1402/10/23-19:37

ماجرای ۱۵ میلیارد یورو درآمد مازاد نفتی چه بود؟!

 ماجرای ۱۵ میلیارد یورو درآمد مازاد نفتی چه بود؟!

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره عواقب تورمی افزایش مالیات بر ارزش افزوده در کشور پرداخت.

به گزارش دولت بهار، دکتر احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس، درباره‌ی ارائه‌ی لایحه‌ی پیشنهادی دولت به مجلس و افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در این لایحه گفت: دولت با این پیشنهادات در واقع در حال صادر کردن پیام‌های متناقضی است. از یک سو دولت می‌گوید که ما به اندازه‌ی کافی تولید نفت داشته‌ایم و نفت به میزان کافی فروخته‌ایم و بنا داریم که میزان اتکاء خود به نفت را کم کنیم و به مالیات افزایش دهیم به همین دلیل هم ۵۲ درصد از بودجه سهم مالیات است.

این نماینده مجلس توضیح داد: از سوی دیگر دولت گفته است که با استفاده از منابع نفتی توانسته ۵۹ درصد از سهم بودجه را تامین کند و در خوشبینانه ترین حالت تا پایان سال خواهد توانست ۶۵ درصد از تکالیف خود را انجام دهد.

دکتر علیرضابیگی خاطرنشان کرد: در مقابل دولت لایحه‌ی ۲ فوریتی در ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۲ به مجلس ارائه کرد مبنی بر اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه‌ی علنی مجلس اعلام کرده که تکلیفی که برای تولید نفت تعیین شده بود ۱.۴ دهم میلیون بشکه در روز بوده که توانسته اند این تولید را ارتقا دهند و برای ترمیم لایحه‌ی بودجه در سقف ۱۵ میلیارد یورو از مجلس مجوز می خواستند.

 این نماینده مجلس ادامه داد: دولت اعلام کرد که این ۱۵ میلیارد یورو را در توسعه‌ی زیرساخت‌های نیروگاه‌های اتمی، تقویت صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت معوقات کارکنان، مطالبات بازنشستگان و از این قبیل مسائل می خواهند هزینه کنند که مجلس این ۲ فوریت را نپذیرفت و اعلام کرد که این ۱۵ میلیارد یورو را اگر با قیمت یوروی ۵۰ هزار تومان حساب کنیم یعنی ۷۵۰ هزار میلیارد تومان. با این ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می‌توان تمام معوقات بازنشستگان را پرداخت کنیم.

به گفته این نماینده مجلس؛ ما با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌توانیم تمام مشکلات بازنشستگان را حل کنیم و شاهد اعتراضات آنها جلوی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نباشیم و مدام تلویزیون‌های خارجی این مسئله را بر سر ما نکوبند.

 این نماینده‌ی مجلس یازدهم ادامه داد: وقتی ما ۱۵ میلیارد یورو مازاد درآمد دولت داریم و در لایحه‌ی ۲ فوریتی آن را آورده چرا باید این چنین هزینه‌های اضافی مثل افزایش مالیات بر ارزش افزوده را به کشور تحمیل کنیم؟ مگر اینکه این ۱۵ میلیارد یورو غیر واقعی بوده باشد و یا اتفاقی برای آن افتاده باشد و از سبد منابع دولت خارج شده باشد.

 عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس در ادامه بیان کرد: این لایحه‌ی ۲ فوریتی درآمد مازاد نفتی که در ۲۳ مرداد به مجلس ارائه شد، وقتی چنین درآمدی وجود داشته ما برای چه برای کسب درآمد باید به سراغ جیب مردم و افزایش مالیات بر ارزش افزوده برویم.

این نماینده‌ی مجلس یازدهم ادامه داد: ما هر چقدر مالیات را سنگین‌تر کنیم از سوی دیگر مشکلات مردم افزوده می‌شود و بیشتر برقشر ضعیف و پایین جامعه فشار وارد می‌شود.

 وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر ما به جز مالیات و نفت دو منبع مولد سازی و فروش اوراق را نیز در اختیار داریم و دولت می تواند از این منابع پایدار برای اداره‌ی امور خود و صرف کردن در هزینه‌های جاری استفاده کند.

دکتر علیرضابیگی ادامه داد: در حوزه مولدسازی دولت اعلام کرده که درآمدی که از محل مولدسازی پیش‌بینی کرده بود، غیر واقعی بوده و هم اکنون تلاش کرده‌ایم که آن را واقعی کنیم. از محل فروش اوراق، اتفاقی که افتاده این بوده که درآمدهای نفتی ما و دلارهای ما در پرداخت سررسید اوراق مشارکت هزینه می‌شود.

این عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها توضیح داد: عنوان مثال یک نفر ۱۰۰ میلیون تومان پول داشته باشد و به خیال خودش برای کم نشدن ارزش آن، ۱۰۰ میلیون تومان را تبدیل به دلار می‌کند که با این کار این ۱۰۰ میلیون را به ۲۰۰  میلیون تبدیل می‌کند.

دکتر علیرضابیگی گفت: ولی اگر بخواهد آن را به اوراق مشارکت تبدیل کند سود خیلی بالایی نصیبش می شود ولی هیچ وقت این اتفاق نمی‌افتد، چون بانک‌ها نمی‌گذارند که مردم اوراق مشارکت بخرند و این خرید توسط بانک‌ها انجام می‌شود چون سود ۲۷ درصد دارد. یعنی کسی که در ابتدای سال ۱۰۰ میلیون اوراق مشارکت خریده باشد در پایان سال دارای ۱۲۷ میلیون خواهد بود که این ۱۲۷ میلیون برابر با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار است. یعنی ما داریم ۵۰۰ دلار به این اوراق مشارکت یعنی ۲۵ درصد سود پرداخت می‌کنیم.

* موج نیوز

 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب