1402/09/14-12:22

نیجر به توافق‌های امنیتی با اتحادیه اروپا پایان داد

 نیجر به توافق‌های امنیتی با اتحادیه اروپا پایان داد

حاکمیت نظامی حاکم بر نیجر در راستای رویکرد افزایش همکاری نظامی با روسیه اعلام کرد که به دو توافق شراکت نظامی و امنیتی با اتحادیه اروپا پایان داده است.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایسنا، وزارت خارجه هیات حاکمه نظامی نیجر در بیانیه‌ای اعلام داشت، از ماموریت شراکت نظامی اتحادیه اروپا در نیجر (EUMPM) خارج شده و مجوز یک ابتکار عمل دیگر اتحادیه اروپا را که با هدف تقویت ظرفیت نیروهای امنیتی این کشور غرب آفریقا ایجاد شد، لغو می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، در این بیانیه آمده است که دولت نیجر تصمیم گرفت «امتیازات و مصونیت‌ها» را که در چارچوب ماموریت شراکت نظامی اتحادیه اروپا اعطا شدند، لغو می‌کند و بنابراین «هیچ تعهد قانونی در رابطه با این شراکت مذکور ندارد.»

طبق اعلام اتحادیه اروپا، هیات شراکت نظامی اتحادیه اروپا در نیجر (EUMPM) در ماه فوریه با هدف تقویت قابلیت نیروهای مسلح نیجر برای مهار تهدیدات «تروریستی» ایجاد شد.

از سوی دیگر حاکمیت نظامی نیجر اعلام کرد که یک هیات اتحادیه اروپا با ماموریت تقویت ظرفیت‌های نیروهای امنیتی داخلی این کشور را که در سال ۲۰۱۲ برقرار شد، لغو کرده است.

این تحول در همان روزی اتفاق افتاد که یک هیات روسی به دیدار رهبران نظامی نیجر در شهر نیامی، پایتخت این کشور رفت و دو طرف توافقی را برای تقویت همکاری نظامی امضا کردند. این توافق توسط یونس بک یِوکوروف، معاون وزیر دفاع روسیه و ژنرال سالیفو مودی، وزیر دفاع نیجر امضا شد.

اوایل سال جاری میلادی، اتحادیه اروپا حمایت‌های مالی و همکاری‌های امنیتی با نیجر را در پی اقدام ارتش این کشور در ماه ژوئیه در سرنگون کردن محمد بازوم از ریاست جمهوری، معلق کرده بود. رهبران ارتش نیجر روز سوم اوت نیز توافق‌های نظامی این کشور با فرانسه را لغو کردند. همچنین امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در ماه سپتامبر اعلام کرد، تا پایان سال جاری میلادی حدود ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی که در نیجر در چارچوب یک نیروی منطقه‌ای برای مبارزه با شبه‌نظامیان مستقر شده بودند، خارج می‌کند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب