1402/07/03-12:59

ثبت سالانه ۱۵ هزار ابتلای جدید به سرطان سینه در کشور

ثبت سالانه ۱۵ هزار ابتلای جدید به سرطان سینه در کشور

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سالانه ۱۵ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان سینه در کشور ثبت می‌شود، از آزمایش تشخیص رایگان سرطان‌های روده بزرگ، سینه و دهانه رحم در مراکز بهداشتی و درمانی خبر داد.

به گزارش دولت بهار، کوروش اعتماد در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: سرطان سینه بیشترین فراوانی بروز را در بین سرطان‌ها در کشور دارد و ۹۵ درصد مبتلایان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۰ هزار مورد ابتلای جدید به سرطان روده بزرگ نیز در کشور ثبت می‌شود، افزود: با توجه اینکه مصرف غذاهای آماده، استعمال سیگار و قلیان رو به افزایش است، پیشگیری از سرطان‌های شایع در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته و به شکل بسته پزشکی خانواده و خدمات کنترل بیماری‌های غیرواگیر در مراکز بهداشتی تشخیص داده می‌شود و در صورت مثبت بودن خدمات درمانی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

اعتماد تاکید کرد: کم تحرکی نیز از عوامل خطرزای سرطان‌ها است و اکنون در کشور شاخص فعالیت فیزیکی در ۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال، کم است.

اعتماد تصریح کرد: تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ در مراکز جامع خدمات سلامت با انجام یک آزمایش ساده اولیه توسط همکاران مراقب سلامت از مراجعان بالای ۴۰ سال انجام و در صورت مثبت بودن تست از طریق نظام ارجاع بیمار به بیمارستان‌های کشور ارجاع می‌شود.

هیچ فرد مشکوک به سرطان روده بزرگ در صف انتظار باقی نمی‌ماند

به گفته وی با توجه به محدود بودن ظرفیت‌های بیمارستانی در برخی نقاط کشور، تجربه خوبی توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در حال انجام است که عملا هیچ فردی که مشکوک به سرطان روده بزرگ هست در صف انتظار باقی نمی‌ماند.

مطالعات وزارت بهداشت حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۲۵ هزار مورد سرطان در کشور داشتیم که این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۱۵۰ هزار مورد خواهد رسید.

اکنون ۲۵۰ هزار بیمار سرطانی در کشور وجود دارد و هر سال ۵۵ هزار نفر به دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند؛ این در حالی است که ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

از ۱۲۲ هزار مرگ زودرس زیر ۷۰ سال در کشور نیز ۳۴ هزار نفر به دلیل ابتلا به سرطان می‌میرند همچنین آمار مرگ و میر خیلی زودرس ناشی از سرطان ۱۱ هزار مورد گزارش شده است.

تا دسامبر سال ۲۰۱۹ داده‌های مبتنی بر جمعیت در سال ۲۰۱۶ توسط مرکز ثبت سرطان از ۳۱ استان ایران به دبیرخانه ثبت ملی سرطان مبتنی بر جمعیت ارسال شده است همچنین در سال ۲۰۱۶ میلادی معادل ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار نفر پایش شده‌اند؛ به طوری که در آن سال ۱۲۵ هزار و ۴۲۵ مورد سرطان جدید در کشور ثبت شد که از این تعداد ۵۲ درصد مرد و ۴۷ درصد زن بوده‌اند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب