1402/09/16-14:51
دکتر علیرضابیگی:

تا وقتی قدرت و ثروت مردم به مردم بازنگردد اتفاقاتی مانند فساد چای دبش رخ خواهد داد

تا وقتی قدرت و ثروت مردم به مردم بازنگردد اتفاقاتی مانند فساد چای دبش رخ خواهد داد

دکتر علیرضابیگی گفت: باید تلاش بر این صورت بگیرد که شرایط انجام فساد را در دولت‌ها از بین ببریم که این اتفاق نیز نخواهد افتاد چرا که باید ثروت مردم را به آنان بازگرداند. البته تا زمانی که قدرت به مردم بازگردانده نشود، ثروت هم در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.

به گزارش دولت بهار، متن صحبت های دکتر علیرضابیگی در مصاحبه با خبرآنلاین بدین شرح است:

موضوع چای دبش طبق گزارشی که بازرسی کل ارائه می‌دهد از سال ۹۸ آغاز شده و تا سال ۱۴۰۰ رقم قابل توجهی از ارز ترجیحی به آن اختصاص پیدا کرده است. در این موضوع یک روابط سازمان یافته توام با فساد مشهود است. بر همین مبنا هم، دولت آقای رئیسی ترجیح داد برای مبارزه با فساد وزیر وقت کشاورزی را از مدار هیأت دولت حذف کند.

هرجایی که رانت و فقدان نظارت باشد، بروز چنین فسادهایی در هر دولتی متصور است. اساسا باید به این سمت پیش برویم که یک اقتصاد شفاف با پرهیز از رانت در کشور شاهد باشیم. داشتن اقتصاد شفاف زمانی رخ می‌دهد که اقتصاد را به مردم بدهیم تا ثروت‌شان را خودشان اداره کنند.

معمولا زمانی که ما ثروت مردم را از آن‌ها گرفتیم، شاهد بروز چنین موضوعاتی بودیم. وقتی ما مردم را واجد صلاحیت برای اداره ثروت‌شان ندانیم و بگوییم که دولت شایستگی بیشتری دارد، نتیجه آن هم این فسادها و دزدی‌ها می‌شود. این فسادها محصول دولت خاصی نیست و مدام اتفاق می‌افتد. صاحب مال با دقت از اموال خود مراقبت می‌کند بنابراین، باید اداره امور اقتصادی را به دست مردم بسپاریم.

کالبد این موضوعات جرم‌زا و فسادآور است. شما هرکسی را که در این جایگاه قرار بدهید که شرایط رانت نیز مهیا باشد، فارغ از هر حزب و جناحی جرم‌زا خواهد بود. شما در نظر بگیرید در سکونتگاه‌های غیر رسمی، هر چه اصرار داشته باشید ساکنان این محلات شهروندان خوب جامعه هستند، اما همین سکونتگاه‌های غیررسمی محل تولید جرم است. زمانی هم که ثروت بی‌حد و حصر مردم از آنان دریغ شده و در اختیار افراد خاص قرار می‌گیرد زمینه ساز چپاول و سرقت می‌شود. این مربوط به این حزب و آن حزب هم نیست.

باید تلاش بر این صورت بگیرد که شرایط انجام فساد را در دولت‌ها از بین ببریم که این اتفاق نیز نخواهد افتاد چرا که باید ثروت مردم را به آنان بازگرداند. البته تا زمانی که قدرت به مردم بازگردانده نشود، ثروت هم در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب