1399/08/03-16:07

رهبر انقلاب: هتک حرمت جایز نیست

 رهبر انقلاب: هتک حرمت جایز نیست

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي فرمودند: من این را بطور صریح می گویم که انتقاد غیر از هتک حرمت است. هتک حرمت جایز نیست، نسبت به هر مسئولی، حالا بین آحاد مردم هم هتک حرمت حرام است و جایز نیست. نسبت به مسئولین مخصوصا مسئولین بالای کشور. ممکن است شما انتقاد داشته باشید، انتقاد شما هم وارد باشد، حق هم دارید انتقاد کنید اما انتقاد کردن یک حرف است، اهانت کردن و هتک حرمت کردن یک حرف است. این نکته بسیار مهمی است که همه باید توجه کنند.

به گزارش دولت بهار، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (شنبه) در ديدار حضوري با رئيس جمهور و اعضاي ستاد ملي مقابله با كرونا، ضمن قدرداني از عملكرد اين ستاد، توصيه‌هاي مهمي را بيان و بر لزوم اتخاذ تصميم‌هاي قاطع و حاكميتي، اقناع افكار عمومي و همكاري همه دستگاهها و آحاد مردم براي مقابله با وضعيت تأسف‌بار ويروس عالم‌گير كرونا تأكيد كردند.

رهبر انقلاب اسلامي همچنين با انتقاد شديد و صريح از اقدام برخي‌ها در برخورد با دولت و رئيس جمهور و هتك حرمت ايشان، گفتند: هتك حرمت حرام است و انتقاد با هتك حرمت تفاوت دارد ضمن اينكه امروز كشور بيش از هر زمان ديگري به همكاري و اتحاد و انسجام نياز دارد.

رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنانشان، هدف از تشكيل اين جلسه را كه به دعوت ايشان تشكيل شد، وضعيت تأسف بار بيماري كرونا در كشور و لزوم تلاش مضاعف و بكارگيري ابتكارات جديد براي مواجهه با اين ويروس، بيان كردند و افزودند: البته اصل اين موضوع و همچنين اوج پاييزي آن در همه دنيا فراگير است و فقط مخصوص ايران نيست.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به نحوه مديريت مقابله با اين ويروس در كشورهاي مختلف، خاطرنشان كردند: در برخي كشورها همانند امريكا بدترين مديريت اعمال شده است ولي ما بايد تلاش كنيم از اين حادثه كه با جان و سلامت مردم و امنيت و اقتصاد آنها در ارتباط است، با بهترين مديريت عبور كنيم.

ايشان لازمه اِعمال مديريت صحيح و مناسب را «اتخاذ تصميم‌هاي قاطع حاكميتي»، «اقناع افكار عمومي» و «همكاري همه دستگاهها و همچنين همكاري مردم» دانستند و افزودند: البته اين همكاري فقط مختص مقابله با كرونا نيست بلكه بايد در همه مسائل بخصوص مسائل سياسي وجود داشته باشد زيرا كشور كه داراي ملتي قدرتمند، نظام نوپديد و سخن جديد است، به‌طور طبيعي با مسائل مهمي در عرصه جهاني و داخلي مواجه است.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر لزوم اتحاد و انسجام دروني در كشور، به اقدام اخير برخي‎ها در مواجهه با دولت و شخص رئيس جمهور اشاره كردند و گفتند: اگرچه در ميان اين برادران، افراد خوبي هم هستند، اما اين كار غلط بود و اين موضوع را بطور صريح اعلام مي‌كنم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، انتقاد را غير از هتك حرمت دانستند و افزودند: هتك حرمت در ميان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بيشتر، بخصوص در ميان مسئولان بالاي كشور.

ايشان خاطرنشان كردند: ممكن است انتقاد درستي داشته باشيد، انتقاد كنيد اشكالي ندارد اما انتقاد با اهانت و هتك حرمت متفاوت است اينگونه رفتارها و هتك حرمت، روش امريكايي‌ها است كه در مناظره ها و كارهاي مطبوعاتي، خود را در دنيا رسوا كرده‌اند تا جايي كه يك شخصيت برجسته سياسي آنها مي گويد، دنيا با هراس و تحقير به ما نگاه مي‌كند.

رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: روش ما اسلامي و قرآني است، يعني انتقاد بيان مي شود اما هتك حرمت انجام نمي گيرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع بندي اين موضوع گفتند: بايد حرمت رؤساي سه قوه و مسئولان كشور كه در عرصه خدمت رساني به مردم هستند، حفظ شود.

ايشان بعد از بيان اين نكته مهم، به بحث كرونا بازگشتند و با اشاره به جنبه‌هاي سلامت‌محور، امنيتي و اقتصادي تصميم‌گيري‌ها درباره اين بيماري، و احتمال تعارض اين جنبه ها با يكديگر، تأكيد كردند: از آنجا كه جنبه‌هاي امنيتي و اقتصادي نيز نشأت گرفته از همين بيماري است، بنابراين اصل و اولويت در تصميم‌گيري‌ها، سلامت مردم است.

رهبر انقلاب اسلامي با قدرداني از اقدامات ستاد ملي مقابله با كرونا و كميته هاي وابسته به آن، عملكرد كادر درمان و سلامت را بسيار درخشان و جهاد في سبيل الله خواندند و در ادامه توصيه هاي مهمي را بيان كردند.

«لزوم راه اندازي فوري يك عقبه قرارگاهي و عملياتي براي اجراي تصميمات ستاد ملي مقابله با كرونا و نظارت بر اجرا» اولين توصيه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بود.

توصيه بعدي ايشان درباره «محوريت وزارت بهداشت براي تعيين مصاديق محدوديت‌ها» بود.

رهبر انقلاب اسلامي گفتند: هنگامي كه وزارت بهداشت، مصاديق محدوديت را تعيين كرد، بقيه دستگاهها بايد بدون در نظر گرفتن ملاحظات ديگر، آنها را رعايت و اجرا كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: كنترل دقيق مبادي ورودي كشور، محدوديت ترددهاي غيرضرور بين شهري به همراه اقناع مردم و اِعمال سخت‌گيرانه ضوابط در ناوگان حمل و نقل شهري و محيطهاي عمومي، از جمله مصاديق محدوديت‌ها است كه مسئوليت اصلي اجرا و نظارت، با شوراي امنيت كشور و نيروي انتظامي است.

«آموزش همگاني درباره راههاي شيوع و شيوه‌هاي پيشگيري به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفيت مساجد و بسيج و البته با محوريت وزارت بهداشت و همكاري وزارت ارشاد و صداوسيما» و «لزوم تصويب جرائم سختگيرانه براي افرادي كه مرتكب تخلفات بزرگ از ضوابط بهداشتي مي‌شوند» توصيه‌هاي ديگر رهبر انقلاب اسلامي به مسئولان براي مقابله با كرونا بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به سخت‌تر شدن شرايط زندگي برخي افراد و مشاغل با اجراي جرائم سخت‌گيرانه، خاطرنشان كردند: در اين زمينه دولت بايد بسته‌هاي حمايتي را در نظر بگيرد، ضمن آنكه خيرين و مردم نيز بايد وارد ميدان شوند و به كمك اين افراد بيايند چرا كه اين كار جزو بهترين كارها و برترين وسايل نزديك شدن به خدا است.

ايشان همچنين با اشاره به اهميت مقابله با بيماري در روزهاي اول آن، گفتند: بر اساس گفته متخصصان اگر در يكي دو روز اول، مبتلايان شناسايي و براي معالجه آنها اقدام شود، تلفات كاهش جدي خواهد يافت كه اين كار بسيار لازم است.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر «به حداقل رساندن مراجعات به دستگاههاي اجرايي با افزايش خدمات الكترونيك»، مسئولان را به رعايت حداكثري ضوابط بهداشتي توصيه كردند و افزودند: متأسفانه گاهي برخي از مسئولان در رعايت مواردي مثل ماسك زدن به شيوه صحيح يا رعايت فاصله، كوتاهي مي‌كنند كه اين بي‌اعتنايي‌ها بر رعايتهاي عمومي مردم هم اثر منفي مي‌گذارد.

ايشان همچنين با تأكيد بر لزوم استخدام نيروي انساني مورد نياز وزارت بهداشت، از تحقيقات پژوهشگران براي دستيابي به دارو و واكسنِ مقابله با كرونا صميمانه و عميقاً تقدير كردند.

«شنيده شدن يك حرف واحد از جلسه ستاد ملي مقابله با كرونا» توصيه بعدي و مؤكد حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بود.

رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به حضور پر شمار نيروهاي داوطلب در ماههاي اول شيوع بيماري و خدمات مؤثر آنان همانند كمك به پرستاران، ضدعفوني كردن دستگاهها و معابر، راهنمايي خانواده‌ها و كمك به افراد سالمند، استمرار اين فعاليتها را مورد تأكيد قرار دادند و از نيروهاي داوطلبِ مخلص و جوانان مؤمن و صالح خواستند بار ديگر وارد ميدان شوند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اينكه برخي افراد بيكار شده در اثر كرونا، بيمه بيكاري ندارند، گفتند: تأمين اجتماعي موظف است براي حل اين مشكل اقدام كند كه البته در اين قضيه نيز ورود خيرين از برترين انفاق‌ها است.

رهبر انقلاب اسلامي در پايان سخنانشان، اهميت معجزه‌وار دعا، توسل و استغفار را براي دفع بلا مورد تأكيد قرار دادند و افزودند: همه آنچه گفته شد در حكم ابزار است و آنچه به اين ابزارها، جان و روح مي‌بخشد پروردگار متعال است كه بايد با دعا و تضرع، نظر لطف الهي را كه همواره شامل حال ملت ايران بوده است، براي عبور از اين گردنه نيز جلب كرد.

ايشان خاطرنشان كردند: كارهاي بزرگي در كشور در جريان است و به توفيق الهي هيچ حادثه‌اي نتوانسته جمهوري اسلامي را متوقف كند اما بايد اين موانع را كه موجب كُند شدن حركت مي‌شود، هر چه زودتر برطرف كرد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب