1402/10/08-17:19

تحریکات جنگی انگلیس علیه ونزوئلا

تحریکات جنگی انگلیس علیه ونزوئلا

همزمان با اعزام یک ناو جنگی انگلیس به سواحل کشور "گویان" در همسایگی ونزوئلا، رییس جمهوری ونزوئلا به دولت انگلیس هشدار داد که با تحریکات نظامی در منطقه، با دولت کاراکاس درنیفتد.

به گزارش دولت بهار به نقل از روزنامه انگلیسی تلگراف، نیکولاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا، به انگلیس درباره اعزام ناو جنگی "اچ ام اس ترنت" به سواحل گویان هشدار داد و همزمان به نیروهای مسلح کشورش دستور آماده باش داد.

مادورو انگلیس را "امپراتوری منحط و فاسد سابق" خطاب کرد و به نیروهای دفاعی کشورش دستور داد تا همزمان با ورود ناو انگلیسی، با انجام رزمایش های دفاعی، آمادگی خود را حفظ کنند. 

در بحبوحه مناقشات داغ ونزوئلا با کشور همسایه "گویان"، بر سر منطقه نفت خیز "اسکیبو"، انگلیس روز یکشنبه اعلام کرد که یک ناو جنگی خود را به سواحل گویان که مستعمره سابق انگلیس است، اعزام می کند.

این ناو که در دریای کاراییب حضور دارد، قرار است روز 29 دسامبر (امروز) وارد  سواحل گویان شود.
 
یک منبع وزارت خارجه گویان که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت که این ناو جنگی قرار است روز جمعه وارد شود و "کمتر از یک هفته" برای تمرینات دفاعی در دریای آزاد در خاک این کشور خواهد بود. این ناو در سواحل "جورج تاون" (پایتخت گویان) پهلو نمی گیرد.

تحریکات جنگی انگلیس علیه ونزوئلا/ هشدار مادورو: با ما در نیفتید

مادورو نیز روز پنجشنبه گفت که در پاسخ به تحریک و تهدید انگلیس علیه صلح و حاکمیت کشورش، اقدامی مشترک با ماهیت دفاعی را آغاز می کند.

در پخش تلویزیونی ونزوئلا همراه با سخنرانی مادورو نشان داده شد که جت های جنگنده ارتش ونزوئلا به همراه ناوهای جنگی این کشور و کشتی های گشتی اقیانوسی، در حال برگزاری رزمایش هستند.  

دولت ونزوئلا پیشتر در بیانیه‌ای از گویان خواسته بود "اقدام فوری برای خروج ناو اچ ام اس ترنت انجام دهد و از دخالت دادن قدرت‌های نظامی خارجی در مناقشات ارضی خودداری کند."

مادورو می گوید که منطقه "اسکیبو" - که حدود دو سوم خاک گویان را تشکیل می دهد – بخشی از سرزمین ونزوئلا است. مناقشه چند دهه ای بین دو کشور ونزوئلا و گویان، از زمانی که ذخایر عظیم نفت در آب‌های گویان کشف شد، تشدید شده است.

این تشدید تنش ها نگرانی از بروز یک درگیری احتمالی نظامی در منطقه را افزایش داده است.

مادورو و "عرفان علی"، رئیس جمهوری گویان، در نشستی در اوایل ماه جاری توافق کردند که برای حل و فصل مناقشه به زور متوسل نشوند.

 مادورو گفت: "ما به دیپلماسی، گفتگو و صلح اعتقاد داریم. اما هیچ کس نباید ونزوئلا را تهدید کند، هیچ کس نباید با ونزوئلا درگیر شود. ما اهل صلح هستیم، اما همزمان خصلت جنگجویی نیز داریم و این تهدید برای هیچ کشور مستقلی قابل قبول نیست. تهدید امپراتوری منحط، پوسیده و سابق انگلیس غیرقابل قبول است."

تحریکات جنگی انگلیس علیه ونزوئلا/ هشدار مادورو: با ما در نیفتید

سخنگوی دولت انگلیس در مقابل، اقدامات ونزوئلا را محکوم کرد.

او گفت:" اقدامات ونزوئلا علیه گویان غیرقابل توجیه است و باید متوقف شود. مرز بین دو کشور در سال 1899 از طریق داوری بین المللی حل و فصل شده و ما همچنان به حمایت از تمامیت ارضی گویان - یک متحد مهم منطقه ای و شریک مشترک المنافع- ادامه می دهیم."

او با اشاره به اعزام ناو جنگی انگلیس به سواحل گویان گفت که کشورش با شرکای خود در منطقه کار می کند تا از تشدید تنش جلوگیری کرده و به نظارت دقیق اوضاع ادامه دهد."

وزیر امور خارجه انگلیس نیز در اوایل این ماه جاری میلادی از گویان دیدار کرد و تاکید کرد که  به مرزهای مستقل "باید احترام گذاشته شود" و لندن در سطح بین المللی "برای اطمینان از حفظ تمامیت ارضی گویان" تلاش خواهد کرد.

دولت مادورو در 3 دسامبر سال جاری یک همه پرسی مشورتی از مردم ونزوئلا به عمل آورد که طی آن 95 درصد از رای دهندگان از ادعای مالکیت ونزوئلا بر منطقه اسکیبو اعلام حمایت کردند. 

مادورو پس از همه پرسی به شرکت نفت دولتی این کشور دستور داد تا مجوز استخراج نفت خام در این منطقه را صادر کند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب