1402/09/26-10:44

نگاهی به عملیات بین‌المللی « نگهبان رفاه » به رهبری آمریکا

نگاهی به عملیات بین‌المللی « نگهبان رفاه » به رهبری آمریکا

آمریکا هفته آینده آغاز عملیات بین‌المللی "نگهبان رفاه" علیه تهدیدات دریایی یمن را اعلام می‌کند.

به گزارش دولت بهار به نقل از پارتیزان؛ طبق اخباری که روز شنبه منتشر شد، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در سفر هفته آینده خود به خاورمیانه، ایجاد کمپین بین‌المللی دریایی علیه تهدیدات یمن در دریای سرخ را با نام "عملیات نگهبان رفاه" اعلام می‌کند.
 
حالا به شکل قطعی می‌توان گفت که هدف خروج روز گذشته ناوگروه آیزنهاور از خلیج فارس چه بوده است.
 
فعلا نام دقیقی از اعضای دیگر این کمپین بین‌المللی اعلام نشده است، یا درمورد آنکه پاسخ نظامی مستقیم به حملات آینده یمن در دریای سرخ داده خواهد شد نیز در هاله‌ای از ابهام است.
 
تا اینجای کار چه میدانیم؟
 
آمریکا اکنون ناوگروه ناوهواپیمابر آیزنهاور که شامل رزمناو فیلیپین‎سی و دو ناوشکن از کلاس آرلی برک می‌باشد را به سمت یمن فرستاده است و احتمالا تا دو یا سه روز آینده به اواسط خلیج عدن و ساحل جنوبی یمن برسند، در آنجا این ناوگروه احتمالا به دو ناوشکن میسن و کارنی از کلاس آرلی‌برک(که به ترتیب در شمال و جنوب تنگه باب‌ المندب مستقر شده‌اند) ملحق می‌شوند،(یا اینکه ناوگروه آیزنهاور به علت فاصله ایمن، وارد خلیج عدن نشده و از دریای عرب عملیات خواهد کرد) در شمال دریای سرخ ناو بالگردبر باتان حضور دارد که 4 ماه پیش در خلیج فارس حضور یافته بود، از دیگر مهره‌های مهم نیروی دریایی آمریکا زیردریایی اتمی حامل کروز فلوریدا از کلاس اوهایو است که ماه گذشته از طریق کانال سوئز وارد دریای سرخ شد و مکان فعلی آن مشخص نیست.
 
 شرکای بین‌المللی آمریکا در عملیات
 
شرکای بین‌المللی آمریکا در عملیات "نگهبان رفاه" 
 
درمورد شرکای بین‌المللی آمریکا که قرار است در عملیات "نگهبان رفاه" شرکت کنند، از الان می‌توان حدس‌هایی زد.
 
 بریتانیا: هم‌اکنون ناوشکن HMS دایموند از نیروی دریایی سلطنتی در دریای سرخ حضور دارد و حداقل یک بار با پهپادهای انتحاری یمن درگیر شده است، همچنین در خلیج عدن ناوچه HMS لنکستر انگلیس حضور دارد.
 
 فرانسه: هفته گذشته ناوچه محافظ لن‌گِدوک از نیروی دریایی فرانسه با یک پهپاد انتحاری یمنی هم درگیر شده بود و در دریای سرخ حضور دارد.
 
 ژاپن: ناوشکن JS آکبونو از نیروی دریایی ژاپن در خلیج عدن و نزدیک به جنوب باب‌المندب حضور دارد، البته تاحالا خبری از درگیری این ناوشکن با پهپادها یا موشک‌های یمنی منتشر نشده است.
 
 کره‌جنوبی: ناوشکن ROKS یانگ مان‌چون از نیروی دریایی کره‌جنوبی در بندر جیبوتی لنگر انداخته است.
 
 اسپانیا: ناوچه ESPS ویکتوریا که در ورودی خلیج عدن با دریای عرب و کنار جزیره سقطری(سُکوترا) یمن قرار گرفته و فعلا از مناقشه باب‌ المندب دور است.
 
- اسرائیل: نیروی دریایی اسرائیل سه ناوچه ساعر 5 و یک ناوچه ساعر 6 را در مسیر ورودی شمال دریای سرخ به سمت بندر ایلات مستقر کرده است که وظیفه آنها مقابله با پهپادها و موشک‌های کروزی است که از سد شناورهای غربی گذشته و به سمت بندر ایلات در حرکت هستند.
 
چه کشور‌های در خلیج عدن یا دریای سرخ حضور دارند
 
چه کشور‌های در خلیج عدن یا دریای سرخ حضور دارند و این کمپین را زیر نظر خواهند داشت؟
 
 ایران: کشتی باری بهشاد که پس از آسیب دیدن کشتی ساویز دو سال پیش جایگزین آن برای رصد تحرکات و وضعیت جنوب دریای سرخ و شمال باب المندب شد و طبق گفته آمریکا در عملیات‌های اخیر یمن این کشتی مشغول جمع‌آوری اطلاعات و پایش منطقه بوده است، کشتی بهشاد در فاصله نزدیکی از ناوشکن HMS دایموند نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا قرار دارد.
 
 چین: نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین با فاصله حوالی 100 کیلومتر از جنوب ناوشکن کارنی نیروی دریایی آمریکا در خلیج عدن سه شناور مستقر کرده است که شامل یک ناوشکن از کلاس تایپ 052D، یک ناوچه از کلاس تایپ 054A و یک ناو پشتیبانی از کلاس تایپ 903A است.
 
هند: ناوچه تریشول نیروی دریایی هند مانند ناوچه ویکتوریا نیروی دریایی اسپانیا با فاصله زیاد از باب‌ المندب در دریای عرب و در نزدیکی جزیره سُکوترا قرار دارد.
 
به شکل کلی چه احتمالاتی مطرح است؟
 
گرچه برای پیش‌بینی بهتر از اتفاقات پیش‌رو باید منتظر اعلام جزئیات بیشتر از هدف اصلی عملیات و شرکای نهایی آمریکا در این کمپین بین‌المللی بود، با این‌حال به شکل منطقی اولین اولویت آمریکا قطعا ایجاد چتر پدافندی بهتر و مؤثرتر در خط مسیر تجاری خلیج عدن تا جنوب دریای سرخ است.
 
در مدت اخیر، ناوشکن‌های میسن و کارنی که در باب المندب حضور دارند، بیشترین درگیری‌ها با پهپادها و موشک‌های یمنی را داشته‌اند و احتمالا تاکنون اطلاعات اولیه‌ای از نقاط شلیک موشک‌ها، پهپادها و نحوه حملات یمن در اختیار دارند، این اطلاعات پایه‌ای برای چیدمان دارایی هایی دریایی ائتلاف بین المللی جهت ایجاد چتر پدافندی مناسب برای وضعیت فعلی خواهد بود.
 
سوالی که مطرح است، پس از رهگیری یک موشک یا پهپاد یمنی که به سمت یک شناور تجاری در حال حرکت بود، آیا ائتلاف پاسخ نظامی مستقیم به یمن خواهد داد؟ چرا که تاحالا این اتفاق رخ نداده است و شناورهای نظامی غربی که در اطراف یمن حضور دارند صرفا برروی ایجاد چتر پدافندی تمرکز دارند.
 
اما حالا با اعلام طرح عملیات بین‌المللی در باب‌المندب  به ویژه با حضور ناوهواپیمابر آیزنهاور، آمریکا می‌تواند یک سری از حملات هوایی را علیه انصارالله یمن ترتیب دهد، در آن صورت سوال دیگری مطرح است که تا کی یمن در برابر این حملات واکنشی نداده و به درگیری با شناورهای تجاری در مسیر اسرائیل ادامه می‌دهد و در چه مقطع زمانی بالاخره حمله مستقیم به ائتلاف دریایی غرب را انجام خواهد داد و درگیری‌ها را به سطح جدیدی خواهد رساند، در واقع تنش آینده در باب‌ المندب به شکل پله‌ای افزایش خواهد یافت و برای فهمیدن نتایج آن فقط باید منتظر ماند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب