1402/10/15-18:39

سیاست رفع تعهد ارزی، به توسعه تجارت فرش و صنایع دستی آسیب زده است

 سیاست رفع تعهد ارزی، به توسعه تجارت فرش و صنایع دستی آسیب زده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: اعمال سیاست رفع تعهد ارزی به توسعه تجارت فرش و صنایع دستی آسیب جدی وارد کرده است.

به گزارش دولت بهار، حسین سلاح ورزی، در همایش توسعه تجارت فرش و صنایع دستی ادامه داد: این موضوع که با وجود ارزآوری بالای حوزه صنایع دستی و فرش، میزان صادرات در این حوزه به حداقل میزان خود در سال‌های اخیر رسیده و از ارقام صادراتی دو میلیارد دلاری به ۵۵ میلیون دلار کاهش یافته، نیازمند آسیب‌شناسی جدی است.

او افزود: اگرچه تحریم‌ها بر کل صادرات کشور و از جمله صادرات این بخش، اثرگذار بوده است اما اصلی‌ترین عامل اثرگذار، نحوه سیاست‌گذاری‌ها از جمله اعمال سیاست رفع تعهد ارزی است که باعث شده در سال ۱۴۰۲ با تراز تجاری منفی ۱۲ میلیارد دلاری در صادرات غیرنفتی مواجه شده و پیش‌بینی تراز تجاری منفی ۱۷ میلیارد دلاری تا پایان سال داشته باشیم.

سلاح ورزی تأکید کرد: اگر سیاست‌گذاران علاقه‌ای به یادگیری علم اقتصاد ندارند، دست‌کم از روند گذشته بازار درس بگیرند و در نحوه سیاست‌گذاری‌های صادراتی خود تجدید نظر کنند.

او گفت: در پنج دهه اخیر صنایع دستی و فرش ایران جزو ارز آورترین محصولات ایرانی بوده‌اند تا جایی که این بخش در دوره جنگ هم از منابع اصلی تأمین ارز کشور بوده است.

رئیس اتاق ایران بیان کرد: در اقتصادی که مهم‌ترین ضعف آن خام فروشی است، ناگفته پیداست که توجه به صنایع دستی و فرش، به عنوان حوزه‌ای با بالاترین ارزش افزوده و اشتغالزایی، تا چه اندازه مهم است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب