1402/07/11-15:58

قطر توسعه میدان گازی «شمال» (پارس جنوبی) را آغاز کرد

قطر توسعه میدان گازی «شمال» (پارس جنوبی) را آغاز کرد

دولت قطر طی مراسمی با حضور امیر این کشور کلنگ توسعه فاز جدید میدان گازی مشترک «شمال/پارس جنوبی» را به زمین زد.

به گزارش دولت بهار، وبگاه الخلیج آنلاین نوشت: «طی مراسمی در شهر صنعتی “رأس لفان” و با حضور امیر قطر و مقامات این کشور و مدیران شرکت “قطر للطاقه” پروژه توسعه میدان گازی “َشمال” آغاز شد».

این میدان گازی مشترک در ایران با نام «پارس جنوبی» شناخته می‌شود که بزرگترین میدان گاز طبیعی در جهان و دارای 50.97 تریلیون متر مکعب گاز و تقریباً 7.9 میلیارد متر مکعب میعانات گازی طبیعی است.

دولت قطر با سرعت بالایی طی سال‌های گذشته اقدام به برداشت گسترده از این میدان کرده، به طوری که به بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی جهان تبدیل شده است. قطر همچنین قرار دادهایی به ارزش 28.75 میلیارد دلار با شرکت‌های  Total Energies، ExxonMobil، ConocoPhillips، Eni و Shell برای توسعه این میدان گازی منعقد کرده است.

حضور امیر قطر در کنار مدیران شرکت‌های خارجی حاضر در توسعه میدان گازی شمال

الخلیج آنلاین در ادامه نوشت:‌ «در این مراسم، فیلم مستندی از مراحل توسعه پروژه توسعه میدان شمالی پخش شد که ظرفیت تولید سالانه گاز طبیعی مایع کشور قطر را از 77 میلیون تن در سال به 126 میلیون تن در سال تا سال 2026 افزایش خواهد داد».
 
پس از این مراسم «تمیم بن حمد» طی بازدید از این پروژه، به توضیحات عوامل اجرایی گوش داد. او همچنین در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «امروز سنگ بنای پروژه توسعه میدان شمالی را گذاشتیم که در چارچوب استراتژی ما برای تقویت جایگاه قطر به عنوان تولیدکننده جهانی گاز طبیعی مایع است».
 
وی افزود: «این پروژه نقش پیشگام قطر را در تامین نیاز به انرژی در بازار جهانی تقویت می‌کند. برای [شرکت] “قطر للطاقه” و شرکای آن در این پروژه آرزوی موفقیت دارم».
 
مساحت این میدان گازی تقریباً 9700 کیلومتر مربع است که 6000 آن در آبهای سرزمینی قطر و مابقی در سمت ایران است. این میدان در سال 1971 کشف و عملیات استحصال گاز از سال 1989 آغاز شد.
 
طبق آمار انجمن صادرکنندگان گاز (GECF) قطر در سال 2022 توانست با صادرات حدود 80 میلیون تن گاز، جایگاه خود را به عنوان برزگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع در جهان، از استرالیا باز پس گیرد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب