1402/09/11-10:31

اتحادیه اروپا رکورد جدید بودجه نظامی خود را منتشر کرد

 اتحادیه اروپا رکورد جدید بودجه نظامی خود را منتشر کرد

بر اساس آماری که توسط آژانس دفاعی اروپا منتشر شد، هزینه‌های نظامی در اتحادیه اروپا با افزایش ۶ درصدی به میزان ۲۴۰ میلیارد یورو (۲۶۱.۴ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۲ رسید.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایسنا، حدود ۲۰ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بودجه دفاعی خود را در سال گذشته میلادی افزایش دادند که در این میان شش کشور بیش از ۱۰ درصد روند افزایشی در این بودجه داشته‌اند.

بنابر آنچه راشا تودی گزارش می‌دهد، بودجه نظامی سوئد که ماه ژوئیه گذشته به ناتو پیوست، با افزایش ۳۰ درصدی همراه بوده است. همچنین لوکزامبورگ با ۲۸ درصد، لیتوانی با ۲۷.۶ درصد و اسپانیا با افزایش ۱۹ درصد همراه بوده‌اند.

در مجموع ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی صرف امور نطامی شده است. حدود ۲۲ عضو اتحادیه اروپا نیز عضو ناتو هستند، با این حال تنها پنج کشور یعنی استونی، یونان، لتونی، لیتوانی و لهستان الزامات اتحادیه را برآورده کردند که ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف ارتش خود کنند. مجارستان، رومانی، اسلواکی و فنلاند با عبور از آستانه ۲ درصد امسال به این پنج کشور پیوستند.

هم‌چنین رکورد ۵۸ میلیارد یورو (۶۸.۱ میلیارد دلار) به سرمایه‌گذاری‌های دفاعی و خرید تسلیحات در سراسر بلوک اتحادیه اروپا اختصاص یافت که ۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

بودجه نظامی اتحادیه اروپا هنوز در مقایسه با بودجه ایالات متحده که در سال ۲۰۲۲، ۷۵۲.۹ میلیارد دلار برای دفاع هزینه کرده، کمتر است و این رقم در سال جاری میلادی به ۸۱۶.۷ میلیارد دلار یا حدود ۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا افزایش یافته است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست آژانس دفاعی اروپا را نیز بر عهده دارد، از این گزارش استقبال کرد، اما هشدار داد که اتحادیه اروپا همچنان «در هزینه‌ها از دیگر بازیگران جهانی عقب است.»

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب