1399/08/19-20:14

بازگشت مورالس به بولیوی در میان استقبال گسترده بومیان

بازگشت مورالس به بولیوی در میان استقبال گسترده بومیان

اوو مورالس رییس جمهوری پیشین بولیوی روز دوشنبه پس از یک سال اقامت در کشور همسایه آرژانتین درمیان استقبال گسترده به کشورش بازگشت.

به گزارش دولت بهار به نقل از خبرگزاری فرانسه از ویلازون در بولیوی؛ اوو مورالس رئیس جمهور سابق بولیوی که سال گذشته با حمایت کودتای آمریکایی از سمتش برکنار شده بود امروز با بدرقه رئیس جمهور آرژانتین به کشورش بازگشت.

آلبرتو فرناندز رییس جمهوری چپ گرای آرژانتین، مورالاس ۶۱ ساله را تا مرز ۲ کشور بدرقه کرد.

مورالس که به عنوان نخستین رییس جمهوری بومی بولیوی، قبل از ورود به جهان سیاست کشاورز کاکائو بوده است، با پیمودن مسیر زمینی ۱۰۰۰ کیلومتری که از میان روستاها و نقاطی می گذرد که از محبوبیت بسیار برخوردار است، با کاروان خودرویی، به لاپاز پایتخت رسید.

وی هنگام ورود به بولیوی گفت: تردید نداشتم که به کشورم باز می‌گردم اما تصور نمی‌کردم به این زودی بازگردم.

او که ۱۳ سال بر بولیوی حکومت کرده بود، در پی نامزدی برای چهارمین دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹، از مقام خود کناره گیری کرد و به آرژانتین رفت.

بولیوی یکی از پرجمعیت ترین جامعه بومیان را در میان کشورهای آمریکای لاتین دارد که ۴۱ درصد از جمعیت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری آن را تشکیل می دهند. اما بیش از ۳۴ درصد مردم آن فقیر هستند که شرایط آنان پس از همه گیری ویروس کرونا، بدتر هم شده است.

به گزارش نشریه کوبایی پرنسا لاتینا؛ بولیوی با پشت سر گذاشتن حدود یک سال پرفراز و نشیب پس از کودتایی که منجر به کناره گیری مورالس شد، در پی آغاز به کار «لوئیس آرسه» رئیس جمهوری جدید در ۱۸ آبان ماه، مسیر دموکراسی را در پیش گرفت.

آرسه در مراسم تحلیف خود، با انتقاد از آثار ویرانگر عملکرد دولت موقت خانم «جنینه آنیس» بر اقتصاد و دموکراسی کشور تنها در طول یک سال، متعهد شد این کشور آمریکای جنوبی را دوباره در مسیر دموکراسی و احیای اقتصادی قرار دهد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب