1402/10/05-09:15

تظاهرات هزاران نفری در صربستان علیه نتایج انتخابات

 تظاهرات هزاران نفری در صربستان علیه نتایج انتخابات

در ادامه ناآرامی‌های صربستان، چندین هزار نفر روز دوشنبه مقابل ساختمان کمیسیون مرکزی انتخابات در بلگراد تجمع کردند تا به نتایج انتخابات اوایل ماه جاری اعتراض کنند.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایسنا، روز دوشنبه صدها دانشجو بار دیگر با سوت‌ زدن و حمل پوستر و سردادن شعارهای ضد دولتی در پایتخت صربستان تجمع کردند و خیابان مقابل ساختمان وزارت اداره همگانی و خودگردانی محلی صربستان را مسدود کردند. این تجمع به نسبت روز یکشنبه بسیار کوچک‌تر بود.

معترضان صربستانی سپس به سمت ایستگاه اصلی پلیس که افراد بازداشت‌شده توسط پلیس در آنجا نگهداری می‌شوند، حرکت کردند. پیش از این، پلیس صربستان اعلام کرد که ۳۸ تن در جریان اعتراضات مخالفان به نتایج انتخابات در روز یکشنبه و پس از آن بازداشت شده‌اند. پلیس گفت که در این درگیری‌ها هشت پلیس زخمی شدند.

به گزارش رویترز، معترضان روز یکشنبه با شکستن شیشه‌ درب ورودی مجلس بلگراد تلاش داشتند تا وارد این ساختمان قانونگذاری شوند و پلیس برای متفرق کردن جمعیت آشوبگر از اسپری فلفل استفاده کرد و در نهایت جمعیت را در ساعت ۱۰ شب به وقت محلی متفرق کرد.

ایویکا ایوکوویچ، رئیس اداره پلیس بلگراد گفت که دو نفر از هشت پلیس زخمی جراحات سنگینی برداشته‌اند. ایوکوویچ در یک کنفرانس خبری گفت: «ما به کار برای حفظ صلح و نظم ادامه خواهیم داد و انتظار داریم شاهد دستگیری‌های بیشتری در رابطه با اعتراضات اخیر باشیم.»

صربستان و متحدش روسیه اعلام کردند که نیروهای تحت حمایت خارجی در تلاش برای ایجاد مشکل هستند.

تظاهرات هزاران نفری در صربستان علیه نتایج انتخابات

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «فرایندها و تلاش‌هایی از سوی نیروهای ثالث، از جمله از خارج، برای تحریک چنین ناآرامی‌هایی در بلگراد وجود دارد. شک نداریم که رهبری جمهوری صربستان، حاکمیت قانون را تضمین خواهد کرد.»

پیشتر همچنین الکساندر ووجیچ، رئیس‌جمهوری صربستان از خنثی‌شدن توطئه برای انقلاب رنگی در کشورش خبر داد و از اطلاعات سرویس‌های خارجی تشکر کرد. بعد از آن، آنا برنابیچ، نخست‌وزیر صربستان علنا از روسیه نام برد و از این کشور تشکر کرد که اطلاعاتی را درباره تحرکات اپوزیسیون ارائه کرده بود. او گفت که این صحبت‌هایش قطعا به مذاق غربی‌ها خوش نمی‌آید.

تظاهرات هزاران نفری در صربستان علیه نتایج انتخابات

صربستان که مایل به پیوستن به اتحادیه اروپاست، مقابل فشار کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه مقاومت کرده‌است. مسکو برای دهه‌ها یکی از نزدیک‌ترین متحدان صربستان بوده، به‌ویژه پس از سال ۱۹۹۹، زمانی که روسیه با حملات هوایی ناتو علیه یوگسلاوی که صربستان و مونته‌نگرو را شامل می‌شد، مخالفت کرد.

یک هیئت نظارتی بین‌المللی دوشنبه مدعی شد که ائتلاف حاکم به رهبری ووجیچ در جریان انتخابات پارلمانی زودهنگام در ۱۷ دسامبر «از طریق سوگیری رسانه‌ای، نفوذ ووچیچ و تخلفاتی مانند خرید رای، به مزیت ناعادلانه‌ای دست یافت»، اما مقامات صربستان وقوع هر نوع تقلب را رد می‌کنند.

حزب ووجیچ موسوم به حزب ترقی‌خواه صربستانی توانست ۴۶.۷۲ درصد آراء را به خود اختصاص دهد. بعد از آن حزب مخالف خشونت در جایگاه دوم قرار گرفت و ۲۳.۵۶ درصد رای گرفت و حزب سوسیالیست صربستان هم با کسب ۶.۵۶ درصد سوم شد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب