1402/10/29-19:57

بخش‌هایی از پاکستان در کنترل دولت این کشور نیست!

 بخش‌هایی از پاکستان در کنترل دولت این کشور نیست!

به گزارش دولت بهار، ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر سابق ایران افغانستان، درباره حمله پاکستان به مرز ایران به «انتخاب» گفت: اقدامی که سپاه پاسداران در حمله به مقر تروریست‌های جیش العدل انجام داد، نتیجه سال‌ها بی توجهی کشور پاکستان در مسئله تولید ناامنی در داخلش مرزهایشان به سمت ایران بود. این عملیات صرفا به عنوان بیان یک هشدار و یادآوری به روابط خوب گذشته و حال و شرط همسایه داری بود. به همین خاطر در این عملیات هیچ شهروند پاکستانی مورد هدف قرار نگرفت و اشرار داخل بلوچستان پاکستان هدف بودند. انتظار این بود و هست که دولت پاکستان در مقابل یک اقدام واکنشی غیردوستانه، موضوع را عمیق‌تر در دستور کار کمیته مشترک می‌گذاشت و بر آن پایه بر روی همکاری‌های اطلاعاتی برای پاکسازی منطقه از تروریسم و تقویت صلح و ثبات در دو استان همجوار، متمرکز می‌شدند. امنیت زیرساخت توسعه است و خودپاکستانی‌ها می‌دانند که بزرگترین مشکلشان عدم توسعه اقتصادی و اجتماعی است. ایران که از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است، این همکاری‌ها می‌توانست موجب ثبات شود.
 
او افزود: شاهد هستیم که جریاناتی در هیئت حاکمه پاکستان، تصمیم گرفتند یک پاسخ غیردوستانه در یک شکل واکنشی دهند که الان هم اعلام کردند منطقه‌ای را در سراوان زده اند. باز هم جا دارد که ایران از موضع برادری و بزرگواری مسئله را مجدد در کانال‌های سیاسی و دیپلماتیک به طرف پاکستانی یادآور شود. ایران اگر آن اقدام را کرد فقط یک هشدار بود و ما خواهان شکل دادن دور جدیدی از بحران نیستیم. اگر آن کمیته مشترک شکل بگیرد، به راحتی می‌توان توافق کرد که اگر تروریستی در دو طرف مرز پیدا شد وارد عمل شوند که به نفع دو طرف است. جنگ‌ها زمینه دیپلماسی را فراهم می‌کنند، الان زمینه برای شنیدن حرف‌های منطقی فراهم است.
 
وی در ادامه درباره راهکار ایران برای مقابله با پاکستان بیان کرد: ما باید ادعا‌های پاکستان را در مسیر دیپلماسی پیش ببریم. ما باید یک شکایت در سازمان ملل ثبت کنیم و اگر پاکستان به راه نیامد آن وقت یک کشیده محکم به آن‌ها می‌زنیم. اما راهنمای عمل ما باید دیپلماسی باشد تا اجازه عرض اندام‌های الکی به طرف مقابل ندهیم. وضعیت پاکستان خوب نیست و کشوری بحران زده است. ما باید دیپلماسی را پیش رو بگذاریم و آن را رسانه‌ای کنیم. هر توافقی که می‌شود را باید به افکار عمومی دو طرف منتقل کنیم. حالا مشخص می‌شود که خطاکار چه کسی است. ما مشکلی برای حمله به پاکستان نداریم و ارتش آن‌ها بودجه ندارد. بحث ما حمله نیست و فقط تامین امنیت منطقه از جمله در پاکستان است. امنیت در پاکستان و عراق و افغانستان برای ما یک اصل است.
 
ظهره وند درباره احتمال جنگ میان ایران و پاکستان گفت: من اصلا در منطق ایران و طرف پاکستانی بستری برای جنگ نمی‌بینم. پاکستان اینقدر درگیر مسائل داخلی است که به جنگ فکر نمی‌کند. همین الان پاکستان در تنظیم روابط با افغانستان که تحت تاثیر پاکستان بود هم مانده است. ما نباید با احساسات جلو برویم و اگر جنگی هم قرار است شکل بگیرد باید با منطق همراه باشد. هند که دارای دشمنی تاریخی با پاکستان است، بیش از چند روز تنش با آن‌ها نداشته است. بحرانی که فرجامی ندارد نباید شروع شود. ما که نمی‌خواهیم خاک پاکستان را تصرف کنیم، ما فقط درگیر موضوع اختلافی تروریست‌ها هستیم. اختلافات برادری را با مذاکره حل می‌کنند و نیازی به جنگ گسترده نداریم. آنچه آمریکا و اسراییل برای آن لحظه شماری می‌کنند، درگیر کردن ایران به یک جنگ است. جیش العدل را آمریکا و اسراییل اداره می‌کنند و پاکستانی‌ها به دلیل مشکلاتی که دارند ناچار هستند چشمشان را بر روی پایگاه‌های آمریکا در بلوچستان ببندند. بخش‌هایی از پاکستان در کنترل دولت این کشور نیست.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب