1402/06/23-14:27

بیانیه ضدایرانی ۶۳ کشور در شورای حکام آژانس

بیانیه ضدایرانی ۶۳ کشور در شورای حکام آژانس

گروهی از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک بیانیه مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر کردند.

به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، 63 عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه بیانیه‌ای مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر کردند. 

در این بیانیه که به نمایندگی از سفیر دانمارک در آژانس قرائت شد آماده است: «ما از مدیر کل [آژانس اتمی] بابت تلاش‌های گسترده برای تعامل با ایران بر سر مسائل باقی‌مانده پادمانی و اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی بیشتر توسط آژانس قدردانی می‌کنیم.»

امضاکنندگان این بیانیه گفته‌اند درخواست مدیر کل آژانس در خصوص همکاری ایران با این نهاد بین‌المللی را تکرار می‌کنند. این کشورها همچنین مدعی شده‌اند که همکاری ایران با آژانس «ناکافی» بوده است. 

در این بیانیه آمده است: «علی‌رغم وجود نشانه‌هایی در ماه ژوئیه مبنی بر پیشروی محدود ایران به سمت اجرای بیانیه مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ما با نظر مدیر کل درباره عدم حصول پیشرفت از آن زمان موافقیم.»

نگارندگان این بیانیه ادعا کرده‌اند ایران طی ده ماه گذشته از ارائه توضیحات موثق فنی درباره وجود ذرات اورانیوم دارای منشا انسانی در مکان‌های اعلام‌نشده در این کشور خودداری کرده است. 

در این بیانیه آمده است: «ما بر نیاز مبرم بر اینکه ایران این مسائل را به نحو رضایت‌بخش برای آژانس اتمی حل و فصل کند تأکید می‌ورزیم. ایران بایستی ذیل توافق جامع پادمانی خود به سوالات مشروع آژانس اتمی پاسخ موثق فنی بدهد.»

امضاکنندگان این بیانیه مشترک از ایران خواسته‌اند در خصوص سه موضوع با آژانس اتمی همکاری کند: 1- مسائل باقی‌مانده پادمانی در خصوص مواد هسته‌ای یافت‌شده در اماکن ادعایی در ایران 2- اجرای کد اصلاحی 3.1 ترتیبات اضافی توافق پادمانی و 3- تناقض در میزان مواد هسته‌ای اعلام‌شده از سوی ایران با میزان مواد هسته‌ای تأییدشده توسط آژانس در تأسیسات اتمی اصفهان.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب