1399/08/12-19:37
در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فونیکس چین؛

دکتر احمدی‌نژاد: سلطه‌گران جهانی بر اساس داروینیسم سیاسی می‌خواهند دنیا را اداره کنند + فیلم

 دکتر احمدی‌نژاد: سلطه‌گران جهانی بر اساس داروینیسم سیاسی می‌خواهند دنیا را اداره کنند + فیلم

دکتر احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با شبکه تلویزیونی فونیکس چین به برخی پرسش‌ها درباره برجام و روابط ایران و آمریکا پاسخ داد و طی آن تاکید کرد که هر دو طرف سرانجام به این نتیجه خواهند رسید که همکاری بهتر از تقابل است.

به گزارش دولت بهار، این بخش از مصاحبه که امروز در شبکه تلویزیونی فونیکس منتشر شد به شرح زیر است:

فونیکس: نظر شما درباره توافق هسته‌ای کنونی یعنی برجام و چشم‌انداز آن چیست؟

دکتر احمدی‌نژاد: توافقنامه‌ای که شما از آن اسم بردید به جای حل مسأله، تنش‌ها را تشدید کرده و به آنها دامن زده است. این توافقنامه فاقد عناصر حقوقی لازم و شفاف برای حل مسأله بوده است. البته من خودم همواره اصلاح و رسیدن به نقطه مشترک و تعامل بر اساس عدالت و احترام و دوستی را بر تقابل ترجیح می‌دهم.

فونیکس: در دوره شما دکتر جلیلی با 1+5 مذاکره کرد یعنی شما موافق مذاکره بودید امّا اکنون می‌فرمایید که برجام به حل مسائل ایران و آمریکا منجر نشده است، پس چگونه می‌توان این مسائل را حل کرد؟

دکتر احمدی‌نژاد: همانطور که گفتم برجام عناصر لازم برای حل مسأله را ندارد و به همین سبب مساله حل نشده است.

فونیکس: منظور شما از عناصر لازم چیست؟

دکتر احمدی‌نژاد: یعنی در قرارداد عدالت وجود داشته باشد، حقوق طرفین در آن مورد توجه قرار گرفته باشد، تضمین‌های ضروری، مشخص باشد و قرارداد یکطرفه نیز نباشد. هر موقع قراردادی، یک‌طرفه و فاقد تضمین‌های لازم باشد و حقوق طرفین در آن مورد توجه قرار نگرفته باشد، آن قرارداد قابلیت اجرا نخواهد داشت.

فونیکس: برای من خیلی عجیب است که در دوران ریاست‌جمهوری شما روابط ایران و آمریکا پرتنش به نظر می رسید، هیچ جنگی اتفاق نیفتاد اما در دولت آقای روحانی که شعارش بهبود روابط خارجی و دوستی با دیگران بود، ایران و آمریکا دو بار تا مرز درگیری پیش رفتند، شما دلیل آن را در چه چیزی می‌دانید؟

دکتر احمدی‌نژاد: در دوره ما هیچ‌وقت صحبت از جنگ نبود. آن اوایل آقای جرج بوش که دائماً با زبان تهدید با دیگران سخن می‌گفت، تهدیداتش را تعطیل کرد و خواست با ایران مذاکره کند امّا فرصت پیدا نکرد. من خودم به آقای بوش نامه مفصلی نوشتم و ایشان را به گفت‌و‌گو  بر اساس عدالت، احترام و همکاری و دوستی دعوت کردم و خواستم که ایشان رویکرد دولت آمریکا را از تقابل به تعامل و همکاری تغییر دهد. هر دو طرف ایران و آمریکا در آینده به این نتیجه خواهند رسید که همکاری بهتر از تقابل است. در هر دو طرف عقلایی هستند که نباید اجازه دهند جنگی میان دو کشور اتفاق بیافتد. البته باید تأکید کنم که همکاری و گفت و گو باید بر اساس عدالت، احترام و برای رسیدن به صلح و دوستی باشد و اگر بر این اساس نباشد گفت‌وگو نمی تواند نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد. هیچکس در دنیا نباید به دنبال برتری و تسلط بر دیگران یا تسلط بر منابع آنان باشد.

متأسفانه سلطه گران جهانی بر اساس داروینیسم سیاسی می‌خواهند دنیا را اداره کنند. یعنی عده‌ای هستند که قدرت خود را در ضعف دیگران، ماندگاری خود را در نابودی دیگران و رفاه و عزت خود را در فقر و تحقیر دیگران جست و جو می‌کنند.

به فرض برقرار بودن تئوری تنازع برای بقاء در دنیای حیوانات، این تئوری که داروین مطرح کننده آن بوده است، نباید در حوزه روابط بین انسانها و ملت‌ها به کار گرفته شود. در روابط بین انسانها و ملت‌ها دوستی و همکاری و کمک به همنوع اصل است. یعنی کسی انسان‌تر است که به دیگران بیشتر کمک می‌کند. باید شادی و سعادت خودمان را در شادی و سعادت همه مردم دنیا جست و جو کنیم. ما انسانیم و دارای عقل و منطق و سخن هستیم و می توانیم با هم تعامل و یکدیگر را قانع کنیم. دنیا متعلّق به همه است و همه باید آن را با هم اداره کنیم و این امر نیز مستلزم تحول و مداراست.
 
باز تأکید می‌کنم که دنیا را باید بر اساس عدالت و احترام و همکاری و مشارکت عمومی اداره کنیم. دنیا مدیریت مشترک لازم دارد. یک عده می‌گویند که ما مدیریت می‌کنیم و همه باید تبعیت کنند. این شدنی نیست و همه ملّت‌ها و انسانها باید در آن مشارکت داشته باشند. اگر بخواهیم ریشه مشکلات جهان را در یک کلمه اعلام کنیم باید بگوییم که در برتری‌جویی و سلطه‌طلبی یک عده قلیلی است که از داروینیسم سیاسی پیروی می‌کنند.

 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب