگیری مذاکرات وضعیت نهایی اسرائیل و فلسطین طی چند سال تحت یک جدول زمانی مشخص موافقت نماید.

گفته شده بایدن هم از این تقاضاها آگاهی کامل دارد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب