1402/09/02-22:30

احمد مسعود: افغانستان امروز به «طالبستان» مبدل شده است

احمد مسعود: افغانستان امروز به «طالبستان» مبدل شده است

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» در نشستی که در مسکو با حضور مخالفان طالبان برگزار شده است، گفت افغانستان در دو سال گذشته با تسلط طالبان در «یک سیاهچاله خفقان‌آور و یک بن‌بست تاریک» فرو رفته است.

به گزارش دولت بهار به نقل از شفقنا، او با اشاره به عدم فراگیر بودن حکومت طالبان و قوانین سختگیرانه آن، در سخنرانی خود گفت: «افغانستان امروز با یک نظام قرون وسطایی» اداره می‌شود و به «طالبستان» تبدیل شده است.

احمد مسعود رهبر «جبهه مقاومت ملی» ضد طالبان گفت که طالبان «به هیچ تعهد به جز قرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند. افغانستان به یک سرزمین سیاه و مبهم برای مردمش و بهشتی برای افراطیت، تروریسم و گروه‌های تبهکار مبدل شده است».

مسعود در صحبت‌های شدیدالحنی علیه طالبان گفت: «افغانستان بنا بر تسلط طالبان قانون اساسی ندارد، مشروعیت ندارد، پرچم ملی ندارد، نیمی از نفوس زیر نام دین و برداشت غلط از شریعت از تمام شئون انسانی محروم گردیده و اقتصاد کشور در شرف سقوط قرار دارد.»

وی همچنین گفت: «گروه طالبان حس تعلق را از مردم افغانستان گرفته است و با رویکرد خشونت بار همه روزه، به تعهدات شان نیز پا‌یبند نیستند.»

به گفته وی، «حکومتی که بر مردم خود رحم نکند، به منطقه و جهان هرگز رحم نخواهد کرد».

مسعود تصریح کرد: «در افغانستان مدرسه‌های افراطی در حال ساخته شدن است، تروریسم در حال رشد است و این یک خطر جدی است.»

وی گفت: «راه‌حل این بحران سیاسی در افغانستان، «حکومت مشروع که به خواست مردم افغانستان باشد و مردم خود را در آن سهیم ببینند» است.

مخالفان سیاسی طالبان در این نشست خواستار حمایت کشورهای منطقه و جهان برای دستیابی به «یک راه حل» برای بحران افغانستان شدند.

آن‌ها تاکید داشتند که افغانستان یک کشور متنوع و متشکل از اقوام و زبان‌های مختلف و گروه‌های سیاسی و مذهبی مختلف است و از کشورهای منطقه و سازمان ملل خواستار برگزاری نشستی روی ایجاد یک ساختار جدید سیاسی در افغانستان شدند که همه اقوام و مذاهب بتوانند در زیر چتر آن حضور داشته باشند.

آقای مسعود پیشنهاد همه‌پرسی برای مشخص شدن نوعیت نظام در افغانستان را داد و همچنین خواستار ایجاد یک چتر برای گروه‌های مختلف سیاسی شد.

محمد محقق که از آدرس شورای مقاومت ملی که متشکل از احزاب و گروه‌های مخالف طالبان است صحبت می‌کرد گفت سیاست تعامل با گروه طالبان ظرف بیش از دو سال گذشته مفید نبوده و در صورتیکه طالبان به این نوع سیاست‌های خود ادامه دهند، این شورا گزینه‌های مبارزات میدانی را نیز در وقت مناسب آن در نظر دارد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب