1399/07/28-21:09

عرضه حقوقي‌ها در بورس را به شكل قانونمند محدود مي كنيم

مديرعامل بورس تهران گفت: به علت عرضه سنگين برخي از حقوقي‌ها در بازار، در تلاش هستيم تا با ابزار قانوني، عرضه حقوقي‌ها را محدود كنيم.

به گزارش دولت بهار به نقل از صدا و سيما، علي صحرايي با اشاره به اينكه، هدف صندوق بازارگردان، نقدشوندگي بازار است، اظهار داشت: طبق مصوبات شوراي عالي بورس، از ۲۰ شهريورماه امسال، ناشران و سهامداران عمده موظف هستند نقدشوندگي را از طريق ابزار بازسازي و عمليات بازارگرداني انجام دهند و صف‌هاي فروش و خريد را جمع كنند.

وي ادامه داد: ۱۷۵ شركت بازارگردان به بورس تهران معرفي شدند، ۱۳ ناشر به دليل كمبود منابع، بازارگرداني را نپذيرفتند، ۹۴ ناشر مدارك را براي شركت بورس ارسال كردند و هنوز ۵۸ ناشر با بورس تهران مكاتباتي انجام نداده اند.

صحرايي گفت: بورس تهران تا به امروز، ۲۰ شركت را  كه بازارگرداني را انجام نداده است به كميته تخلفات فراخوانده، زيرا اين وظيفه، الزامي است و بايد بازارگرداني انجام شود.

مديرعامل بورس تهران افزود: در روز گذشته، ۲۵ نماد متوقف بود، ۵۳ شركت، بازارسازي انجام داد، ۳۲ شركت تعهد كامل براي بازار گرداني و ۷۶ شركت بخش عمده‌اي از تعهدات عمليات بازارگرداني انجام داده است ضمن اينكه ۲۰۰ شركت عدم تعهد بازار گرداني داشتند.

وي گفت: برخي از حقوقي‌ها در هفته گذشته در پايان معاملات، عرضه‌هايي انجام دادند و باعث نگراني بسياري از سهامداران حقيقي شدند.

صحرايي با بيان اينكه حقوقي‌ها بايد متناسب با شرايط بازار، عرضه داشته باشند، افرود: ما از طريق ابزارهاي مقرراتي تلاش مي‌كنيم تا قانونمند عرضه حقوقي‌ها را محدود كنيم، ضمن اينكه در همه دنيا ميزان عرضه حقوقي‌ها محدود است و سهامداران عمده، ملزم هستند براي فروش سهام خود، بازار يابي كنند، اما در كشور ما حقوقي‌ها به صورت نماد عادي در بازار عرضه مي‌كنند.

مدير عامل بورس تهران اضافه كرد: برخي از حقوقي ها، در زمان اوج (پيك) نوسان بازار، يعني در تير و مرداد اقدام به عرضه سهام كردند و در نقد شوندگي سهام، مشاركت نداشتند.

وي همچنين درباره  وضعيت بازار سرمايه گفت: انتخابات ساير كشورها و اخبار مرتبط با آن، تاثير زيادي در بازار سرمايه گذاشته ضمن اينكه اخبار مربوط به شركت‌هاي فلزاتي و معدني، هم در افت شاخص تاثير گذاشت و عرضه‌هاي روز چهارشنبه توسط حقوقي‌ها نيز يكي از دلايل افت بازار است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب