1402/06/28-12:32

تظاهرات سیلزدگان لیبی یک هفته پس از فاجعه+تصاویر

 تظاهرات سیلزدگان لیبی یک هفته پس از فاجعه+تصاویر

بازماندگان فاجعه سیل هفته گذشته در لیبی، در شهر ' درنه' – کانون فاجعه- علیه بی کفایتی مسئولان دولتی در جلوگیری از فاجعه سیل و نحوه امدادرسانی تظاهرات کردند.

به گزارش دولت بهار به نقل از الجزیره، یک هفته پس از فاجعه سیل لیبی که هزاران کشته برجای گذاشت، شهروندان در شهر فاجعه زده "درنه" تظاهرات کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان دولتی شدند.

معترضان روز دوشنبه (دیروز) در مقابل مسجد "الصحابه" این شهر تحمع کردند، و مقامات این کشور دو پاره شده از جمله "اگیله صالح" رییس پارلمان شرق لیبی را هدف گرفتند. 

"معترضان شعار می دادند: آگیله ما تو را نمی خواهیم! همه لیبیایی ها برادرند!" و خواهان وحدت ملی در کشوری بودند که بیش از یک دهه پس از حمله ناتو و سرنگونی حکومت معمر قذافی درگیر هرج و مرج داخلی و شکاف سیاسی شده است.

معترضان خشمگین سپس خانه "عبدالمنعم الغیثی" شهردار شهر درنه در زمان وقوع سیل را به آتش کشیدند. 

وزیر دولت شرق لیبی گفته که غیثی از سمت خود تعلیق شده است.

لیبی از زمان سقوط حکومت قذافی، دارای دو دولت رقیب است: یک دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی مستقر در پایتخت طرابلس در غرب این کشور و دیگری دولت خودخوانده مستقر در شهر شرقی بنغازی که توسط ژنرال "خلیفه حفتر" حمایت می شود.

این کشور شمال آفریقا در زمان معمر قذافی یکی از مرفه ترین کشورهای آفریقایی بود و در شاخص های توسعه انسانی و رفاهی سرآمد بسیاری از کشورهای آفریقایی بود اما از زمان جنگ داخلی و مداخله نظامی ناتو به وضعیت نداشتن یک نظام سیاسی کارآمد مرکزی محکوم شده است. 

تظاهرات روز دوشنبه اولین تظاهرات بزرگ پس از سیل است که پس از شکست دو سد در تپه‌های خارج از شهر در طی یک طوفان قدرتمند و جاری شدن سیل ویرانگر، شهر درنه را درنوردید.

سعید منصور، یکی از دانشجویان شرکت کننده در این تظاهرات، گفت که او خواستار تحقیقات فوری در مورد ریزش سدها است و افزود :" ما هزاران نفر از مردم عزیزمان را از دست دادیم."

طاها مفتاح، 39 ساله نیز گفت که این اعتراض پیامی است مبنی بر اینکه "دولت ها در مدیریت بحران شکست خورده اند" و به ویژه مجلس را مقصر دانست.

او خواستار تحقیق بین المللی در مورد فاجعه و "بازسازی تحت نظارت بین المللی" شد.

هنوز مقیاس کامل تلفات مشخص نشده است و هزاران نفر مفقود هستند. همچنین بیم شیوع بیماری های عفونی می رود که ممکن است پس از سیل تهدیدی جدی علیه بازماندگان و بهداشت منطقه ایجاد کند.

مقامات آمارهای متفاوتی درباره تعداد تلفات انسانی ارایه کرده اند. سازمان بهداشت جهانی تاکنون مرگ 3922 نفر را تایید کرده است.

گفته می شود بیش از 10 هزار نفر هنوز مفقود هستند و احتمال می رود امواج سیلاب مهیب اجساد این افراد را به دور دست ها برده و زیر گل و لای مدفون ساخته است.

دولت شرق لیبی مدعی است که سیل ابعاد غیرطبیعی داشته و یک فاجعه طبیعی بی سابقه بوده است و به همین خاطر نباید مسئولان دولتی را به بی کفایتی متهم کرد. 

اما منتقدان به هشدارهایی اشاره می کنند که از قبل داده شده است، از جمله مقاله آکادمیک منتشر شده در سال گذشته توسط یک کارشناس که آسیب‌پذیری شهر درنه در برابر سیل و نیاز فوری به حفظ سدهایی که از آن در برابر امواج سیل محافظت ‌کنند، را مورد اشاره قرار داده بود. 

 
تظاهرات سیلزدگان لیبی در شهر "درنه" علیه بی کفایتی مسئولان / عکس ها: رویترز
1
 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب