1402/07/30-13:38

اجلاس صلح قاهره بدون نتیجه پایان یافت

 اجلاس صلح قاهره بدون نتیجه پایان یافت

اجلاس رهبران شماری از کشورهای جهان، که «برای صلح» در قاهره گرد هم آمده بودند، روز شنبه بدون دستیابی به توافقی پایان یافت.

به گزارش دولت بهار به نقل از یورو نیوز؛ عمده کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس خواستار برقراری «آتش‌بس» میان اسرائیل و حماس شدند و با حمایت از «کمک گسترده» به غزه، بر لزوم یافتن «راه‌حل» قطعی برای ۷۵ سال درگیری میان اسرائیل و فلسطین تاکید کردند.

آنتونیو گوترش، رئیس سازمان ملل متحد، با بیان اینکه از زمان حمله مرگبار حماس در ۷ اکتبر تا کنون بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی در اسرائیل توسط حماس کشته و ۲۰۰ نفر به گروگان گرفته شده‌اند، گفت: «ما باید اکنون برای پایان دادن به این کابوس اقدام کنیم.»

این در شرایطی است که به گفته وزارت بهداشت غزه تا کنون نزدیک به ۴۴۰۰ فلسطینی نیز در اثر حملات تلافی‌جویانه اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد نوار غزه که اکنون تحت «محاصره کامل» اسرائیل است، «نیاز به ارسال کمک‌های گسترده دارد».

روز شنبه ۲۰ کامیون کمک‌رسانی با عبور از گذرگاه رفح از مصر وارد غزه شدند، با این حال سازمان ملل می‌گوید دستکم به روزانه ۱۰۰ کامیون برای تامین مایحتاج ۲.۴ میلیون ساکن غزه احتیاج است.
 
راه حل حاضران برای صلح

در این اجلاس ملک عبدالله دوم پادشاه اردن خواستار «آتش‌بس فوری» شد. عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، نیز با تاکید بر «حق» فلسطینیان تاکید کرد که «تنها راه‌حل مسئله فلسطین عدالت است» و «آنها باید بتوانند دولت خود را ایجاد کنند.»

از سوی دیگر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، خواستار «پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل» و «راه‌حل دو دولت» شد.

اسرائیل در این اجلاس حضور نداشت، اما آقای عباس در واکنش به دستور این کشور برای تخلیه فلسطینیان از شمال نوار غزه به مرز جنوبی آن سه بار تکرار کرد: «ما ترک نخواهیم کرد.»

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، نیز از جامعه بین‌الملل خواست اجازه ندهد درگیری به یک بحران منطقه‌ای تبدیل شود.

در این اجلاس علاوه بر حضور پررنگ مقامات اتحادیه عرب، نمایندگان کشورهای روسیه، چین، ژاپن، کانادا، بریتانیا و ایالات متحده نیز حضور داشتند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب